Avatar billede imma Forsker
17. december 2019 - 08:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

kan ikke finde synology nas i netværksdrev

Hejsa, jeg har en synology ds415play.. fungerer glimrende. på min bærbare findes diskstation og alt er godt.. men på min intel nuc - hvor der er installeret plex, findes dsplay415 ikke under netværksdrev... den har fundet den førhen.... men kan bare ikke nu... nogen der kan hjælpe.. ville være så lækkert hvis man kunne få det til at du...  lige pt er intel nuc kablet til samme internet som nassen og den bærbare kører trådløst..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2019 - 08:21 #1
Har du genstartet alle enheder? - PC´ere, NAS og routere/switche/AP.

Kører det hele på samme netværk? - dit trådløse netværk ligger ikke i et andet segment? (eks 192.168.0.xxx og 192.168.100.xxx) - hvis ikke det kører i samme netværk, har du en ekstra router på dit LAN, som skal slås fra.

Eller forventer du at NAS´en dukker op med et drevbogstav på din nuc? - hvis så, skal den nok "mappes" manuelt, eller via "Synology assistent".
Avatar billede imma Forsker
17. december 2019 - 08:24 #2
ja det hele kører på et deco mesh system..  hvordan finder jeg udaf om det kører i et andet segment..  førhen fandtes den automatisk i systemet hvor den også finder de andre computere. bare mærkeligt det hele spiller fra den bærbare og ikke fra den intel nuc.... jeg må prøve at genstarte alt... igen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2019 - 09:00 #3
Du finder enhedernes IP adresser - er de anderledes når de er kablet vs. trådløst, så er det fordi du dermed har 2 forskellige netværk.
Så er det formentlig konfigurationen af dit MESH netværk der ikke slipper trafikken igennem (eller UPnP slået fra eller lignende).
Avatar billede poko1 Ekspert
17. december 2019 - 09:14 #4
Hvilken Windows version kærer du? og har du lavet en ren ny Windows på din Nuc.?
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4034314/smbv1-is-not-installed-by-default-in-windows
Avatar billede imma Forsker
17. december 2019 - 09:24 #5
Det er Windows 10 - jeg prøver at tjekke ip når jeg kommer hjem. Det duede fint inden at jeg lagde nye harddiske i nassen, og den skulle startes forfra.  Men det duer jo fint på den bærbare
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2019 - 09:59 #6
Hvis det er ren "fil netværks adgang", så glem min kommentar om UPnP.

Hvordan har du skiftet diske? - har du reinstalleret DSM på ny? - og hvilke backup har du taget ved skiftet?

Men ja, hvis det fungerer på din bærbare, bør det også fungere på NUC´en
Avatar billede imma Forsker
17. december 2019 - 19:25 #7
jeg har reinstalleret på ny... har to partitioner - a 14,5 tb på hver.... men det driller bare insanely meget
Avatar billede imma Forsker
17. december 2019 - 19:35 #8
den enes IP adresse er 80.210.69.150 det er den der intel nuc...  og den anden dsplay er  192.168.68.104
Avatar billede imma Forsker
17. december 2019 - 19:36 #9
den der intel nuc - fandt jeg IP adressen på whatsmyip
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2019 - 21:08 #10
80.210.69.150 er Hiper - det er din eksterne adresse, som du finder med diverse værktøjer på internettet.

Du må prøve at finde IP på en anden måde... - men ..192.168.68 er altså et segment i spil...