Avatar billede Sandra1234 Mester
01. november 2019 - 14:17 Der er 6 kommentarer

Tekst til kolonner

Hej

Håber I kan hjælpe.

Jeg har en liste med initialer som jeg gerne vil have delt op, hvis der er to eller flere personers initialer på samme linje.

Jeg har prøvet tekst til kolonner-funktionen som virker fint, men udover de sædvanlige afgrænsere (tabulator, semikolon, komma og mellemrum) så har jeg behov for at skrive i hvert fald 2 mere. Det er skråstreg og bindestreg. Men man kan kun lave 1 som er anderledes.

Listen jeg skal dele op er:

CBO
ALP
TA
CAN
ARS
LE
NB
JMC
EMD
TOG
AK
SVDV
JON
BDH
ASJ
HS
URA
URA/FL
FK
DAM
EA
BIJ
HHP
HHO
HHHP
BA
TKS
IP
IBM
MAR
IP TA
IBM MAR
DT
TKS,IBM
GA
DT-TA
IP IBM
IBM GA
BA HS
BA TA
TKS,MAR
IBM HS
TA HS
IP IBEN

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede Mads32 Ekspert
01. november 2019 - 15:05 #1
Avatar billede Jan K Ekspert
01. november 2019 - 15:09 #2
Brug Søg og erstat et par gange, så alle "skilletegnene" er ens inden du bruger Tekst til kolonner.
Avatar billede Sandra1234 Mester
01. november 2019 - 15:29 #3
Mads32 - Ikke helt jeg vil gerne af med de "skillere" således at for eksempel:

URA/FL        bliver til        URA          FL
IBM MAR      bliver til        IBM            MAR
TKS,IBM      bliver til        TKS          IBM

Jan K - det kunne måske være en løsning, hvis jeg automatiserede med en makro.
Avatar billede Jan K Ekspert
01. november 2019 - 15:56 #4
Hvis det er de samme skilletegn hver gang, kunne det være en god ide. Eller lad makroen løbe cellere igennem og selv erstatte tegnene ad én omgang.
Avatar billede Jan K Ekspert
01. november 2019 - 16:04 #5
Fx noget i denne stil

Sub Opdel()
    For Each c In Selection.Cells
        Cells.Replace What:=",", Replacement:="/", LookAt:=xlPart, SearchOrder _
            :=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, ReplaceFormat:=False
        Cells.Replace What:=" ", Replacement:="/", LookAt:=xlPart, SearchOrder _
            :=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, ReplaceFormat:=False
        Cells.Replace What:="-", Replacement:="/", LookAt:=xlPart, SearchOrder _
            :=xlByRows, MatchCase:=False, SearchFormat:=False, ReplaceFormat:=False
    Next
    Selection.TextToColumns Destination:=Range("a1"), DataType:=xlDelimited, _
        TextQualifier:=xlDoubleQuote, ConsecutiveDelimiter:=False, Tab:=False, _
        Semicolon:=False, Comma:=False, Space:=False, Other:=True, OtherChar _
        :="/", FieldInfo:=Array(1, 1), TrailingMinusNumbers:=True
End Sub
Avatar billede Jan Hansen Ekspert
01. november 2019 - 16:15 #6