Avatar billede koburg Mester
23. december 2019 - 18:14 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Processor kraft

Jeg har en pc med Intel i5 processor og videoredigeringsprogrammet Adobe Premiere Elements. Jeg laver 4K video og når den laver en video fil på måske 5 minutter, så er den over 2 timer om det. Jeg har ladet mig fortælle at i5 processoren er for gammel til det, at jeg skal op på i7 processor. Men så skal der jo en anden computer til?

Er der ikke andre muligheder?  Kan et andet videoprogram forbedre tiden eller er det omsonst?

Jeg er temmelig utilfreds med stabilisering muligheden i Adobe Premiere Elements, det er som om den er uden virkning.
Avatar billede milter Ekspert
23. december 2019 - 18:36 #1
Det kommer lidt an på, hvilken version af  i5 processoren, du har. Under alle omstændigheder er redigering af 4K-video noget af det mest resourcekrævende arbejde, du kan give en computer, og det gælder både CPU, GPU og RAM.

Kan du fortælle os lidt mere om din computer?
Avatar billede koburg Mester
23. december 2019 - 19:00 #2
Lenovo H30-05, 16 gb ram, 2TB almindelig HD, Intel i5 processor, Nvidia grafikkort
Avatar billede milter Ekspert
23. december 2019 - 20:39 #3
Jeg har kigget lidt på specifikationerne for en Lenovo H30-05, og det tyder ikke på, den har de nødvendige kræfter til 4K videoredigering. Jo, den kan godt klare det, men det tager meeeget lang tid, som du selv har erfaret.

I5 processorer findes i et utal af versioner, og det samme gør Nvidia grafikkort. Uanset hvilke versioner du har på din Lenovo, så er jeg 100% sikker på, at du ikke vil opnå nogen forbedring ved at skifte til et andet redigeringsprogram. Prøv at kigge her:

https://www.videomaker.com/article/f6/17135-editing-in-4k-minimum-system-requirements
Avatar billede kurtba Ekspert
23. december 2019 - 22:26 #4
Jeg ved ikke hvorfor, men alle de Lenovo H30-05 jeg finder ved søgning er med amd cpu og radeon grafikkort.
Kan vi ikke få et link til den rigtige, eller få at vide nøjagtig  hvad din I5 hedder og det samme med dit nvidia grafikkort, hvilken model er det.
Der er kæmpeforskel på den dårligste og bedste I5 cpu.
De bedste I5 cpu.er er f.eks. væsentlig bedre end de dårligste I7 cpu.er, så man kan ikke bare sige I5 eller I7. Man skal kende den nøjagtige model.
Avatar billede koburg Mester
24. december 2019 - 10:41 #5
Specifikationerne er bestemt ikke hvad jeg troede, her er de:

AMD A6-7310 APU

AMD Radeon R4 Graphics

12 GB Ram

Nvidia Geforce GT 720
Avatar billede kurtba Ekspert
25. december 2019 - 18:02 #6
Så kan jeg bedre forstå, at jeg hele tiden stødte på amd når jeg søgte.
Som du selv er inde på, er det noget  helt andet, end du troede, idet den anførte cpu nok mest hører til i low end segmentet og slet ikke har kræfter til den form for videoredigering, som du er begyndt med. Grafikkortet er heller ikke noget som lever op til nutidens krav.
Ang. stablilisering af rystede film, synes jeg faktisk, at jeg godt kan se en væsentlig forskel, når jeg bruger funktionen ind i mellem. Men det er også noget som trækker kræfter og kan tage noget tid.