Avatar billede solhexen Juniormester
09. februar 2020 - 16:17 Der er 22 kommentarer

Blive på windows 7?

Hej igen, så fik jeg - i en butik - opgraderet til windows 10 !!!  Noget/meget er gået galt - vi arbejder på sagen, men... mit spørgsmål til jer er: skyder jeg mig selv i foden, hvis jeg går tilbage til windows 7 ??
Avatar billede Slater Ekspert
09. februar 2020 - 16:27 #1
Ja du gør. Det er ikke supporteret længere, og der kommer ikke sikkerhedsopdateringer til det.

Hvis det bare er midlertidigt til I kan få 10 til at virke, er det dog nok rimelig okay - så længe computeren ikke er noget supervigtigt eller har følsomme oplysninger på.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 16:54 #2
Ja det gør du.
Har du et problem med brugerfladen hent Open Shell og opsæt den til Windows 7 brugerflade over start knappen.
https://www.majorgeeks.com/files/details/classic_start.html
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2020 - 17:20 #3
Nu ved vi jo ikke hvad der er gået galt, men bliv på Windows 10 (altid seneste version).
Hvis det kan installeres skal det også virke! Måske mangler der lige i starten et par drivere, men de kommer almindeligvis over Windows opdateringsfunktionen.
Er det mailprogrammet, der kiksede?
Avatar billede solhexen Juniormester
09. februar 2020 - 19:01 #4
Til Slater: Tak - men dersom at nogen stadig kører xp, så havde jeg nu tænkt mig et par år :-)))
Til 22061: Tak - kigger på det - men egentlig var jeg klar til noget nyt....hvis det altså virker.
Til ink:
Nej ikke mail - det er mest omkring grafik - mange ting programmer, tekstbokse.....er extremt uskarpe - synes også billeder. Det er vist meningen, at jeg skal have et nyt/extra grafikkort....Det hele er bare så voldsomt for mig, at jeg har mest lyst til at gå tilbage til 7, hvor alting virkede....
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2020 - 19:38 #5
#4 lyder som om der bare skal installeres en opdateret driver for dit grafikkort.
Har aldrig hørt at Windows 10 bevirker dårligere grafikperformance.
Lyder ikke som om forretningen har gjort sit arbejde ordentligt.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2020 - 19:43 #6
Hej prøv at trykke på Windowstasten + X og vælg Enhedshåndtering og se hvilke bemærkninger og mangler der fremkommer.
https://ibb.co/7Srm0HC
Avatar billede solhexen Juniormester
09. februar 2020 - 20:00 #7
Til poko1:
Tak , har prøvet - får ikke nogen bemærkninger om mangler frem...
Endvidere er også mange tekstbokse uskarpe og svære at læse!!!
Til ink:
Nej det kommer ærlig talt også bag på mig, for jeg prøvede selv herhjemme for et års tid siden - men da kunne jeg ikke klare det, så jeg gik tilbage til 7 så længe jeg kunne, og nu er 7 jo lige død i januar. Men dengang testede jeg alt muligt og fandt ikke nogen særlige problemer i forhold til mine krav, så det er sgu lidt mærkeligt.
Det er sådan at jeg har en del issues fra trafikuheld, bl.a. piskesmeld og mange smerter, og på hårde dage, har jeg bare så meget brug for rutiner og vaner, og win 10 er godt nok anderledes end alle mine tidligere windows...
Puh!
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 20:05 #8
Er clear type aktiveret og justeret til skarpeste tekst?
Avatar billede solhexen Juniormester
09. februar 2020 - 20:13 #9
Til 220661:
Hvor finder jeg mon clear type .....? Windows giver mig ingen svar?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2020 - 20:14 #10
Nu ville det også være i orden hvis du fortæller hvilken PC:
eller har jeg overset dette? Hvis det er en i3 - i5 - i7 CPU kunne det jo tænkes at der foruden den indbyggede Grafik mangler en ekstra driver.
Avatar billede solhexen Juniormester
09. februar 2020 - 20:29 #11
Til Poko1:
Og det vil så være fint, om du kunne formulere dig eks. sådan her i stedet:
"Undskyld, men jeg kan ikke lige se, at du har skrevet hvilken computer model, du har?"
Og så ville jeg svare tilbage: Nååh, beklager, jeg har en Dell Optiplex 3020 og en LCD skærmp fra Fujitsu L22w-2 :-)
Til alle:
Jeg takker foreløbig for jeres input, - kan ikke mere i dag - tygger på det hele - taler med butikken - vender tilbage i morgen........ :-) god aften
Avatar billede poko1 Ekspert
09. februar 2020 - 20:32 #12
farvel.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. februar 2020 - 21:05 #13
#9 Du går i indstillinger og i søg boksen og skriver clear type. Her vil du få en boks frem hvor clear type skal være aktiveret, og du så gennemgår nogle vinduer hvor du vælger den skarpeste tekst.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
09. februar 2020 - 22:19 #14
Det virker som om skærmen ikke kører den rigtige opløsning.
Højreklik på skrivebordbaggrund, vælg skærmindstillinger, vælg opløsning 1680x1050t il din Fujitsu skærm. Hvis det ikke kan vælges skal der installeres den rigtige grafikkortdriver.
Avatar billede solhexen Juniormester
10. februar 2020 - 11:58 #15
Til 220661:
Har gjort, var det jeg mente med at windows ikke giver mig svar. Siger bare ingen resultater fundet for "clear type".
Til J. Nielsen:
Tak, men formatet er netop sat til dette. Windows er endda så flink at genkende min skærm. Og i øvrigt var det lige så slemt på skærmen hos butikken.
Avatar billede 220661 Ekspert
10. februar 2020 - 16:22 #16
#15 Hmm Det forstår jeg ikke at du ikke gør??
https://ibb.co/ZgMcCF4
Men tjek opløsning og driver til grafik kortet.
Avatar billede solhexen Juniormester
10. februar 2020 - 20:07 #17
til 220661:
Tak, fandt det, da jeg kun skrev "clear".
Men det hjælper desværre ikke, nærmest tværtimod, og enhedshåndtering fortæller mig, at mine enheder fungerer optimalt. !!
Jeg taler med butikken i morgen....måske skal jeg virkelig have nyt grafikkort....
Avatar billede solhexen Juniormester
15. februar 2020 - 19:17 #18
Så har jeg haft min computer til rep igen - og nu fået nyt grafikkort i.
Det hjælper en del, men ikke helt nok.
Arbejder videre med sagen, - det er tilsyneladende w10, der ikke rigtigt kan tackle mine gamle programmer.
Tak for alle jeres fine svar. :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2020 - 20:04 #19
Det kan trods alt være at du bare skal hente Software og Drivers fra producenten, da alene hentning fra Microsoft opdatering vil ikke løse dette, og husk at deaktivere at inkludere hent Drivers fra Windows opdatering, da jeg selv oplever med fuld Windows 10 forudbygget, at den henter ofte forældede drivers fra Microsoft opdatering.

Hvis dette er rigtigt model, er dette her:
https://www.dell.com/support/home/dk/da/dkbsdt1/product-support/product/optiplex-3020-desktop/drivers
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2020 - 20:04 #20
Hopper af tråden
Avatar billede 220661 Ekspert
16. februar 2020 - 06:52 #21
solhexsen jeg håber du kommer helt i mål. Har ikke mere at byde ind med så jeg deltager ikke mere i tråden.
Avatar billede solhexen Juniormester
19. februar 2020 - 11:09 #22
Tak for alle jeres input. Jeg er vist kommet så langt, at jeg må konstatere, at win10 ikke  kan køre mine gamle programmer. Eks. office 2000, som er den vigtigste. Jeg har dog hørt at det er muligt at køre begge styresystemer på samme computer. Lukker denne tråd og starter en ny med hvordan....