Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
20. januar 2020 - 18:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Engelsk (USA) stavekontrol - hvordan får jeg Dansk? Kan ikke rette i indstillinger!!!

Hvis jeg markerer et eller nogle ord, står der at  i firkanten: Sprog: "Engelsk (USA)"
Og ligegyldigt at jeg klikker på "Engelsk (USA)" og derefter klikker på "dansk" så skiftes der øjeblikkeligt tilbage til Engelsk.
Hvordan skifter jeg kategorisk til Dansk sprogkontrol?

På forhånd tak

Phi
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. januar 2020 - 20:06 #1
Der er mange ting, der har indflydelse på, hvordan det arter sig.

Jeg kan ikke helt tolke den første linje i din forklaring - hvor i Word er det, du ser på/ændrer på indstillingerne?
Hvis det er dialogboksen Sprog: Er "Find sprog automatisk" slået til? Hvis ja, så slå den fra.

For hjælp til diverse ting, du kan tjekke, se min artikel "Stavekontrol Word – problemløsning hvis det ikke virker som forventet", https://www.thedoctools.com/wordtips/hvis-stavekontrol-ikke-virker-som-forventet-i-word/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2020 - 20:18 #2
...Det afhænger også af office versionen du kører - og til en vis grad om du har et Office 365 abonnement, eller har købt en produktnøgle udgave.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
20. januar 2020 - 21:38 #3
Til Irene
Tak for tip, vil kigge på det i morgen formiddag. Skal i seng nu ;-)
Til Ole
Det er Windows 10 med betalt Word osv.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2020 - 22:09 #4
Windows 10 er operativsystemet :-)

Det er office vi snakker om - hvilken version? - og hvilken type licens?
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
21. januar 2020 - 00:38 #5
Office Professionel Plus 2010
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2020 - 08:43 #6
Filer -> Indstillinger -> Sprog.

Her tjekker du at Dansk står i den øverste boks for "Redigeringssprog". Hvis ikke, er der neden under boksen en mulighed for at vælge flere sprog.

Når du har fundet Dansk i listen, skal du lægge mærke til om Tasteturlayout og korrektur til højre for Dansk står som aktiveret og installeret. Sandsynligvis står den som ikke installeret, med en streg under.
Klik på stregen - så sendes du på internettet til en (engelsksproget) side hos Microsoft (Language Accessory Pack for Office), hvor du kan vælge "Office 2010". Så vælger du det sprog du vil have installeret (Danish), og klikker på download link for den udgave din office er installeret som - 32 eller 64-bit (Ved du det ikke, har du med 95% sandsynlighed 32-bit udgaven af Office). Efter den er hentet, åbner du file og følger installations processen.
Nu skulle "korrektur" gerne stå som installeret i sprogindstillingerne, og du vil kunne vælge dansk som standard.

Gem evt. den hentede sprogpakke, da support for Office 2010 udløber til oktober... - du vil fortsat kunne installere Office på ny PC´ere, men vil ikke være garanteret at kunne hente sprogpakker i fremtiden.
Avatar billede Philip Kuhlmann Seniormester
25. januar 2020 - 01:04 #7
Tak for hjælpen Ole
Jeg måtte dog lukke alle programmer i Word Excel osv. og genstarte, før dansk kom frem i Word. Det tog mig nogle dag - ved en tilfældighed - at finde ud af, at det var det, der manglede :-D
Herligt at have dansk igen
Tak