06. januar 2020 - 23:22 Der er 6 kommentarer

Chromecast har problemer med internetforbindelsen

Hej
Jeg har et problem med mine to nye chromcasts. Jeg kan fint finde dem og opsætte dem via Google Home appen og bruge dem et døgns tid. Derefter sker det, at der står at Chromecasten ikke har forbindelse til internettet. Jeg har forsøgt at genstarte min Chromecast, da hjalp ikke. Jeg har også gendannet den til fabriksindstilingerne, det hjalp heller ikke, og da jeg ville opsætte den på ny kunne den ikke få forbindelse til internettet. Derefter genstartede jeg min wifi-router og Wupti så virkede det. Så gik der et døgns tid, og så havde jeg samme problem. Sådan har det kørt en uges tid nu.

Hvad gør jeg for at løse det problem? Jeg går ud fra det må være noget med min wifi-router når det er galt på begge mine Chromecasts. Men ingen af mine andre enheder (mobil, Mac, iPad) har problemer med at få internetforbindelse...

Håber nogen kan hjælpe her 😬😬
Avatar billede INK Ekspert
07. januar 2020 - 06:34 #1
Du kan tilgå routeren som administrator. I indstillinger kan du give de 2 Chromecasts hver sin faste IP adresse, ligesom du kan øge leasetime til det maksimale.
Kan også skyldes dårlig router, hvilken?
Lavpraktisk kan man sætte et tænd/sluk ur på routeren, der så slukkes et kvarter/halvtime hver nat 😀
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2020 - 10:38 #2
jeg ville ved DHCP sætte  Lease Time (second) til 86400 (det er et døgn), så den får frisk linje en gang pr døgn.
07. januar 2020 - 10:42 #3
Når i snakker om Lease Time - hvor ændre jeg så det?

Der er tale om et modem/router fra min internetudbyder: Telenor. Ved ikke lige på stående fod, hvad modellen hedder.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. januar 2020 - 10:57 #4
Du skal ind på router, typisk via 192.168.0.1 i browser, og så logge ind med adgangskoden, som Telenor nok har givet dig. Herinde er der en side med DHCP som bla har indstillingen for lease time - evt sæt den ned til det halve. Husk at klikke Apply og så luk ned og genstart router.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
07. januar 2020 - 14:21 #5
Jeg har en Technicolor router fra Telenor, så jeg satser på at du har en tilsvarende.
Jeg logger ind på den via adressen: http://10.0.0.1:2033/

Username er "admin" (standard)
Password er tildelt af Telenor.

Min chromecast blev mere stabil, da jeg tvang den til fast IP.
Det gør du ved at klikke på chromecast i listen under Home network.
Så vælger du Configure i øverste højre hjørne.
Så får du mulighed for at fastlåse IP-adressen. (Always use the same ip)

Det kan måske også være en god ide, at ændre Channel nummeret på dit WIFI, hvis der er mange der bruger samme kanal i dit område. Chromecasten kan godt hoppe af, hvis der er trængsel på wifi'en

Klik for Wireless under Home network og klik på Configure for at få den mulighed.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
07. januar 2020 - 14:26 #6
#1: Undskyld Ink. Opdagede først at du havde samme forslag mht. fast ip efter at jeg oprettede indlægget. Men det betyder nok, at vi er inde på noget af det rigtige. :-)