Avatar billede pcr1967 Novice
20. november 2019 - 09:35 Der er 17 kommentarer

Port Forward og VPN på en NAS

Hejsa,

Jeg sidder med en Fibia fibernet forbindelse og har 'kun' Fibias router på systemet. Denne er kablet til en switch i stueetagen, som er kablet til endnu en switch på første sal, som så giver min stationære adgang til mine to NAS adgang og den til internettet. Ingen af de to NAS har adgang til eller kan tilgås fra Interettet lige nu.

Jeg ville gerne sætte en VPN server op på den ene NAS, for at min broder, der bor i Tyskland, kan se dansk TV. Det kan han nemlig ikke uden en dansk IP adresse.

Spørgsmålet er så ... hvis jeg laver en port forwarding på routeren, så NASens VPN server kan få adgang til nettet ... er det sikkert? Hvordan sikre man forbindelsen? Er der andre måder at gøre det på når herren nu ikke vil betale for en VPN forbindelse?

På forhånd tak for svar. :)
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2019 - 09:42 #1
Har du fornylig fået opdateringer til nyere Windows versioner?
Avatar billede pcr1967 Novice
20. november 2019 - 09:50 #2
Ja, det har jeg. Min stationære er altid opdateret til seneste version. :)
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2019 - 09:58 #3
Gå i Kontrolpanelet vælg Programmer og funktioner klik på slå Windows funktioner til eller fra aktiver SMB Direkte.
https://ibb.co/jHcj2z4
Gå i Kontrolpanelet vælg enheder og printere tryk tilføj enhed hvis de ikke er der!
https://ibb.co/YtwD7Z3
Avatar billede pcr1967 Novice
20. november 2019 - 10:04 #4
Nu havde jeg ikke tænkt mig at min stationære skulle stå og køre hele tiden. NASen er tændt altid, så derfor tænkte jeg at det ville være en måde at køre en VPN server på uden at min pc skulle være tændt.
Avatar billede pcr1967 Novice
20. november 2019 - 10:13 #5
Så, hvis jeg forstår det rigtigt, så kan VPN serveren på NASen kører igennem Windows PCen uden en port forwarding?
Avatar billede terry Ekspert
20. november 2019 - 10:20 #6
I would suggest that your brother uses something like NordVPN while in Germany ;-)
Avatar billede terry Ekspert
20. november 2019 - 10:22 #7
Its also possible to use Hola in Chrome, which ise free
Avatar billede pcr1967 Novice
20. november 2019 - 10:23 #8
He doesn't want to pay for it and he's paranoid about the security. I'm not sure exactly why it's a problem when it comes to watching danish television in Germany, but ... who knows.

Thanks for the advice, though. :)
Avatar billede terry Ekspert
20. november 2019 - 10:59 #9
"He doesn't want to pay for it and he's paranoid about the security." Me too :-)

Hope you find a solution, I could maybe use it myself
Avatar billede pcr1967 Novice
20. november 2019 - 11:13 #10
I'll post here if I find a solution to the problem. :)
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2019 - 11:28 #11
Citat #4
Nu havde jeg ikke tænkt mig at min stationære skulle stå og køre hele tiden. NASen er tændt altid, så derfor tænkte jeg at det ville være en måde at køre en VPN server på uden at min pc skulle være tændt.
Hvordan vil du fortælle NAS hvad den skal foretage sig???
Uden tilgang til den fra PC??
Avatar billede pcr1967 Novice
20. november 2019 - 11:34 #12
NASen kører sit eget VPN server program. Det burde, teoretisk, kunne sættes op til at køre udenom PCen. NASen kører ikke igennem PCen. Den er blot tilsluttet samme LAN netværk som PCen.

Det eneste jeg ikke har kunnet få min router til er at give tilladelse til, at NASen kan ses udefra. Jeg har fået den til det før, men det var på en anden type router og netværk, og jeg kan ikke helt huske hvordan jeg gjorde det. Og ja, den kørte fint uden at PCen var tændt.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. november 2019 - 11:50 #13
Ok min NAS kører også på mit Tv uden at jeg behøver at Have min PC: tændt men jeg var jo nødt til at fortælle Router og Nas hvad de skulle men olright dinn NAS kan åbenbar selv finde ud af det
Forlader tråden.
Avatar billede pcr1967 Novice
20. november 2019 - 11:58 #14
Selvfølgelig skal jeg jo bruge PCen til at sætte router og NAS op, men derefter behøver den teoretisk set ikke være involveret mere.

Tak for forsøget.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. november 2019 - 12:08 #15
Jeg har fulgt lidt med - jeg har også kun selv haft små-leget med NAS og VPN forbindelse.

Jeg har ikke budt ind tidligere, fordi jeg mener det du vil, ikke kan lade sig gøre.

NAS´en kan godt nok agere VPN server - men på den måde, at udefrakommende kan komme i forbindelse med NAS´en og dit lokale netværk. Men jeg tror ikke man kan bruge VPN forbindelsen som JumpHost videre ud på internettet... - sådan har jeg i hvert fald aldrig forstået det.

MEN - du skal finde ud af hvilken port VPN serveren bruger, og lave en port forwarding i din router. Sikkerheden ligger så i din NAS´ brugernavn og password styrke. Vel at mærke hvis "hackere" gætter hvilken VPN klient og portnummer de skal bruge. Så holder du dig til rimelige brugernavne og passwords, bør du ikke have problemer.
Jeg har selv mange services åbne mod nettet, og har ingen problemer haft. Jeg kører med Synology, hvor jeg har sat op, at 3 forkerte logins inden for 5 minutter, så ryger IP´en på en blokeringsliste - og forespørgsler fra disse IP adresser behandles så slet ikke.
Avatar billede pcr1967 Novice
20. november 2019 - 12:30 #16
#15
Tak for info, Ole_madsen. Det lyder mere som det jeg har brug for. Om det så virker ... det må jo komme an på en prøve. :) Ellers må jeg prøve at sætten en server op på min pc og så lade den køre.

Det er mest sikkerheden, men hvis jeg sørger for gode, solide kodeord og brugernavne, så skulle det vel gå an. :)

Men om min bror så kan bruge den til at se dansk TV med (dvs. at han åbner VPN på min maskine, og så burde han kunne tilgå DRs side f.eks. for at se tv på sin computer eller hvad han nu logger ind med), det er jo så det der skal afprøves. :)

Tak for indsparket. Det har givet mig lidt at arbejde med. :)
Avatar billede puren Ekspert
21. november 2019 - 15:25 #17
pcr1967 >> til at starte med god beskrivelse af dit problem og næsten alle detajler er der NICE

din bror kan ikke se dansk TV pga geo blocking lige som vi ikke kan se Disney+ her i DK og lave en løsning så han kan er ude i meget grå zone.

så hvordan din bror kan låne din danske IP

Din Nasbox (ved ikke hvad det er for en) lige hvordan det gøres ved jeg ikke (aldrig brugt en NAS box til det(det er jo ikke helt det den er bygget til)).

der efter skal du lave en portforward i din router til din NAS box.

lave en DDNS service så du har host a la min_vpn.dyndns.com som hele holder styr på den IP du har fra fibia og lige finde ud af om du er dobbelt nattet fra fibia
ellers er muligheden også at købe en fast ip fra dem

AND JOB DONE.
bror bør nu kunne logge på VPN fra tyskland og låne din danske IP

min guide til gode kodeord:
store og små bogstaver, tegn og tal, og minst 16 tegn langt