Avatar billede swamboo Seniormester
30. november 2019 - 20:24 Der er 5 kommentarer

Tal / mellemrum

Hej.

Jeg bøvler lidt med bruger indtastning.

Jeg får et ark fra en anden bruger, som indeholder nogle tal jeg skal regne på.
Jeg så i en anden tråd at man ved at gange variablen med 1 kan lave "tekst" tallet om til et tal.
Nu er der så en der har lavet et mellemrum (kun et mellemrum) i et tal felt, og så virker det ikke. Jeg får en fejl.

Er der ikke en lettere metode til at smide tal ind i et ark som tal, også selv om de står som tekst, som ikke vil fejle ved et enkelt mellemrum?
Avatar billede Jan K Ekspert
30. november 2019 - 21:38 #1
I så fald oender ueg den ikke, men du kan brugeven makro eller en formel til at fjerne mellemrummene.
Avatar billede kim1a Ekspert
30. november 2019 - 22:15 #2
En formel som Jan K skriver, f.eks. trim(tekst-tallet)*1
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
01. december 2019 - 00:41 #3
--UDSKIFT(A1;" ";"")
Avatar billede RogerWilco Seniormester
01. december 2019 - 17:49 #4
Hvis der altid er tale om tekst i den oprindelige celle, kan formlen rettes til f.eks.  =("0" & Trim(d5))*1

Hvis du ikke skal bruge de oprindelige data, og der kun er tale om en (evt. del af en) enkelt kolonne, kan du prøve at markere de celler der skal laves om, og så bruge funktionen "Tekst til kolonner" i fanebladet Data.
Avatar billede JackJazz Seniormester
02. december 2019 - 12:23 #5
Hvis du har dine data i kolonne A, som er tal, hvor der er smidt mellemrum tilfældigt ind i mellem tallene, som også er formateret som tekst, så kan du lave følgende formel i kolonne B, hvorefter du har de rene tal i kolonne B:

=VÆRDI(UDSKIFT(A1;" ";""))

/JackJazz