Avatar billede Shumanjo Novice
09. december 2019 - 14:00 Der er 9 kommentarer

DVD som USB drev?

Hej

Frisk installation af Windows 10 Pro

Nu har jeg monteret et DVD drev og sat en tom DVD i, så kommer Windows og spørger "Hvordan vil du bruge denne disk?"  Valgene er 1. som USB flashdisk 2. Med en cd dvd afspiller...hvorfor?

Svjv kan man man ikke bruge DVD som USB

Kan jeg slippe af med den forespørgsel så det altid er antaget som DVD drev?

Dette ? er måske relateret til mit tidligere ?
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2019 - 15:02 #1
Er DVD-drevet installeret internt eller eksternt via USB-tilslutning på computeren?
Avatar billede Shumanjo Novice
09. december 2019 - 15:39 #2
Hej

Tak for svar Milter

Det er et ganske alm. internt via SATA, hvilket er hvorfor jeg undrer mig over at jeg får den forespørgsel og jeg har aldrig oplevet det før.
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2019 - 16:07 #3
Drejer det sig om en ny installation af Win10 på den gamle computer, eller er også hardware nyt?

Prøv det her: Åbn Enhedshåndtering > Venstreklik ude til venstre for "DVD/CD-rom-drev > Højreklik det drev, der dukker op > Klik på "Fjern enhed" > Der dukker et vindue op, hvor du bekræfter, at du vil fjerne enheden > Genstart computeren.

Har du forøvrigt prøvet mulighed 2, altså som i din egen tekst:  "2. Med en cd dvd afspiller" ?
Avatar billede 220661 Ekspert
09. december 2019 - 16:22 #4
Tænker om 1 valget kan være til brug med RW skiver, hvor man kan både læse og skrive til en dvd/cd skive? Kun et bud.
Avatar billede Shumanjo Novice
09. december 2019 - 16:24 #5
Hej igen

Det er en ny PC og frisk Win 10 1909 installation.

Jeg har prøvet at fjerne DVD og opdatere driveren... no go

Når jeg vælger mulighed 2 virker det fint nok, indtil jeg sætter en ny tom DVD i, så er det om igen.

Drevet er i øvrigt et ASUS DRW-2D5MT
https://www.asus.com/Optical-Drives-Storage/DRW-24D5MT

Der er ingen drivers eller andre opdateringer end "Asus E-Green Utility V1.01.51",
som bare er noget strømspare noget. Det har i øvrigt ingen effekt på problemet.

Det er ret underligt for jeg får det ikke på min Main pc, der også kører 1909
Avatar billede Shumanjo Novice
09. december 2019 - 16:31 #6
Forespørgslen ser sådan ud > https://imgur.com/lG5Vmx8

Når man ser den kan man næsten tro du har ret.

Så man jo bare tage sig til hovedet over at MS atter gør det tåbeligt svært at være "dum" bruger.

Et DVD drev er et DVD drev uanset om du bruger det på den ene eller den anden måde.

Pensionisten jeg hjælper kiggede i hvert tilfælde på mig som om jeg havde stillet ham et spørgsmål om noget atomfysik.
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2019 - 16:51 #7
Mystisk! Jeg ville prøve at slukke computeren, åbne kabinettet og fjerne både strømstik og SATA-kabel, det sidste både på ASUS'en og bundkortet. Tænd derefter computeren igen. Sluk den efter 3-4 minutters tid og forbind så det hele igen, men denne gang med SATA-kablet i et andet stik på bundkortet, hvis der er ledige stik. Tænd derefter computeren igen.

Forøvrigt har jeg det samme drev, og her fungerer det perfekt, men jeg er stadig på Windows version 1903.
Avatar billede Shumanjo Novice
09. december 2019 - 17:10 #8
Hej Milter

Det vil jeg prøve.

Min session for i dag er afsluttet og næste er først mandag, så det må vente indtil da.

Håber du kan være tålmodig så længe.

Han kan surfe og klare mail som jo er det vigtigste for de fleste pensionister :-)

Tak for din tid indtil nu
Avatar billede milter Ekspert
09. december 2019 - 17:15 #9
Velbekom :-)