Avatar billede papadenv1 Novice
13. januar 2020 - 20:49 Der er 17 kommentarer

Hjælp til opsætning af wifi over distance

Hey, står i en situation hvor jeg skal have noget hjælp til det med opsætning af internet til brug af streaming og gaming i en skurvogn der har lokation 20-30m væk fra huset der har vores router.

Jeg bor ude i en skov og har ikke mulighed for at få det bedste af det bedste internet, derfor kan jeg godt gætte mig til at det ikke vil blive tip top, men sagen er sådan at min storebror i 2008 sad og gamede online ude i den samme skurvogn, så jeg tænker det må kunne lade sig gøre i 2020.
Har snakket med vores internetudbyder (YouSee) som tilbyder mig at afprøve mobilt bredbånd i én måned, men vil lige høre experterne herinde om der ikke findes en alternativ løsning til evt. at "forlænge" det trådløse internet inde fra stuehuset og ud til skurvognen?
Avatar billede Mikael Ekspert
13. januar 2020 - 21:54 #1
Vil måske fungere.. Men måske ikke hvis skurvognen bare får 220 V via en billig forlængerledning fra huset..
https://www.netkablet.dk/internet-stikkontakt-elnettet/

https://www.avxperten.dk/powerline-adapter/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. januar 2020 - 21:56 #2
Der findes masser af teknologier i dag - men er der træer/skov, er trådløs teknologi ikke særlig god. Jeg leger selv mellem to sommerhuse, og en retningsbestemt WiFi antenne, der skulle kunne række op til 2 km, kan knap nok nå de 30 meter der er mellem de to huse. Så skal man sætte en retningsbestemt modtager op, og pludselig har man et større setup, der er besværligt at vedligeholde og fejlsøge på.

Så kan man vælge at rulle et netværkskabel ud - det vil nok være det mest stabile... - men man har i rigtig mange år også kunne få PowerLine adaptere - d.v.s. bruge 240v strømnettet til at føre netværks signal over: https://www.edbpriser.dk/soegning?q=powerline

Hvis skurvognen kører på strøm fra huset af (på samme elmåler), vil det være helt oplagt at købe sådan et sæt. Jeg ved det har været løsningen for mange i lignende situationer.
Desværre kan jeg ikke hjælpe med erfaring, da det sæt jeg selv har aldrig har været i brug :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
13. januar 2020 - 21:59 #3
Vedr. #1. Stikkontakten i skurvognen skal få strøm fra husets elsystem (Målergruppe)

Og de nyeste powerline kræver ikke at routeren i huset og stikket i skurvognen er på samme gruppe. Nogen gør, så tjek det op ;)
Avatar billede wjens Guru
13. januar 2020 - 22:05 #4
Træk et kabel, hvis det er muligt. Ellers findes der wi-fi links til udendørs brug.
Eksempel (uden at det er et produkt jeg kender):
https://www.avxperten.dk/wifi-antenne/udendoers-til-mast-24-ghz-30-km.asp
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. januar 2020 - 22:10 #5
Nu vi så har en specifik WiFi dims i spil i #4, kan jeg kun henvise til min kommentar om denne i #1 - det er præcis denne dims der knap rækker 30 meter, når der er lidt busk/træ i vejen... - jeg huskede åbenbart 28km forkert ;-)
Avatar billede kurtba Ekspert
13. januar 2020 - 22:49 #6
Går ud fra at du har strøm i skurvognen fra dit hus. Så vil jeg helt klart anbefale en powerline løsning som #3 foreslår. Jeg bruger selv denne løsning i mit hus og har valgt noget fra Devolo, men har set, at der er kommet flere spillere på markedet, som angiveligt skulle være lige så gode. Det jeg bruger virker, selv om enhederne ikke er på samme fase. Det har samtidig den fordel, at udover at du kan få wifi ude i skuret, så kan du også tilslutte via kabel, idet den også laver en alm. lan forbindelse, hvilket helt klart må være en fordel, når du skal game  der ude.
Jeg bruger dette anlæg
https://www.dustinhome.dk/product/5010810434/dlan-1200-wifi-ac-starter-kit-powerline?ssel=false&_ga=2.150113398.1763151066.1578951906-834376966.1574625903
men har derudover tilkøbt yderligere en enhed, da jeg havde brug for at få forstærket wifi over et stort område.
Det er efterhånden en gammel løsning (som virker), men jeg kan se, at Devolo efterfølgende har lavet nogle som hedder Devolo Magic 1 og Magic 2, så de burde vel være bedre, end det jeg har, da de er nyere.
Hvis ikke du har brug for wifi i skuret, kan der spares lidt ved at købe dette sæt
https://www.dustinhome.dk/product/5010797370/dlan-1200-starter-kit-powerline?ssel=false&LGWCODE=5010797370;90883;5443&gclid=EAIaIQobChMI6IuqjcaB5wIVDOaaCh3PogMUEAQYASABEgK6X_D_BwE
Men det kan vel også være godt at få lidt wifi i området også, da det jo kan bruges i anden forbindelse.
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. januar 2020 - 10:45 #7
Jeg anvender også den i #6 nævnte Devolo 1200+. Det virker perfekt, også på tværs af el-grupper. Så herfra kan denne løsning anbefales.
Avatar billede papadenv1 Novice
14. januar 2020 - 17:13 #8
Mange tak for alle svarene. Vedrørende #6 skurvognen får strøm via 220v kabel trukket fra udehuset til skurvognen da ejeren ikke vil have trukket kabler ud fra stuehuset, men gør vel ikke nogen forskel da udehuset får strøm fra stuehuset.

En ting jeg ikke forstår er dog det "1200 starter kit" skal den bare stikkes ind i stikkontakten i skurvognen og så kører den bare eller hva?
Desuden skyldes det allerede dårlige internet at der kun er et gammelt fastnet tlf kabel tilsluttet til huset.
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. januar 2020 - 17:54 #9
Her en vejledning som jeg lavede da jeg installerede systemet. Der medfølger dog også en vejledning hvis du køber dette produkt. Det du skal være opmærksom på, er at under opsætning må der max være 10 meter mellem 240v stikkontakter hvor de to enheder sættes til. Så er faktisk Plug & Play.

1. Forbind ROUTER med RJ-45 LAN-kabel til Power Line Sender
2. Sæt Power Line Sender i 240v stik
3. Sæt Power Line Modtager i 240v stik
4. Vent 45 sekunder til LED lamper på sender & modtager lyser konstant
5. Tryk på Home Button WPS på modtager (Tryk i 1 sekund)
6. Inden 2 minutter tryk på knap på side af Sender
6a Dette krypterer signalet
7. Afvent konstant lys i LED’s på Sender & Modtager, og netværket er klar til brug

Kloning af netværk, dette så der kun er et netværk i huset
1. Placer Sender og Modtager i 240v stik max 10 meter fra hinanden
2. Vent 45 sekunder til LED lamper på sender & modtager lyser konstant
3. Tryk på Home Button WPS på modtager (Tryk i 1 sekund)
4. Inden to minutter tryk på WPS knap på ROUTER (Tryk i 1 sekund)
5. Afvent konstant lys i LED’s på Sender & Modtager, og netværket er klar til brug
Når Sender og Modtager en gang er sat op, kan Modtager frit flyttes rundt i huset. Blot placere
Modtager i ønsket 240v stikkontakt, vent 45 sekunder, og netværket er klar til brug.
Transmission sker på fase og nul. Som 240v også gør. Signal kobler automatisk mellem faser. Således at udstyr kan anvendes på tværs af sikrings grupper.

WiFi-standarder:
802.11ac-WiFi 5 / 802.11ax-WiFi 6
www.devolo.
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. januar 2020 - 17:57 #10
Tilføjelse til forrige indlæg:
Devolo Support oplyser:
The transmission can also take place by induction through the magnetic field around the wires.
Devolo anvender frekvens 2-68MHz i 230v husinstallation, fasekobling sker i sikringsgruppe.
Signalet moduleres indenfor frekvensområdet 2 – 68MHz (FM-modulation)
WiFi-standarder:
802.11ac-WiFi 5 / 802.11ax-WiFi 6

www.devolo.de
Download Devolo Cockpit. Dette program, holder øje med opdateringer af Devolo Software
dLAN=direct Local Area Network Ethernet i 240v installation
Avatar billede Uvanga Ekspert
14. januar 2020 - 18:02 #11
Lidt mere info:
DEVOLO dLAN 1200+ WiFi AC Starter Kit
1200 Mbps WiFi / 2 x 2GB LAN-porte på Modtager
Rækker op til 400 meter i 240v installation, WiFi rækker ca. 300 meter i fri sigt
Devolo udstyr skal opsættes under samme El-måler
Avatar billede Strawberry Seniormester
14. januar 2020 - 18:52 #12
Vil du gerne have en hurtig forbindelse så vælg retningsbestemt sender (Access-Point) og en modtager (bridge eller client). Vælg 5 GHz frem for 2.4 GHz. Vælg et fremvensområde hvor der er så lidt traffik som muligt i forvejen, hvis der er andre trådløs enheder i nærheden.

Vælg minimum 802.11n, den kan klare op til 300 Mbps.

Der er f.eks. denne der kan bruges:

CPE510 - WLAN Adgangspunkt 802.11n/a 300 Mbps, TP-Link
(kører dog kun 100 Mbps på LAN porten)

Måske kan du finde en nyere model som er hurtigere. Tænker at de også er lavet med 1000 Mbps.
Avatar billede kurtba Ekspert
14. januar 2020 - 21:59 #13
Til Uvangas glimrende danske opsætningsvejledning, kan jeg lige tilføje.
Senderen sættes i en stikkontakt tæt på routeren, således at du kan sætte et netværkskabel fra en lan port i routeren ind i senderen. Efter at du har fået lavet opsætningen med sender og modtager tæt på hinanden jfr. Uvangas vejledning, kan du tage modtageren ud af stikkontakten og så anbringe den, hvor du vil - i det her tilfælde i skuret. Ca. 2 min efter at den er sat til på det nye sted, fungerer den fuldt ud igen, uden at du skal lave yderligere opsætning. Efterfølgende kan man så flytte rundt med den og sætte den til, når bare der er en stikkontakt som er forbundet til samme måler i huset.
Det er virkelig nemt og hurtigt. Mine sidder normalt fast det samme sted, men det er hændt, at jeg lige midlertidigt har flyttet en af dem, fordi jeg lige havde brug for et stærkt  signal et andet sted. Bl.a. når børnebørn lige kommer på besøg og vil lege inde i vores campingvogn, som står inde på vores grund et stykke fra huset. Der sidder de jo inde i et hylster beklædt med metal, så wifi signalet fra huset har svært ved at trænge ind. Så sætter jeg da bare modtageren ind i campingvognen, og 2 min efter streamer de netflix osv. Nemt og hurtigt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2020 - 08:54 #14
Jeg tror de fleste har overset #8

Du kører på en forlængerledning fra en tilbygning - det kan være et problem. Best er det, hvis ikke forlængerledningen er alt for lang, og i øvrigt af en ordentlig kaliber (De billige du køber, er for tynde, og vil have så stort spændingsfald at det går ud over datakvaliteten).
Så allerede her er der desværre mulighed for at PowerLine ikke er den bedste løsning.

Det foregår iøvrigt sådan, at der skal sidde en "sender" i huset ved det rigtige internet - og så har du en "modtager" i den anden ende af strømnettet.

Men "Desuden skyldes det allerede dårlige internet at der kun er et gammelt fastnet tlf kabel tilsluttet til huset." - du vil hverken med WiFi extender eller PowerLine få bedre internet, end der er i huset.

Så med de to ovenstående i betragtning, kan du komme til at købe en del udstyr du teoretisk ikke får nogen fornøjelse af, hvis du mener den kablede internetforbindelse er for dårlig.

Så er vi tilbage til det mobile bredbånd - det vil være en løbende udgift, men vil potentielt være langt kraftigere end det kablede internet. Hvis ellers der er rimelig mobilforbindelse...
Avatar billede Mikael Ekspert
15. januar 2020 - 08:57 #15
Vedr. #8..
Citat:
"Desuden skyldes det allerede dårlige internet at der kun er et gammelt fastnet tlf kabel tilsluttet til huset."

Du må ikke forvente, at det system ØGER din i forvejen "dårlige" internethastighed.
Hverken i huset eller i skurvognen.

Men nu er dårligt internet jo mange ting. Alt efter hvad det anvendes til ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
15. januar 2020 - 09:01 #16
#14/15.. Nåh ja.. Så er vi da  mindst 2 som faldt over det mulige "problem" ;)
Avatar billede papadenv1 Novice
15. januar 2020 - 09:39 #17
Tænker jeg starter med at afprøve den gratis prøveperiode af mobilt bredbånd. Ellers tak til alle der har hjulpet.

Min bror kunne i sin tid godt spille derude via WiFi, men det var andre spil dengang. Hvis ikke mobilt bredbånd er det jeg har brug får vil jeg falde tilbage på tråden og forsøge mig med nogle af de tips&tricks her. Tusind tak :)