Avatar billede Jeppe Novice
02. februar 2020 - 22:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Online fotoalbum

Hej Computerworld.dk,

Jeg har en farfar som har været flittig til at optage hjemmevideoer og de er allesammen gemt på en ekstern harddisk. Mine bedsteforældre bor i Nordjylland og min farfar vil gerne have videoerne online, så de er tilgængelige for resten af familien samt. de er sikkeret hvis der skulle ske noget med harddisken.

Jeg ville gerne hører jeres bud på en løsning, har selv tænkt på: dropbox, icloud eller one drive. Jeg vil gerne at det kunne laves på en fælles familie-konto istedet for min private, at det ikke koster det store (gerne gratis) og det er nemt/bruger venligt.

Hvis det blev en løsning med icloud, vil det så være tilgængeligt på ens Iphone og evt. apple-tv? Derudover har jeg indtryk af alle har office pakken og det giver vidst 1 TB

Det er lidt løs snak, jeg er ikke super skarp i alt den slags. Håber i kan hjælpe og komme med et bud.

Med venlig hilsen Jeppe
Avatar billede knowman Juniormester
03. februar 2020 - 05:11 #1
Hej Jeppe
I vil nok gerne have filerne liggene så det er jeres, selvom dropbox, google og andre måtte vælge at slette jeres videoer eller går nedenom og hjem.

Jeg har selv digitaliseret mine videofilm og har lagt dem dels på dropbox (jeg er betalende kunde og har vist 3 TB). Desuden har jeg dem liggende på en ekstern harddisk og en NAS. Tanken er, at mine børn skal have hver en ekstern harddisk med filerne på, så de er sikre på, at de har dem. Man ved aldrig, hvad der sker med ting, der ligger online. Og det er godt at have det placeret fysisk flere forskellige steder, hvis nu huset skulle brænde e.a.

En NAS kan jo også sættes op til at give adgang over nettet for andre brugere.
Så min anbefaling er at have det liggende i flere eksemplarer - både hos jer selv på en eller flere harddiske, og online. Til brug for streaming kunne I også lægge det op på youtube eller vimeo. Men sørg for at have jeres egne kopier også liggende lokalt.

Jeg bruger Dropbox til alt - også mine dokumenter, mine scannede fotos og så altså videofilmene. Men mine videofiler fylder ret meget, da jeg lægger det ned ukomprimeret (direkte kopieret over fra mini-DV), så mine ca 100 videobånd fylder ca 1 TB. Det tog flere dage at uploade.

Når I lægger det op, så husk, at I (eller andre) måske kunne få lyst til at redigere i råbåndene, hvis I ikke allerede har gjort det. Så er det meget rart at have det liggende lokalt i ukomprimeret format, selvom det da også sagtens går i MP4.
Avatar billede gerhardpet Seniormester
03. februar 2020 - 11:29 #2
Hej
Jeg har personligt lagt stort set alle mine fotos og video'er på Google Fotos. Det  gratis og nemt at have med at gøre. Det er en cloud tjeneste, så det kan tilgås fra enhver computer over hele verden - når man har en google konto og kender kodeordet. Jeg har delt en del videos og albums med mine børn og andre, så de kan se dem, når det passer dem.
Jeg vil tro, at jeg har omkring 50 videos liggende i Google Fotos og mindst 5000 fotos. Der er ubegrænset plads på skyen.  Jeg er sikker på, at din farfar sagtens kan lægge dem ind i fotos, så I alle kan se dem.
Kom bare tilbage hvis I har brug for hjælp.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. februar 2020 - 13:14 #3
Pas lige på!! - Google Photos.

Der er KUN ubegrænset plads, hvis Google får lov til at "downsize" billeder og videoer: https://support.google.com/photos/answer/6220791?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=en

Billeder over 16Mp vil blive reduceret til 16Mp, og video i opløsning over 1080p vil blive reduceret hertil.

Så ønsker man at bevare de originale billeder, skal man samtidig have en lokal backup på et andet medie.

Men der ud over, ja så vil jeg også sige Google Photos.

Hvis i er flere i familien der har hver jeres Google konto, kan I dele et album, så hver især kan se det.
Avatar billede gerhardpet Seniormester
03. februar 2020 - 14:17 #4
Det er korrekt, at der er disse begrænsninger, og for de billeder og videos, der overstiger begrænsningerne er det klogt at gemme originalerne på f.eks. en extern harddisk,  men jeg har personligt aldrig haft noget problem med det.
Avatar billede Jeppe Novice
03. februar 2020 - 21:30 #5
Hej igen,

I skal have tak for hjælpen og svar allesammen. Jeg tror ikke at indholdet vil overstige de begrænsninger ellers så er det originale gemt på harddisken. Jeg giver Google Photos et skud ;-)