Avatar billede Mixiboy Juniormester
11. december 2019 - 17:34 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Nogle der ved noget om jamo d365 højtaler

Hej
Jeg har et par højtalere (Jamo d365)
Jeg har læst mig frem til at cewrwin vega har et inbygget beskytter mod overbelastning.
Så tænkte om Jamo d365 også har det.

Tak på forhånd:)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2019 - 18:07 #1
I følge info på en side jeg fandt er specifikationer sådan:
Jamo D 365 Højtalere på 365W pr.stk

System specification
_________________________________
configuration 3 - way bass reflex
Tweeter Protection
Power handling
Long Term 200W
Short Term 365W
Impedance 4 - 8 Ohm
Spec. acc. to IEC 268-5

Vil derfor sige der skulle være en beskyttelse på diskanten. Men hvordan den virker og hvor sikringen sidder ved jeg ikke. Jeg havde Cervin Vega D8E med 15" bas i start 80'erne og der var en fysisk sikring til diskanten man kunne skifte hvis det gik galt. Så langt nåede jeg ikke ;-)
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2019 - 18:26 #2
Og samtidig skal man huske på, at rigtigt mange ødelagte højttalere pga. overbelastning er dem, som skal håndtere basområdet. Membranerne i bashøjttalere bevæger sig meget mere end diskanthøjttalere, og hvis man skruer for højt op på en dårlig forstærker, så kan der opstå det, som kaldes flutter, dvs. at menbranerne bevæger sig ukontrollabelt frem og tilbage og sidelæns i ophængene. Mine egne erfaringer og læsning om emnet viser, at det faktisk er den største dræber af højttalere :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2019 - 18:32 #3
Er enig med milter.
For over 30 år siden blev en Dali 7A højttaler testet med en 600 watt proff forstærker der havde styr på sine højttalere. Dali er opgivet til 150 watt kontinuerligt, men blev gennemtestet med  4 gange så meget effekt. Og de holdt til belastningen. Bevares de var lidt smålune på spolerne med de gik ikke i stykker ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2019 - 18:37 #4
Lyd er sinuskurver, og når en forstærker "klipper" (spiller forvrænget) så afbrydes disse bløde kurver og bliver helt plane i toppen. Når det sker så er det at enhederne i højttalerne tager skade på sigt. Det behøver ikke være en stor forstærker der ødelægger dem. En lille kan faktisk godt brænde en højttaler af der holder til langt mere end forstærkeren kan yde. Det er kun et spørgsmål om hvad der er bedst konstrueret (holdbart).
Avatar billede store-morten Ekspert
11. december 2019 - 19:01 #5
Det kan nu godt lade sig gøre at smadre diskanter ;-)
Har selv mistet flere sæt ;-( (1500 W. Selvbyg)
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2019 - 19:11 #6
#5. Enig, har selv bygget mange højttalere gennem årene, og når sprutten ryger ind til fester, og volumenkappen bliver skruet i bund, så sker den slags :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. december 2019 - 19:47 #7
En dårlig forstærker kan også meget lettere brænder et par højttalere af end en god forstærker.
Selv de bedste højttalere kan dræbes med en forstærker af ringe kvalitet, om så de kan klare f.eks. 150 Watt.
Til gengæld kan en 80 Watt højttaler godt klare 100 Watt HVIS altså forstærkeren er af topkvalitet. Når bare lyden er "ren", så kan højttalere klare meget.
Avatar billede Mixiboy Juniormester
11. december 2019 - 19:49 #8
Men er der nogen der ved om Jamo d365 har en inbygget beskytter?
Så man ikke behøver at være bange for at skrue for højt op:)
Avatar billede Mixiboy Juniormester
11. december 2019 - 19:52 #9
PS
Den forstærker jeg bruger til at drive dem er en SONY STR-DN850
på 7x150W pr. kanal
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. december 2019 - 20:56 #10
Jeg arvede for fire år siden et par Jamo 250R højttalere. Den ene basenhed var revnet i kantophænget med jeg fandt et sted på nettet der havde en tilsvarende enhed.
De virkede meget kompetente, så prøv at kontakte dem.

Linket herunder er til dette firma:

  http://www.hoejttalerbutikken.dk/
Avatar billede store-morten Ekspert
11. december 2019 - 21:21 #11
Som du har tidligere har fået at vide, så længe dine højttalere lyder rent og ikke forvrænger så sker der ikke noget.

Med indbygget beskytter eller ej, så kan de tage skade, ved overbelastning.

Gælder også din Sony forstærker.

Så eneste beskyttelse er sund fornuft.  ;-)
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2019 - 21:45 #12
#8.
Hvis du læser alle indlæg omhyggeligt igennem, vil du forstå, at selv de bedste beskyttelser i højttalerne eller forstærkeren ikke giver 100% sikkerhed.

Jo ældre højttalere er, jo mere sårbare bliver de i ophængene, dvs. der, hvor membranen er limet fast i yderkanten. Limen opløses simpelthen. De kan også, uanset alder,  blive ødelagt af det, jeg tidligere omtalte som "flutter". Membranen i en højttaler bevæges frem og tilbage af en del i centrum (den inderste del af den), og den består af en rund kerne med isolerede ledninger på ydersiden. Den del bevæger sig frem og tilbage pga. magnetisme i et mellemrum med meget lille frirum mellem yder- og indersiden, og hvis højttaleren begynder at blafre (flutter), så risikerer man, at isoleringen i ledningerne, frirum og andet bliver ødelagt.

Så i sidste ende er det kun op til dig selv at finde ud af, hvor grænsen ligger. Nogle af os har lært det på den hårde måde, og efter et par ødelagte højttalere har du nok også selv lært det :-)

https://blog.landr.com/how-do-speakers-work/
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. december 2019 - 21:53 #13