Avatar billede baard Juniormester
12. november 2019 - 20:20 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Slump() til lottotalsgenerator - hvordan undgås to ens tal?

Jeg skal lave en "lottotalsgenerator", som kan generere 7 forskellige lottotal mellem 1 og 36.
Jeg bruger formlen

=heltal(slump()*36+1)

i hver af de 7 celler (ligger på en vandret række)

Herefter kopierer jeg værdierne (ikke formlerne) til et andet område og sorterer dette område vandret, så tallene står i rækkefølge.

Det virker alt sammen fint, bortset fra, at der ikke er indbygget nogen forhindring mod, at der i rækken er to ens tal.

Nogen der kan hjælpe med denne del?

På forhånd tak
Avatar billede Mads32 Ekspert
12. november 2019 - 20:57 #1
Hej baard

Jeg har et forslag:

Jeg har anvendt "slum(), i 37 celler, og derefter beregnet placeringen af slump-værdierne for de 7 første celler.

Det er kun meget lidt sandsynlig at 2 slumpværdier vil være ens, ude på det sidste decimal.

https://www.dropbox.com/s/53t67r12jmbr5s1/Slump%20til%20lottotalsgenerator_mads32.xlsx?dl=0
Avatar billede baard Juniormester
12. november 2019 - 21:17 #2
Jeg tror godt, at jeg kan godt se ideen i det du laver, men jeg har desværre ikke dropbox, og kan derfor ikke se formler.

Så vidt jeg kan se har du 37 forskellige tal mellem 0 og 1
De syv første af disse tal ville stå på andre pladser, hvis du sorterede tallene i stigende rækkefølge, og det er disse pladser, du bruger som lottotallene.

Er det rigtigt forstået?

Hvis det er, hvordan ser formlen for det første lottotal så ud?
Avatar billede Mads32 Ekspert
12. november 2019 - 21:40 #3
Hej

Du har forstået det rigtigt.

Dropbox er et gratis program , som du kan downloade. Det bruges af mange her på siden.

Slump er den almindelige slump, jeg vise den med 7 decimaler.
Jeg har slumpformler stående i cellerne F4:AP4

I F6  indsætter jeg formlen: "=PLADS(F4;$F$4:$AP$4)", selvfølgelig uden ".
Kopierer F6  til G6:L6
Avatar billede baard Juniormester
12. november 2019 - 22:32 #4
Ja, selvfølgelig. Smart.

Tak for svar