Avatar billede Jeanette Juniormester
26. januar 2020 - 22:31 Der er 9 kommentarer

MOD fil

Hvordan converterer jeg en MOD fil.
Jeg har et JVC videokamera der laver MOD filer,og jeg kan ikke redigere eller sende disse filer.
Jeg har før kunne bruge Movie Maker, men intet af det jeg prøver. vil aceptere MOD fil..
What to do??
Avatar billede Slater Ekspert
26. januar 2020 - 22:45 #1
Avatar billede eurositi Ekspert
26. januar 2020 - 22:55 #2
Er det teknisk set ikke bare en MPEG-fil med almindelig MPEG2 video?
Hvad sker der, hvis du omdøber filtypen til "mpg"?

Så vidt jeg kan læse mig til, er det bare ren (fjollet) JVC-kosmetik, at fil-endelsen hedder MOD i stedet for det normale MPG. Lidt lige som VOB-filer på en DVD-disk, som teknisk set også bare er MPG-filer med MPEG2 video.
Avatar billede Jeanette Juniormester
26. januar 2020 - 23:12 #3
Jeg kan ændre navnet på videoen, men kan ikke gennemskue hvordan jeg ændrer fil typen..
Og jo førhen synes jeg også videoerne hed noget med mpg, men ligegyldigt hvag jeg forsøger kanjeg ikke redigere de filer..
Avatar billede kurtba Ekspert
26. januar 2020 - 23:56 #4
Jeg har læst et eller andet sted, at mod files bare skal omdøbes til mpg, så kan de læses af de fleste programmer.
Jeg kan se, at du kan ændre filnavnet men ikke typen. Så skal du nok lige en tur i Stifinder.
Tryk på Vis oppe til venstre. Så får du en menu frem, hvor du ca. i midten har mulighed for at sætte flueben ved "Vis filtypenavne".
Så skulle det ikke være noget problem at ændre typen.
Denne vejledninng gælder for Stifinder i windows 10.
Avatar billede prox1 Forsker
27. januar 2020 - 03:01 #5
OBS Jeanette at du får en vred popup når du ændrer filtype, den skal du simpelthen bare ignorere. Det er bare microsoft der gør sit bedste for at umyndiggøre og intimidere sine kunder.
The MS way!
Avatar billede eurositi Ekspert
27. januar 2020 - 09:21 #6
Når du omdøber en fil, highlighter Windows kun filnavnet, men fil-endelsen kan sagtens redigeres alligevel. Bare flyt cursoren hen forbi punktummet og skriv mpg i stedet for mod, så videoen kommer til at hedde sommerferie.mpg (eller sommerferie.mpeg - begge endelser opfattes som en MPEG-videofil.)

Som regel kan man ikke bare omdøbe filtyper på denne måde, men i dette tilfælde er der ingen teknisk forskel. MOD er bare JVC's eget påhit for at lokke kunderne til at købe bestemt software til at redigere helt almindelige videotyper.
Avatar billede Jeanette Juniormester
27. januar 2020 - 11:33 #7
Mange tak, det virkede at sætte flueben og omdøbe.
Nu har jeg flyttet mine videoer til min Ipad, og vil gerne cromecaste til tv.
Det kan jeg sagtens, MEN lyden følger ikke med, den bliver på Ipad'en.
Så hvad gør jeg her ?
Da jeg overførte videoerne fra JVC til PC blev der også oprettet nogle lydfiler til hver lille video, med navnet MOV06A.MOI og som type MOI-fil (.MOI)
Avatar billede falster Ekspert
27. januar 2020 - 12:40 #8
Ikke lige mit område, men hvis der ikke kommer andre og bedre bud, så prøv i stedet for at konvertere MOD-filen til en mp4-fil med denne gratis:

https://videoconverter.wondershare.com/free-video-converter.html
Avatar billede eurositi Ekspert
27. januar 2020 - 18:13 #9
Det er sandsynligvis fordi det (ældgamle) lydcodec (mp2 audio eller lignende), som benyttes sammen med MPEG-2 video ikke understøttes direkte af Chromecast.

Hvis du afspiller det i Windows 10, vil du heller ikke høre lyd, medmindre du installerer det gamle codec: https://www.microsoft.com/store/productId/9N95Q1ZZPMH4 (Det skyldes vistnok, at Dolby stadig har nogle ældgamle patenter, som Microsoft og mange andre ikke gider betale for)

Men da du bare skal streame videoerne til din Chromecase, kan du bare bruge den fikse streaming-app, Videostream for Chromecast, som læser og streamer lokale videoer i alle formater. iOS-versionen til din iPad finder du her: https://apps.apple.com/dk/app/videostream-mobile-for-chromecast/id983686352?l=da

MOI er en metadata-fil, som gemmes sammen med MOD-filen. Den indeholder oplysninger om kameramodel, geodata osv., men hvis ikke du skal redigere videoerne i et Canon- eller JVC-videoredigeringsprogram, har du ikke brug for disse MOI-filer. De har ikke noget med lyden at gøre.