Avatar billede Nina Gotthardt Juniormester
04. december 2019 - 21:53 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

WAV-fil til CD?

Hej
Jeg er ved at indspille min egen lille cd, bare til at kunne give til mine nærmeste.  Når jeg nu skal brænde cd-en,kan jeg så bare lade lydfilerne forblive i WAV-formatet som er det de er optaget i? Jeg regner ikke med at få over de 80 minutters spilletid som jeg har læst på nettet at en cd med WAV-filerne har plads til.
Hilsen Nina
Avatar billede falster Ekspert
04. december 2019 - 22:01 #1
Hvis du vil fremstille en "rigtig" musik-CD, skal du bruge et brænderprogram. F.eks. den gratis og udmærkede CDXBurnerXp og vælge punktet "Lyd CD/DVD".

https://cdburnerxp.se/en/download

(Hvis du blot kopierer filerne til en skive kan de "kun" afspilles som lydfiler på en computer eller lignende. Ikke på en CD-afspiller.)
Avatar billede Nina Gotthardt Juniormester
04. december 2019 - 22:03 #2
Okay, det er godt at vide!
Men vil det så sige at jeg ikke behøver konvertere filerne til MP3-format?
Avatar billede milter Ekspert
04. december 2019 - 22:04 #3
Ja, .wav er perfekt til CD'er.

Nu er det et stykke tid siden, jeg har arbejdet med det, men jeg ville nøjes med max 77 minutter, hvis CD'en er beregnet til 80 minutter. Vær opmærksom på, at nogle CD'er har mindre plads, det kan f.eks. være 74 minutter, og i det tilfælde ville jeg lægge max 71 minutter på den.
Avatar billede Nina Gotthardt Juniormester
04. december 2019 - 22:07 #4
okay, super godt :D tror heller ikke den bliver så lang-
Vil du også anbefale den side falster linkede til eller har du en anden foretrukken til at lave brændingen?
Avatar billede milter Ekspert
04. december 2019 - 22:10 #5
CDBurnerXP er helt fin, men hvis du har Windows Media Player på din computer, kan du også bruge den.
Avatar billede Nina Gotthardt Juniormester
04. december 2019 - 22:11 #6
tak for svar :)
Avatar billede falster Ekspert
04. december 2019 - 22:12 #7
Enig med milter :-)
Avatar billede posten Ekspert
05. december 2019 - 03:49 #8
de skiver der har mindre plads er som regl - skiver derfor bruger jeg ALTID + skiver