21. december 2019 - 22:09 Der er 6 kommentarer

Oister med Huawei eller eget Netgear modem?

Som beskrevet. Skal have Oister unlimited i mobilt bredbånd i mit sommerhus.
Har et gammelt Netgear MBR1517 som ligeledes er 4g. Overvejer ekstern antenne eller ej. Der er en 3 mast på en skorsten med frit udsyn 400 meter væk, med modemet indenfor i vinduet.

Ift. Det Huawei B535 som man kan købe med for 870 kr? Er det pengene værd? Ingen af dem tilbyder jo alligevel 5g som vel kommer indenfor de næste par år og hvor 3 jo kommer godt med på de lave bånd?

Skal jeg købe det nye eller bruge det gamle?
Hvad tænker folket aht. ekstern udvendig LTE antene? Og hvis ja...et billigt bud på en der ikke er for grim?
22. december 2019 - 18:51 #1
Er der virkelig ingen som har et bud?
Avatar billede falster Ekspert
22. december 2019 - 22:52 #2
Jeg anvender selv en Huawei B525 med Oister abonnement i sommerhus.

Jeg må indrømme, at til den lille tusindlap gjorde jeg ikke så store overvejelser om fremtidssikring o.l.

Det virker fint, jeg har påsat en ekstern antenne til ca. 60 kr. (en lille "plasticarm", der er skruet direkte på). Jeg ved ikke, om det egentlig er nødvendigt. På 525 er der plads til to.

Oister tager vist forbehold, hvis man ikke anvender udstyr fra dem. Men du kan jo prøve med dit Netgear modem, førend du beslutter at købe Huawei B535 fra Oister.

Simkort og router blev alligevel leveret hver for sig (til mig).

Held og lykke.
Avatar billede Mikael Ekspert
23. december 2019 - 10:28 #3
Bare en bemærkning.. En placering lige ved et vindue, er ofte ikke den optimale løsning.

Er vinduet med "energiglas" har glasset en "usynlig" belægning, som spærre/nedsætter 4G signalet udefra.

Det er nemt at konstatere om glasset er energiglas ;)

Med en tændt lighter/stearinlys holdes flammen i kort afstand fra glasset indvendigt.
(Bedst når det er mørkt udenfor)

Flammen vil så spejle sig i glasset.

Ser du "kun" 1 eller 2 flammer, så er det alm. glas/termorude.
Er der 3 eller 4 flammer, så er det en energirude.

Er sommerhuset et "træhus", så er der ofte anvendt "alukraft" i ydervægge og loft.
Den alukraft er super til at "spærre" for et udefrakommende signal.
(Det løses typisk med en udeantenne)
23. december 2019 - 10:43 #4
Mikael. Det er ikke energiruder vi har sat i men alm. termoruder. I væggen er der 1på2 beklædningsbrædder, vindpap, 150 mm ståluld og underbeklædning med paneltræ uden dampspærre. Jeg har bare måle hvor stor forskellen er IRL.
Avatar billede Mikael Ekspert
23. december 2019 - 10:47 #5
#4.. 150 mm STÅLuld ?? Kender/håber jeg ikke ;)

Nok nærmere Glas eller Stenuld (Rockwool) ??
23. december 2019 - 11:06 #6
Stenuld ja....ikke det vi skrubber gryder med 😜🤪