Avatar billede Shumanjo Novice
09. december 2019 - 13:43 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Underligt DVD drev

Hej

Jeg har en frisk installation af Windows 10 1909 og når jeg vil flytte standardmapperne til en anden HD dukker der et DVD drev op, selvom jeg ikke har et.

https://imgur.com/T37E12s
https://imgur.com/i1nMla2

Kunne se ud som om det er noget USB halløj der udgiver sig for DVD drev.

Mon der er nogen der kan hjælpe mig med at slippe af med det?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. december 2019 - 14:08 #1
Prøv at gå ind i Denne Computer. Der skulle drevene vises, samt 3D-objekter, Billeder, Dokumenter, Musik, Overførsler Skrivebord samt Videoer og ikke mindst C-DREV hvorpå Windows 10 ligger
Hvis ikke der er noget DVD-drev skulle det ikke vises her.
Eksterne DVD-drev er jo tilsluttet pc´en netop via USB.
Jeg formoder at der er tale om en bærbar, siden der ikke er noget DVD-drev i maskinen!?
Avatar billede Shumanjo Novice
09. december 2019 - 14:18 #2
Hej

Tak for svar Erik.

Det er desværre en stationær.

Der er et DVD, det var bare ikke monteret endnu. Derfor dette "fake" USB undrer mig.

Jeg startede forfra netop fordi der figurerede 2 CD/DVD i denne pc, og inden jeg satte stikkene i DVD igen ville jeg flytte standardmapperne til en roterende disk, sjovt nok dukkede dette "fake" drev op

Jeg har nu sat stikkene i igen, og der er heldigvis ikke noget 2. drev denne gang.

Ved ikke om de er relatererede, men jeg har et andet ? i gang om DVD

Jeg skal måske sige det er familie support til en pensionist godt oppe i årene, så jeg forsøger at gøre overgangen fra Win7 til Win10 så smertefri som mulig. Et extra DVD drev, vil uden tvivl skabe problemer jævnligt, som så igen vil give mig mere arbejde.

Desuden undrer det mig at det overhovedet dukker op som DVD drev.
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2019 - 14:19 #3
Du er ikke alene:

https://www.easeus.com/storage-media-recovery/flash-drive-shows-up-as-cd-drive.html

Som skrevet i linket, hvis der ikke er noget på USB'en, som skal reddes, så gå direkte i gang med en formatering af drevet vha. Windows' Disk Management. Hvis der skal reddes indhold, så prøv EaseUS i gratisudgaven:

https://www.easeus.com/data-recovery-software/index-b.html?utm_expid=.SilUqpk8SImc7nJQEb3n4w.1&utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.easeus.com%2Fstore%2Fdata-recovery.html

Ved formateringen skal du vælge mellem NTFS eller FAT32 filsystem. Du kan læse herunder om, hvilket vil være bedst for dig:

https://www.howtogeek.com/73178/what-file-system-should-i-use-for-my-usb-drive/
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2019 - 14:31 #4
Og så glemte jeg lige at gøre opmærksom på, at EaseUS gratisversionen tilsyneladende kun kan bruges til max 2 GB. Prøv i stedet at kigge på Recuva:

https://www.lifewire.com/recuva-review-2622892

Husk ved download af Recuva at sige bestemt "Nej tak" til alt andet end Recuva!.
Avatar billede Shumanjo Novice
09. december 2019 - 14:36 #5
Hej

Tak for svar Milter

Der sidder ingen USB-stiks eller drev i.
Avatar billede Shumanjo Novice
09. december 2019 - 14:37 #6
Jeg har fundet ud af hvad det er, det er en kortlæser, jeg ikke lige var opmærksom på.

Så ingen af jer havde ret i jeres ellers udmærkede svar.
Avatar billede Shumanjo Novice
09. december 2019 - 14:39 #7
Jeg har valgt ikke at markere som løsning da jeg ikke vil trutte i eget horn.

Måske i kan svare på mit andet ?

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1031225
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. december 2019 - 15:02 #8
Vælg du bare #6 som løsning, for så kan andre brugere se at spørgsmålet er lukker og samtidig se løsningen, for det kunne jo også ske at andre kommer ud for det sammen :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. december 2019 - 15:12 #9
Du skriver:

Jeg skal måske sige det er familie support til en pensionist godt oppe i årene, så jeg forsøger at gøre overgangen fra Win7 til Win10 så smertefri som mulig. Et extra DVD drev, vil uden tvivl skabe problemer jævnligt, som så igen vil give mig mere arbejde.

Der er en måde at få Windows 10 til at ligne Windows 7 endnu mere, og det er programmet "Classic Shell", som jeg selv anvender, da jeg i ti år brugte Windows 7, som jeg synes er den bedste Windows version til dato. Når det er sagt så er jeg efterhånden også godt tilfreds med Win 10, når først det er blevet "tæmmet" :-)
Jeg gik over til Win 10 omkring 1. oktober 2019.

Linket er til Classic Shell:

http://www.classicshell.net/
Avatar billede Shumanjo Novice
13. december 2019 - 12:02 #10
Hej Erik

Tak for tippet.

Jeg vil nu forsøge at undgå ekstraprogrammer til "smuksering". Det er min erfaring at de før eller siden vil være kilde til problemer, især for folk der ikke er så kyndige i IT.
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2019 - 14:29 #11
Jeg må sige at jeg ikke har oplevet problemer af nogen art med Classic Shell. Det er mere en hjælp. Der er også andre ting man kan gøre ved Windows 10. F.eks. at slette adskillige funktioner der er indbygget i Windows 10.

https://www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s-built-in-apps-and-how-to-reinstall-them/

Dette har jeg selv med stor succes gjort på både min stationære og på min bærebare.