Avatar billede simsen Mester
25. januar 2020 - 12:03 Der er 6 kommentarer

Grafikkort

Hej
Jeg har en mega gammel pc med grafikkort til 2 skærme. Nu skal jeg have købt en brugt pc. Kan jeg flytte det gamle grafikkort over i den nye uden at skulle pille den nye kort af?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2020 - 13:46 #1
Hvad indeholder den nye pc? På nogle er der grafik på bund kortet og her skal det eksterne kort blot stikkes i pci porten og så flytte kabler til det eksterne kort. Husk at hente driver til kortet når det er monteret. Husk ikke strøm på når du piller ine i pc. Tryk og hold strtknsppen nede så der ikke er rester af strøm i pc. Ville selv også fjerne det lille batteri på bundkortet så hardwaren skal genkendes ved første opstart efter kortet er monteret
Avatar billede ErikHg Ekspert
25. januar 2020 - 13:53 #2
Du skriver "mega gammel pc". Hvor gammel er det? Ud fra hvilken Windows version XP; Vista, Win 7, Win 8/8.1 er det nemmere at pejle sig ind på alderen. Kan du oplyse hvilket grafikkort der er tale om vil det også være en hjælp til at finde ud af om delene passer sammen.
Du risikerer at der ingen drivere er til det  gamle grafikkort, hvis den "nye brugte" pc, har f.eks. Windows 10 installeret, og den gamle pc har Vista installeret. Anderledes vil det sandsynligvis være med Windows 7, der er chancerne større for at der findes drivere der passer. Det er kun et eksempel. Det vil være bedst at købe en pc. med Windows 10, da nye opdateringer til Windows 7 stoppede 14. januar 2020.
Windows 8 og 8.1 ville jeg personlig ikke vælge.
Avatar billede simsen Mester
25. januar 2020 - 15:03 #3
Den nye har Intel graohics HD 4600.

Den gamle pc er 10 år gammel. Jeg ved jeg kan finde en driver til den da jeg har sådan en gemt på den gamle. Mit problem er jeg bare ikke kan huske hvilken grafik der lå på den. Jeg tror at det er en af blæserne der er stået af. den gamle har en Windows 7 og den nye 10
Avatar billede 220661 Ekspert
25. januar 2020 - 19:21 #4
#3 Jo men er det et fysisk kort der er puttet i en port, eller er det en del af cpu der også kan indeholde grafik?
Avatar billede simsen Mester
26. januar 2020 - 20:09 #5
Det er et fysisk kort der er sat på bundkortet. Min ikke it kyndige søster nævner noget med en adapter til 2 vga skærme er det noget jeg kan bruge istedet for at flytte grafikkort?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. januar 2020 - 21:51 #6
Må være dig svar skyldig