Avatar billede kaffekanden Mester
27. december 2019 - 11:29 Der er 10 kommentarer

Blå skærm

Hej jeg skriver på en af mine venners vejene
Han har næsten lige købt sig en ny gamer PC han selv har samlet
men efter et stykke tid hvor han spillede på den begyndte den blå skærm at vise sig og jeg har prøvet at formatere PCen op til flere gange men det hjalp ikke er der nogle der kan hjælpe må de meget gerne skrive
MVH Morten
Avatar billede stjans Guru
27. december 2019 - 12:07 #1
Får han fejlmeddelelse sammen med den blå skærm ?.

Det kan skyldes flere ting - både HW og SW mæssigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2019 - 13:03 #2
Enig i #1
Personligt ville jeg nok prøve at tjekke op på drivere i første omgang.
Gå ind på producentens hjemmeside til bundkortet og se om der ligger drivere der til Windows 10 som jeg formoder der bruges.
Gør det samme med grafik kortet.
Løser det ikke problemet må man tjekke hardwaren fra en ende af.
Men som der beskrives i #1 så mangler der fejlkoder.
Avatar billede posten Ekspert
27. december 2019 - 16:05 #3
husk nu at der kommer blå skærm er det NÆSTEN aldrig software der har skyld jeg vil næsten sige at med 90 %sikkerhed det er din hardware det er galt med gå den igennem hvordan du har samlet de enkelte dele og du vil finde fejlen
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
27. december 2019 - 23:27 #4
Det er lidt risikabelt at samle en pc selv, komponenterne kan tage skade af statisk elektricitet. Hvis man så kun har garanti på løsdelene og ikke på pc´en som en samlet pc kan det være omfattende at lokalisere fejlen.
Hvis fejlen kommer tilfældige steder under brug er det normalt en hardwarefejl. Hvis fejlen kommer det samme sted hver gang i et program er det muligvis en software-fejl. Men blå skærm er normalt hardwarefejl.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2019 - 08:15 #5
Man kan ikke 100% sige at en blå skærm er en fejl i selve hardwaren før man ved hvilke fejlkoder der binder sig på den blå skærm. Har set flere fejl hvor man som løsningsforslag får oplysning om at opdatere på drivere, fordi driveren ikke kan kommunikere rigtigt med Windows, og derved at hardwaren fejler.
Specielt ældre computere kan løbe ind i disse problemer fordi Windows 10 måske ikke har denne driver med i pakken.
Avatar billede stjans Guru
28. december 2019 - 09:01 #6
Helt enig med 220661.

BSOD kan sagtens forekomme med fejl ved bundkortdrivere eller selv ved driver-fejl til bl.a. GFX.

Omvendt, da dette er en saml-selv PC..... :-)
Avatar billede kaffekanden Mester
29. december 2019 - 10:42 #7
Tak for jeres gode råd jeg har opdateret alle driverne
og nu kommer den blå skærm ikke mere
jeg gik hardwaren igennem og der var ingen fejl
så nu håber jeg at problemet er løst :)
Avatar billede posten Ekspert
29. december 2019 - 17:00 #8
så held og lykke fremover
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2019 - 19:42 #9
#7 Super. Vi krydser fingre for du har ramt problemet :-)
Avatar billede kaffekanden Mester
29. december 2019 - 22:09 #10
tak for det :)