Avatar billede bkhansen Novice
13. februar 2020 - 12:26 Der er 3 kommentarer

2,5" 4TB men max højde 12,5mm - findes det?

Hej.
Jeg har en Lenovo w541 med en caddy hvor max højden må være 12,55 på en harddisk. Jeg kan ikke finde nogle 4TB 2,5" diske der er max 12,5 mm i højde.
Jeg ønsker ikke SSD pga prisen.

Kan i finde nogle diske der er 12,5mm i max højde? Alle er 15mm

Ser i andre løsninger? (Jeg ønsker ikke USB tilslutning.
Mvh Brian
Avatar billede milter Ekspert
13. februar 2020 - 17:26 #1
Jeg har ledt, men har ikke fundet noget. Har du læst teksten i linket herunder:

"Supports SATA laptop hard drives or SSD with a maximum capacity of 1TB (1,000GB),  (exceptions are 1.5TB Hitachi Travelstar 5K1000 and 2TB Seagate’s Samsung M9T).

https://hddcaddy.eu/lenovo-thinkpad-w541-hdd-caddy/
Avatar billede bkhansen Novice
13. februar 2020 - 17:32 #2
@milter
Tak for link. Det havde jeg ikke læst. Det er dog ikke den Caddy jeg har, men vil det sige at hvis jeg finder en 4TB der kan gå i Caddy, så kan den ikke læses af min Lenovo W541?
Avatar billede milter Ekspert
13. februar 2020 - 18:10 #3
Du skriver: ...  hvis jeg finder en 4TB der kan gå i Caddy, så kan den ikke læses af min Lenovo W541?.   Det tør jeg ikke udtale mig om ud fra det, jeg har læst indtil nu.

Harddiske af den "gammeldags" type med roterende skiver (platters) har en max lagringskapacitet pr. skive. Den kapacitet bliver øget hele tiden, og teknikken bag forbedres også hele tiden. Mange harddiske med stor lagringskapaciteter har flere skiver, en 2TB harddisk kan f.eks. indeholde to skiver med plads til 1TB på hver. Jo flere skiver, der skal være plads til, jo tykkere bliver kassen, det hele skal være i, f.eks. en standard størrelse 2,5 tomme harddisk.

Jeg tror, grunden til, du ikke kan finde en 2,5 tomme harddisk med 4TB kapacitet og max højde på 12,5 mm er, at det kræver flere skiver, hvilket øger højden.

Men som sagt, det er kun et gæt ud fra det, jeg kender til den slags.