Avatar billede ExcelNovice Juniormester
03. februar 2020 - 10:01 Der er 3 kommentarer

Automatisk sletning af linjer og kolonner / VBA?

Jeg bruger excel 2016. Jeg arbejder i et stort dataark, som kun kan downloades i sin helhed. Dvs. at jeg hver gang jeg skal have en opdateret version skal slette en masse linjer (i omegnen af 108.000) for ikke at gøre det følgende arbejde for tungt eller upræcist. Linjerne der skal slettes kan nok lettest identificeres som de 108.000 første linjer i arket - dog må linje 1 ikke slettes, eller som alle med en dato der falder før 01-07-2019.

Der er også en række kolonner, der skal slettes. De kan identificeres enten vha kolonnebogstav eller vha. den header der ligger i første celle.

Slutteligt skal jeg fjerne alle de linjer, som ikke indeholder en hændelse der er relevant for min statistik. De identificeres lettest som at en specifik celle på linjen indeholder noget som ikke er X, Y eller Z.

Kan man lave en lille stump vba kode, så jeg kan gøre dette automatisk og ikke skal sidde og kigge på maskinen mens den arbejder?
Avatar billede Juul Forsker
03. februar 2020 - 10:05 #1
Tryk på optag makro.
Gør det du skal gøre.
Stop makro.

Tryk alt + f11 tilføj 'Application.ScreenUpdating = False' i starten (efter "Sub xxx()" og 'Application.ScreenUpdating' = True i slutningen (før "End Sub")

Så skulle den være lige til at køre.

Hvis der tilføjes linjer, skal du muligvis gå ind og sætte range længere end oprindeligt.

Du er velkommen til at poste koden du ender med, så kan vi kigge på den sammen
Avatar billede ExcelNovice Juniormester
03. februar 2020 - 10:23 #2
Sub Sletning()
'
' Sletning Makro
'

    Rows("108223:108408").Select
    Range("B108408").Activate
    Selection.Delete Shift:=xlUp
End Sub

Ha!  Det var da en rigtig god idé. Jeg har kun slettet en lille håndfuld linjer, men det ser ud til at jeg let kan udskifte tallet, så den sletter alle de linjer jeg vil af med!
Jeg tester lige videre og ser om jeg kan få den til også at fjerne kolonner og specifikke linjer!
Avatar billede Juul Forsker
03. februar 2020 - 10:33 #3
Optag makro er et rigtig fint værktøj når man er "ExcelNovice" - pardon the pun.. :-)

Du kan sagtens lave en filtrering også, og slette linjer på den måde, det fungerer glimrende