Avatar billede martens Guru
28. oktober 2019 - 22:58 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Definere format - TT:MM

Hej med Jer!

Er det ikke muligt at definere formatet på kolonnen 'starttime'
med noget a´la TT:MM ... ( HH:NN)
Som det er nu kan jeg ikke få det til at virke..
-------------------------------------------------------
    Dim db As DAO.Database
    Dim tdf As DAO.TableDef
    Dim fld As DAO.Field
    Set db = CurrentDb()
    Set tdf = db.TableDefs("tbl_actual_bookings")
    tdf.Fields.Append tdf.CreateField("starttime", dbTime)
    Set fld = Nothing
    Set tdf = Nothing
    Set db = Nothing
-------------------------------------------------------
på forhånd tak !
Avatar billede terry Ekspert
29. oktober 2019 - 09:29 #1
If you look at the bottom of this link its says the database has to support the data type (dbTime)
https://docs.microsoft.com/en-us/office/client-developer/access/desktop-database-reference/field-type-property-dao

Now look at this link where it says dbTime is ODBCDirect only.
https://docs.microsoft.com/en-us/office/client-developer/access/desktop-database-reference/datatypeenum-enumeration-dao

If you try creating a new field in table design, you cant find a TIME type, onyDate/Time.

Why cant you just use a date/time type and just format it as HH:MM?
Avatar billede bvirk Guru
30. oktober 2019 - 21:02 #2
En tabel: Time indeholder feltet "some" af typen dato/klokkeslet og "some"'s  format egenskab er sat til kort klokkesletsformat. (udført i tabel design i office access)

Dette køres i vba editoren

Sub testit()
    Dim db As Database, tbld As TableDef
    Set db = CurrentDb
    Set tbld = db.TableDefs("Time")

    Dim f: With tbld.fields
        Set f = .item("some")
        Stop
    End With

    Const newFieldName = "more"

    tbld.fields.Append tbld.CreateField(newFieldName, dbDate)
    tbld.fields(newFieldName).Properties.Append db.CreateProperty("Format", 10, "Short Time")
End Sub

Når markøren står på stop, kan man markere 'f' og trække det ned i et watch vindue. Ved at ekspandere properties og søge finder man (nederst) en property ved navn format og de parametre der tilsyneladende gælder for - på dansk -kort klokkesletformat.
Måske kan andre, som costum hh:mm:ss aflures på samme måde.