Avatar billede Cille04 Mester
02. december 2019 - 13:03 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

Ældre version af Linux

Jeg har fået til opgave at installere et operativsystem på en ældre MSI computer. Han foreslog selv en ældre version af Linux - har I nogle forslag til hvad jeg skal vælge?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2019 - 13:28 #1
tag en nyere letvægts version i stedet - se https://www.techradar.com/news/best-lightweight-linux-distro
Avatar billede Slater Ekspert
02. december 2019 - 15:15 #2
Helt enig med Claes, der er absolut ingen grund til at vælge en gammel Linux - det giver bare sikkerhedshuller og en masse problemer med kompatibilitet. Og der findes masser af letvægts Linux distroer beregnet til ældre eller svage computere.

Hvilken man skal vælge kommer an på brugerens tekniske forståelse. Snakker vi en person der ikke er god til computere og kun har prøvet Windows? Så skal vi have noget andet end en person der sagtens kan omstille sig til et helt nyt system.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. december 2019 - 16:44 #3
Lubunto og Mint minder rimelig meget i brugerfladen med de ældre Windows typer fra Win 7 og nedefter hvor men har en start knap i venstre nederste hjørne.
Har selv Lubonto som der linkes til i #1. Den bruger ikke menge resurser. Når den er loadet op bruger den ca 200 mb ram. Og hvis man vil have det kan man hente Libre Office kontorpakke og Thunderbird som er et fint Mailprogram over software siden.
Avatar billede Cille04 Mester
02. december 2019 - 17:37 #4
Tusind tak for hjælpen alle 3
Må indrømme jeg slet ikke har styr på Linux endnu, må lige ha’ læst og lært en masse om det :-)
Det bliver en letvægts version!