Avatar billede Xedmann Juniormester
22. januar 2020 - 08:43 Der er 7 kommentarer

Formular i pdf format

Hej eksperter

Jeg har følgende problemstilling:

Jeg har lavet nogle skrivevenlige pdf'er, som jeg gerne vil have at mine elever kan hente, og lægge dem over i den online version af office 365, som de har adgang til her på skolen.

Det kan de også godt, men når de gør det, så bliver den skrivevenlige pdf konverteret til en almindelig pdf.

Nogen der ved hvordan man løser dette problem???

Venlig hilsen Michael
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
22. januar 2020 - 13:00 #1
Du skal udgive/gemme den fra Acrobat pro, med de rigtige rettigheder!
Det vil give formularer der kan udfyldes online og kan indeholde "send" link og lignende.

Om det virker med office 365 - - - Er jeg lykkeligt uvidende om ;-D
Avatar billede falster Ekspert
22. januar 2020 - 15:03 #2
Enig med #1.

Fremstillingen må kræve Acrobat Pro og korrekt indstilling af "extended user rights".

Så kan formularen udfyldes med bl.a. Adobe Reader.

Tvivler på Office 365 til fremstilling og udfyldning.

Men måske kommer der andre bud.

(Din kategori skulle måske hellere være Software - Office & kontorpakker)
Avatar billede Xedmann Juniormester
23. januar 2020 - 12:27 #3
Hvor finder jeg extended user rights henne? Og hvilke indstillinger skal jeg vinge af?
Avatar billede Xedmann Juniormester
23. januar 2020 - 12:47 #4
Jeg har løst problemet med at få lov til at skrive i PDF'erne online. MEN MEN MEN jeg kan ikke få love at gemme dokumentet efterfølgende. Klikker jeg på download, så downloades dokumentet, men ikke som den udfyldte formular, det er den tomme formular.

Kan det omgås på nogen måder?
Udover at downloade dokumentet først. Men så er vi lige vidt.
Avatar billede falster Ekspert
23. januar 2020 - 13:02 #5
Ingen garanti for, at kunne give en løsning :-), men

Skriv præcist, hvordan du fremstiller formularen og med hvilket program

og

ligeledes præcist, hvordan den skal udfyldes. Med hvilket program og skal det ske i en browser o.l.
Avatar billede Xedmann Juniormester
23. januar 2020 - 14:28 #6
Jeg fremstiller formularen i word, konverterer den til en pdf (med adobe acrobat DC) og laver derefter pdf'en om til en formular med adobe acrobat DC, så det er muligt at skrive i prædefinerede felter.
Det virker rigtig fint, og man kan gemme det man skriver i pdf'en, så længe filen er på computeren eller app'en onedrive.
Åbner man pdf'en gennem den online version af f.eks. onedrive, og skriver i dokumentet der, så kan man ikke gemme det, så man kan arbejde videre på det senere.
Giver det mening?
Tanken er, at mine elever kopierer et helt kompendie af opgave over på deres onedrive, deler mappen med mig via et link ,så jeg kan se hvad de har lavet og så give feed back.
Normalt ville man bruge onenote, men da eleverne ikke har deres egen personlige pc, opstår der massive ventetider i forhold til opdatering. Deter egentlig det jeg gerne vil omgå.
Andre forslag modtages med meget gerne.
Avatar billede falster Ekspert
23. januar 2020 - 23:21 #7
Så vidt jeg ved, kan en formular til udfyldning fremstillet (korrekt) med Acrobat DC udfyldes og gemmes med Adobe Reader XI eller nyere.

Min viden er ikke up to date. I hvert fald ikke m.h.t. brug af onedrive. Så om det, at der arbejdes der, ændrer forholdene, ved jeg ikke.

Lad os håbe andre byder ind :-)