Avatar billede Torben B Novice
07. januar 2020 - 14:24 Der er 20 kommentarer

Stationær computer

Jeg har en 8 år gammel Dell Inspiron 620 computer. Da den er ved at blive langsom i forhold til nye PCer vil jeg gerne have et godt råd til køb af ny stationær PC Vi har brug for en god og hurtig maskine dog uden spilleegenskaber.
Torben B
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2020 - 14:38 #1
Hvad skal den bruges til?
Avatar billede Torben B Novice
07. januar 2020 - 15:25 #2
Privat brug, Lidt bogføring Exel, Breve og og skoleopgaver, Word, Opbevaring af fotos,  Surfing på Internettet.
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. januar 2020 - 15:40 #3
Så kan du nok köbe hvilken som. Hvis du ikke lagrer i cloud'en ville jeg nok kigge på hvor stor harddisk der er i den.
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2020 - 16:16 #4
Enig med michael_stim.  Hvis du fortæller os, hvor smertegrænsen ligger prismæssigt, så kan vi måske lede dig lidt tættere på et valg.
Avatar billede Torben B Novice
07. januar 2020 - 16:34 #5
ca. 3000 kr. jeg lægger også ting i skyen
Avatar billede eurositi Ekspert
07. januar 2020 - 17:31 #6
Denne her er på tilbud i El-Giganten: https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/HP590P0003NO/hp-pavilion-590-p0003no-stationar-computer

Du kan også søge efter MiniPC'er eller Chromebooks, men ovenstående var den eneste med de i dag re nødvendige 8 gb RAM, jeg kunne finde ved pris-sammenligning på Pricerunner.dk - Jeg satte desuden som kriterium, at den skulle ha' en Intel i3, i5 eller Ryzen 3 CPU... Det gav i alt 3 hits til 3000 kr. eller under.
Avatar billede Torben B Novice
07. januar 2020 - 17:56 #7
Tak for tippet, men den er ikke  tilgængelig på El-Gigantens hjemmeside
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2020 - 19:36 #8
#5.
Som du måske fornemmer ud fra eurositis svar, så er udvalget meget begrænset til den pris. Hvis du kan hæve grænsen til 4000 kr., så får du straks meget mere for pengene på alle områder,  især mht. hvornår du bliver nødt til at udskifte den nye computer eller måske købe en større harddisk eller SSD til billederne.
Avatar billede Torben B Novice
07. januar 2020 - 19:38 #9
Ja men hvis vi hæver det til ca. 4000 kr. hvad er der så at gøre godt med. Vh.
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2020 - 19:56 #10
#9.
Alle computere, uanset pris, har en begrænset levetid mht. hvor længe de kan klare at køre diverse programmer, men computere i den allerbilligste ende vil meget hurtigere løbe tør for kræfter eller mulighed for opgraderinger. Det afhænger selvfølgelig i høj grad af, hvad man bruger den til, og hvor kræsen man er. At du har fået din Dell Inspiron 620 til at holde otte år er fint, men jeg tror heller ikke, at dens anskaffelsespris for otte år siden var i den absolut laveste ende. Måske omkring 5000 kr. dengang?

Lige som eurositi vil jeg anbefale en computer med i3, i5 eller Ryzen 3 CPU. Derudover vil jeg anbefale en SSD på minimum 512GB, men det kommer helt an på, hvor meget plads især dine billeder optager. Ved du det?
Avatar billede Torben B Novice
07. januar 2020 - 20:40 #11
max 20 GB
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2020 - 20:48 #12
OK. Her er så et forslag. SSD'en er kun på 128GB, men det er måske også tilstrækkeligt i dit tilfælde. Hvis du kommer til at mangle plads, kan du fjerne harddisken fra din nuværende Dell og flytte den over i den nye.

https://www.computersalg.dk/i/5085066/lenovo-v530s-07icb-10tx-sff-1-x#specsarea
Avatar billede Torben B Novice
07. januar 2020 - 20:50 #13
Kan jeg få mere fat i Dell Inspiron 620 ved at installere en SSD harddisk ?
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2020 - 20:57 #14
#13.

Den bliver kun mærkbart hurtigere i opstarten, alle andre operationer vil du ikke kunne mærke nogen forskel på. Og du vil formentligt også få mere fart på din nuværende DEll, hvis du geninstallerer Windows og programmer på den helt fra bunden eller har genoprettelsesmulighed på den, så den bliver, som da du købte den. Er der Windows 8 eller 10 på den?
Avatar billede Torben B Novice
07. januar 2020 - 22:41 #15
Jeg har opgraderet til  Windows 10.
Har du forslag til køb af ny Computer eller rækker de oplysninger som du allerede er kommet med. Vh
Avatar billede milter Ekspert
07. januar 2020 - 23:55 #16
Udover den, jeg linker til i #6, så er der også den herunder:

https://www.komplett.dk/product/1146308/pc-tablets/pc-stationaere/alle-stationaere-pc-er/lenovo-ideacentre-510a#

Til den pris finder du ikke meget, hvis Windows skal være inkluderet i de fire tusind.
Avatar billede Torben B Novice
08. januar 2020 - 12:12 #17
Tak for svaret.
Da jeg ikke har den store indsigt i prisniveauer har jeg bare ment, at 3000-4000 kr var tilstrækkeligt, men skal der mere til må det jo være sådant.
Jeg kunne godt tænke mig noget mere SSD Ram og mindre grafisk kapacitet.
Vh.
Avatar billede michael_stim Ekspert
08. januar 2020 - 12:25 #18
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men ellers kunne man kigge på brugte:

https://www.dba.dk/computer-og-spillekonsoller/computere/stationaere/
Avatar billede milter Ekspert
08. januar 2020 - 17:52 #19
#17.
Hvad mener du med "grafisk kapacitet"?

Og SSD har ikke noget med RAM at gøre. En SSD er den nye form for det, man i "gamle" dage kaldte harddisk, hvor styresystem og alt det andet befinder sig. Størrelsen på den i GB er en angivelse af, hvor meget plads, der er på den, især til videoer og billeder, som er det, der optager mest plads. Du skriver selv, at dine billeder max fylder 20GB på din nuværende harddisk