Avatar billede Nina Gotthardt Juniormester
20. december 2019 - 14:53 Der er 3 kommentarer

Gøre lyd til cd ens

Hej,
Jeg skal til at brænde min egen cd, med indspilninger af hjemmelavede sange. Men før jeg brænder dem vil jeg gerne have at sangene alle har den sange lydstyrke/volumen, så man ikke skal skrue op og ned for ghettoblasteren fra sang til sang. Er der nogen der kender nogle gode og enkle programmer til dette? Dét og så at kunne beskære mine sange (i start og slut) er det eneste jeg ønsker at redigere ved dem, før jeg brænder cd'en.
Tak for hjælp :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. december 2019 - 16:37 #1
Både amatører og professionelle sværger i stor stil til https://www.audacityteam.org/download/

Jeg kan selv bruge den simpelt - jeg synes der er mange funktioner, og det kan være svært at finde rundt i netop dét, man ønsker. Men til gengæld kan du google dig frem til næsten hvad som helst - der er lavet et væld af guides til de forskellige funktioner.

At slette start/slut, og "normalisere" lyden er to af de mere simple funktioner, så jeg ville bruge Audacity til det...
Avatar billede milter Ekspert
20. december 2019 - 17:01 #2
Enig med ole_madsen. Jeg tror ikke, du kommer uden om at installere et lydredigeringsprogram, hvis du samtidig ønsker at kunne slette og tiløje plads før og efter nummeret.

På engelsk hedder det med at regulere volumen på den måde, du vil, "normalize". Det fungerer på den måde, at programmet leder efter den kraftigste lyd i et nummer, hvorpå man så kan regulere det til atskulle ligge på f.eks. -3dB. Den værdi er den bedste at gå efter, fordi det sikrer, at der ikke kommer nogen forvrængninger.
Avatar billede milter Ekspert
20. december 2019 - 17:36 #3
Programmet Oceanaudio kan også klare opgaven, og det er måske lidt lettere at gå til end Audacity, men jeg kender det ikke. Linket herunder viser et eksempel på, hvordan man normaliserer et lydklip med fire numre. I dit tilfælde skal du kun åbne et nummer ad gangen og derefter normalisere det:

https://www.macaulaylibrary.org/how-to/edit-and-upload/prepare-sound-files-in-ocenaudio/