Avatar billede lb-brauner Juniormester
28. januar 2020 - 11:42 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Ram Opgradering?

Jeg har en Acer aspire 8930G og kunne ønske den havde lidt flere Ram. Pt. har den 4 ram. Har forsøgt med 2 stk. Hynix 4 gb 1600 MHz. Det virker ikke, kan ikke starte op. Giver bare sort skærm. Er det overhovedet muligt el. har jeg bare forsøgt med de forkerte ram?
Håber der er nogle kloge hoveder der kan/vil hjælpe.
Avatar billede Mikael Ekspert
28. januar 2020 - 11:58 #1
Tager jeg ikke helt fejl, så er 2 x 2 GB ram max ??

http://cdn.cnetcontent.com/91/0e/910ed3f9-4fe8-46d6-8099-43c61d435b7e.pdf
Avatar billede Mikael Ekspert
28. januar 2020 - 12:00 #2
Citat:
"System memory1, 5, 6 Dual-channel DDR3 SDRAM support
Up to 2 GB of DDR3 1066 MHz memory, upgradeable to 4
GB using two soDIMM modules7"
Avatar billede Slater Ekspert
28. januar 2020 - 12:25 #3
Der er også en 11 år gammel dual core Centrino (lav ydelse) processor i.
Jeg tvivler på en RAM opgradering vil gøre den udholdelig i dag, selvom det kunne lade sig gøre. Det er på tide med en ny maskine.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. januar 2020 - 13:05 #4
Hvis du er ude efter en nyere pc, og det ikke gør noget den er brugt, så kik på dette link:

https://www.datamarked.dk/brugt-baerbar-computer_332.html?gclid=EAIaIQobChMI2KvGkJ-m5wIVj00YCh1hhgwtEAAYASABEgL6h_D_BwE

Da opdateringerne til Windows 7 ophørte 14. januar 2020, er det klogt at satse på Windows 10.

Jeg ville ihvertfald være tilbageholdende med at købe en pc, via DBA for der er ingen garanti.

Jeg vil understrege af jeg ingen økonomisk interesse i at anbefale ovennævnte firma.
Avatar billede lb-brauner Juniormester
28. januar 2020 - 16:28 #5
Vil der evt. være nogen fordel i at opgradere cpu´n?
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. januar 2020 - 16:40 #6
Jeg tror ikke det vil kunne hjælpe ret meget, i forhold til prisen på en ny CPU
Er der tale om en 32 bit version af Windows så glem alt om opgradering af RAM. 32 bit versionen kan nemlig kun håndtere max. 4 GB
Avatar billede Slater Ekspert
28. januar 2020 - 16:54 #7
Ib-brauner: Det kan du slet ikke. For at opgradere CPU'en skal du også have nyt motherboard, og det vil ikke passe ind i en laptop, der som regel er designet rundt omkring motherboardet.

Og som ErikHg siger giver det heller ikke mening prismæssigt.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2020 - 17:00 #8
Det der vil give mere fart i sådan en gammel sag er en Linux der ikke er et krævende system.  Med den alder den har er den måske født med Vista som var et krævende system. Linux Mint ville være et bedre alternativ hvis det skal minde om Windows.
Avatar billede lb-brauner Juniormester
28. januar 2020 - 17:38 #9
Hej ErikHg: Jeg kører win 64 bit. Giver det muligheder?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2020 - 17:56 #10
#9 Den giver den mulighed at du udnytter alle 4 gb hvor en 32 bit i mange tilfælde kun udnytter ca. 3,2 GB.
Om der er andre fordele ved jeg umiddelbart ikke.
Avatar billede lb-brauner Juniormester
28. januar 2020 - 18:42 #11
Løsningen bliver at arbejde videre med LinuxMint. Tak for alle kommentererne.
Avatar billede Mikael Ekspert
28. januar 2020 - 19:00 #12
#10.. Ja det er korrekt, at 32 bit ikke kan udnytte al ram.

Men "sjovt" nok, så kræver fx Win 7 32 bit mindst 1 gb ram. 64 bit mindst 2 gb ram.
Det må vel alt andet lige betyde, at 64 bit er mere ram krævende end en 32 bit ???

Så med kun 4 GB ram som max, så er spørgsmålet vel om en 32 eller 64 bit, bedst udnytter de 4 GB ram..
(Ps!! Jeg aner det ikke) ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2020 - 19:13 #13
Du har ret Michael. Har testet det på samme hardware med en disk med hvert system. Windows 10 med samme opsætning på begge diske loader op med godt 300 mb mere i ram forbrug i idle på 64 bit disken.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2020 - 19:16 #14
Har man en office pakke der er 64 bit som der er installeret på et 32 bit system kan den kun på grund af 32 bit lægge beslag på 2 GB systemram hvor den med et 64 bit system vil lægge beslag på 4 GB af rammen