14. februar 2020 - 13:27 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Skift domænenavn på en windows server 2003

Nu er vi Windows XP brugere desværre kommet dertil at vi har fået armen vredet om på ryggen.
Jeg har et lille kontormiljø på en lokalradio, med en Novell 3.12 server og 9 Windows XP arbejdsstationer, alt fungerer upåklagelig.
Men vi kan ikke længere tilgå Dropboks, og Youtube er også på vej ud.
Så nu er vi tvunget til at opgradere til Windows 10 arbejdsstationer, men det kræver at vores, ellers fantastiske, Novell server skal skiftes ud med en Windows server.
Vi har købt en velfungerende Windows Server 2003 af en friskole, som er lukket.
Jeg vil gerne have domænenavnet på denne server lavet om til "Radio".
Hvordan gør man det?
Alle de stede jeg søger hjælp er der beskrevet hvordan man gør Windows serveren til medlem af et andet domæne, men det kan jeg jo ikke bruge, da Windows serveren jo er domænet.
Avatar billede wjens Guru
14. februar 2020 - 19:16 #1
Server 2003 er et altså 17 år gammelt produkt, er du helt sikker på at det er en god løsning at tage fat på?

Overvej behovet, hvis en blanding af lokal NAS og noget i skyen kunne klare det er det mere fremtidssikret. Bare en tanke, jeg kender jo ikke jeres behov.
15. februar 2020 - 23:32 #2
Hej Wjens

Dit svar lignede desværre det jeg frygtede.
Hvis du kan dele en Borland Paradox Database i skyen, så er det måske en løsning.
Så kan du jo fortsætte det jeg frygtede da jeg startede tråden, at Borland Paradox Database er gammeldags. Det er mulig at den er det, med det virkede i går det virker idag og det virker højst sandsynlig i morgen også, og det er det jeg kan programere.
Jeg har ikke de økonomiske midler til at købe det nyeste udstyr hele tiden
Jeg er glad for, at vi var heldige, at det udstyr vi købte for mange år siden stadig virker.
Jeg har i hele mit liv været i stand til at få det bedste ud af hvad jeg er i besidelse af.
Den Novell server jeg er nødt til at sige farvel til har kørt siden midt i 1990 erne, uden at jeg har rørt den. Den er kun blevet genstartet ved strømsvigt. Det vil jeg kalde verdens bedste server. Men skal vi opgradere fra Windows XP til Windows 10, er vi tvunget til at skrotte den.
Jeg ked af at tonen i mit svar kan virke negativ, men der er for mange som siger til mig, at jeg bare skal købe noget nyt.
Avatar billede wjens Guru
16. februar 2020 - 11:32 #3
Hej Anton, jeg synes bestemt ikke at du er negativ, jeg har stor respekt for at få det bedste ud af det man har. Men, som du selv skriver er det en ret umulig opgave inden for IT at holde fast i de produkter udviklingen forlod.

Du har en svær opgave, men at begynde noget nyt med en 2003 server er noget hø. Sikkerheden er formodentlig en hullet si og hvad er levetiden?

Mit input er check først alle alternativer. Skal du have en (egen) server for at køre Paradox (jeg kender ikke produktet i dag)? - funktioner som fil-deling, mail, kalender kan jo klares med NAS/skyen for en mindre arbejdsgruppe. Har du overvejet at leje en lille virtuel - men opdateret - server på nettet?