Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 14:07 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Samsung S6 vandskadet

For en uge siden kom jeg til at vaske min Samsung telefon, og jeg skyndte mig at kigge efter hvordan man skiller den ad for at tørre og rense den. Desværre var det for mig for avanceret en opgave.
Valgte derfor at sætte den til at tørre på en temperatur på ca 45 grader i 6 dage. I går eftermiddag tog jeg den frem, og satte oplader til den viser først et grå batteri på skærmen med et lyn på. Herefter kommer der et batteri hvor søjlen kører op til 100% og står stille. Mere skete der ikke i første omgang. Efter et par timer kunne jeg så tænde den op, og alting virker på den. Problemet er dog at hvis den taber forbindelsen til lader dør den.
Er batteriet klappet sammen når den har fået vand?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 14:09 #1
Der er problemer med opladning.
Lige nu har jeg den liggende i en ovn ved 40 grader, og har fremtvunget opladning af batteriet. Men er det en stakkels frist?
På nuværende ved jeg ikke om den vil lade den helt op.
Forsøg et kun startet for en halv time siden.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 14:19 #2
Ser ud til den bliver ved med at lade ved 40 grader.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 15:15 #3
Den fortæller den er opladt 100%.
Jeg har forsøgt en nulstilling af telefon. Forløb fint nok.
Men når jeg udtager lader dør den med det samme.

Er den færdig helt eller skulle man ofre et nyt batteri?
Kan se de kan købes for under 200 kr.
Avatar billede eurositi Ekspert
08. november 2019 - 16:00 #4
Den skal i hvert fald ikke ha' mere strøm, før den er knastør. Jeg ved ikke, om en ovn er den god løsning. Jeg har lagt min i en pose ris, da der var kommet fugt på indersiden af linsen. Har man silica pulver, kan det også bruges.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 16:20 #5
Den har tørret I 6 døgn.  Tror du ikke den så skulle være tør?
Avatar billede milter Ekspert
08. november 2019 - 18:03 #6
Jeg har selv prøvet det samme, men det var dog kun en Nokia 2720 Fold :-)

Da jeg havde fået den ud af vaskemaskinen, tog jeg batteriet ud, skyllede telefonen under vandhanen i ca. fem minutter (der var kommet vaskepulver i vaskevandet) og puttede det hele i en skål med demineraliseret vand, efterlod den der i 4-5 timer, og derefter fik den 2 dage på et håndklæde på en lunken radiator.

Har du læst siden her:

https://www.gearbest.com/blog/how-to/4-secret-ways-to-revive-any-dead-phone-battery-1012
Avatar billede 220661 Ekspert
08. november 2019 - 18:36 #7
Har ikke læst den milter.  Ville meget gerne have skilt den ad. Men jeg har ikke det fornødne værktøj til opgaven. Kom til at knække glas på bagsiden da jeg forsøgte  og så opgav jeg
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2019 - 08:12 #8
#6 Jeg har læst linket nu milter og det er interessant læsning.
Kan se jeg bliver nødt til at få den åbnet.
Status på telefon er at jeg har gendannet den til fabriksindstillinger for at se om det afhjalp opladning. Det gjorde det ikke
Jeg vil nu prøve at putte et simkort i for at se om jeg kan ringe op.
Kan jeg det vil jeg åbne den, og tjekke status op på hvordan den ser ud. Vil tjekke stikforbindelser, og vil børste dem rene med isopropyl alkohol med en lille pensel for at få dem rene så optimal kontakt etableres.
Når den er tør vil jeg prøve opladning.
Virker det stadig ikke, så prøver jeg en jumpstart af batteriet.
Virker det ikke satser jeg og køber et nyt batteri.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2019 - 11:19 #9
Har fået skilt den ad. Den ser pæn ud invention og er knastør. Jeg har haft stikforbindelser af og renset med isopropyl alkohol. Status efter disse tiltag er uændret. Jumpstart af batteri droppet da der sidder et lille stik med 6 ben.  Jeg har haft Sim kort i og telefon kan ringe ud . Resten af telefon virker også.  Jeg har derfor besluttet at købe et nyt batteri.  Kan få det for 130 kr så det vil jeg godt ofre på projektet.  Mere følger når jeg får batteriet 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
09. november 2019 - 12:05 #10
invention=indvendigt
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2019 - 14:55 #11
Projekt droppet.
Batteriet var ikke problemet.
Der er en fejl på bundkortet til telefonen der gør at det ikke kan lokalisere batteriet. Når lader er i siger skærmen 100% på batteriet, hvilket jeg ved den ikke kan være.
Tak for jeres indspark.
Jeg har lukket med din kommentar milter, da jeg måske kunne have reddet den hvis jeg havde åbnet den med det samme.
Så fik jeg lært det.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
15. november 2019 - 15:48 #12
Jeg har fulgt denne tråd med spænding. Håbede virkelig, at du fik den op at køre igen.
Elektronik er sart, men kan mange gange klare mere end man tror.
Tager hatten af for din stædighed.

God weekend herfra!
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2019 - 15:52 #13
#12 Tak for det. Ja det er ærgerligt med sådan en fejl man laver. Prøver nu at kigge efter en anden brugt hvor skærmen måske er smadret hvor resten virker. Jeg har en skærm+ et nyt batteri jeg kan lege lidt med. Måske jag for få penge kan få en op at køre igen.