Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. december 2019 - 10:44 Der er 18 kommentarer

Tror min cpu er i stykker?

Hver gang jeg spille et spil, som fx. CSGO så kører min CPU på 100% ydeevne. Er det fordi min CPU er gået i stykker? ( i5-7400)

Her har jeg en lille video så i kan se det.

https://i.imgur.com/OfPmwVH.mp4
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2019 - 12:21 #1
Hvis din CPU er i stykker, kan du slet ikke starte din PC.

Dit problem skyldes snarere dårlige grafikdrivere eller dårlig opsætning af Windows generelt. Du må overveje grundigt hvad du har installeret/gjort ved systemet, da problemet opstod.

Og om nødvendigt kan du jo nulstille din PC - så bør problemet forsvinde.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. december 2019 - 12:47 #2
Har næsten lige nulstillet min computer. Det hjalp ikke?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2019 - 13:02 #3
Jammen så må den logiske forklaring jo være, at din CPU eller GPU ikke er så kraftig endda, så spillet simpelthen bruger alt hvad det kan.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. december 2019 - 14:24 #4
Har en i 7 7400, og GPU 1060 3gb

8 gb ram.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2019 - 14:37 #5
Jammen altså du kan jo selv se på din video, at CSGO og Steam til sammen bruger ca. 75% af CPU´en, d.v.s. resten af systemet bruger ca. 25%.

Det har ikke noget med at din CPU er i stykker - det har noget at gøre med at CSGO bruger mange systemressourser. Så det er her du skal fokusere - enten er spillet sat forkert op (aner ikke om det kan konfigureres til højere eller mindre frames/detaljer/kvalitet), eller også har du en rigtig dårlig grafikdriver. Det er ikke til at se.

Ingen fejl på CPU - fokuser på opsætning af spil og grafikkort.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. december 2019 - 14:58 #6
Hvordan opgradere jeg grafikdriver?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2019 - 15:21 #7
Hvis du slet ikke har installeret nogen grafikdriver, er det formentlig problemet. Nyeste driver hentes via https://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us - hvor du specificerer hvilket grafikkort du har - så får du nyeste rette driver.
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. december 2019 - 15:32 #8
Vil mit spil så køre bedre?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. december 2019 - 15:47 #9
Formentlig. Hvis du ikke har installeret en grafikdriver, vil Windows bruge en standard driver. Den gør ikke brug af alle de avancerede funktioner der findes i et grafikkort, men overlader hovedparten af beregninger til CPU´en.
Avatar billede Hans Mester
07. december 2019 - 15:55 #10
Har det før virket uden problemer og er problemet opstået over tid? Hvis computeren ikke kan komme af med varmen (nullermænd), vil cpuen kompencere ved at neddrosle hastigheden, og du vil dermed hurtigere ramme 100%. I fald det ikke er et driverproblem...
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
07. december 2019 - 16:03 #11
Så hvad skal jeg gøre?
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. december 2019 - 16:09 #12
Prøv gratisprogrammet Speccy.

Dette viser bl.a. temperaturen. Som der står beskrevet i #10 så er støv/nullermænd med til at holde på varmen, noget der absolut ikke er ønskeligt i en pc.

https://www.ccleaner.com/speccy/download

Hvis der er masser af støv så brug trykluft på dåse.

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106/
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
08. december 2019 - 12:22 #13
Den siger min cpu er mellem 45-50 grader varm.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. december 2019 - 13:18 #14
Det er ingen allarmerende høj temperatur, så det kan ikke være et temperaturproblem, der er årsagen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. december 2019 - 13:22 #15
Jeg synes også forbruget af hukommelse ligger meget højt (82 %)
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
09. december 2019 - 16:25 #16
hvad kan problemet så være?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. december 2019 - 17:13 #17
Fik du installeret en grafikdriver?
Avatar billede Magnus Stidsen Juniormester
09. december 2019 - 17:22 #18
Ja jeg har opdateret til den nyeste driver. Ved hjælp af geforce experience programmet.