Avatar billede svenrus Novice
15. januar 2020 - 18:31 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fra Basic til Visual Basic

Fra slutningen af 1970'erne og frem programmerede jeg ret simple programmer ved hjælp af Basic, det foregik på en Texas Instrument avanceret regnemaskine der havde dette program indbygget. Så kom Visual Basic/Visual Studio frem, et program jeg overhovedet ikke havde råd til bare at tænke på dengang.
  Efter alle de år spørger jeg: ved nogen her om der er udgivet bøger som omhandler overgangen fra dette tidlige sprog, altså Basic, (som bl.a. Bill Gates benyttede da han startede på udviklingen af VB) til Visual Basic/Visual Studio ?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. januar 2020 - 19:33 #1
kode fra 40 år siden og nutidens har stort set intet med hinanden at gøre. Logik er ens i opbygningen, men kald og funktionsnavne er ændret. (grafik er muligt, det er ikke længere en 24*80 tegns skærm)
Hvis din opgave er at regne noget ud, så se på excel-makroer - hvis du vil lave programmer, så start med C.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2020 - 19:37 #2
Skal vi tage lidt kronologi:

Dartmouth Basic 1964
DEC Basic-Plus 1970
MS Basic 1975
MS GW-Basic 1983
MS QBasic/QuickBasic 1991/1985
MS Visual Basic 1991 (sidste version 6 er fra 1998)
MS Visual Basic .NET 2002

Der er skrevet bøger om at gå fra VB6 til VB.NET.

Men jeg tror ikke der findes noget om at gå fra TI-Basic (du siger slut 70erne men jeg gætter på TI-74 midt 80erne) til VB.NET.

Forskellen er for stor. Der er meget lidt der kan genbruges.
Avatar billede svenrus Novice
16. januar 2020 - 07:43 #3
Hej Arne,

  Ja, jeg huskede lige galt der. Det var i firserne jeg begyndte at rode med programmer på TI-74.

  Tak alle sammen for respons