Avatar billede solhexen Juniormester
19. februar 2020 - 11:12 Der er 14 kommentarer

Windows 7 og windows 10 på samme computer

Mine problemer bunder tilsyneladende i, at win 10 ikke kan køre mine gamle programmer, eks. office 2000.
Jeg går tilbage - med gamle harddisk - til windows 7 (64 bit pro) og vil så installere win 10 sideløbende med. Men hvordan mon? Og kan jeg det selv?`
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. februar 2020 - 11:33 #1
Hvis du har Win 7 på den ene HDD og Win 10 på den anden kan gratisprogrammet EasyBCD 2.3 klare opgaven.

https://neosmart.net/blog/2015/easybcd-2-3/

Dette program giver dig muligheden for, at vælge hvilken HDD/styresystem der skal bootes fra.

NB. Husk at der ikke længere kommer nye opdateringer til Windows 7. Disse ophørte i januar 2020. Det kan gøre pc´en sårbar over for angreb udefra.

Jeg har selv anvendt programmet tidligere til Win 7 og Win 8, og det virker fint.
Avatar billede solhexen Juniormester
19. februar 2020 - 12:00 #2
Tak. Siger du, at jeg skal have 2 harddiske indbygget, for at kunne gøre det?
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2020 - 12:28 #3
Man kan godt installere Windows 10, med dobbelt boot oven i Windows 7, på samme HDD, men på en egen partition. Men smart er det nu ikke, for jeg er enig med #1,
Windows 7 bliver sårbar, og du kan få "snavs" i hele computeren.
Måske kan du blive tilfreds med et virtuelt program?
https://www.altomdata.dk/opret-en-virtuel-maskine/

Har du prøvet at installere dine gamle programmer som kompatibel med Windows 7 ?
Avatar billede INK Ekspert
19. februar 2020 - 12:46 #4
Er der nogen særlig grund til, at du vil beholde Office 2000?
En Office 2019 kan købes på e-bay for ca. 100 kr.
Avatar billede solhexen Juniormester
19. februar 2020 - 15:14 #5
Til ink:
Ja, det er der, mange, og det er i øvrigt også andre programmer, der er totalt uskarpe - selvom jeg altså har fået det der nye grafikkort i.
Til valby:
Jeg ved godt at w7 stoppede den 14. januar, og det var også derfor jeg gik ind i "kampen" nu. Der var desværre bare ingen, der fortalte mig, hvor meget af mit gamle, jeg så skulle undvære, fordi windows 10 åbenbart gerne vil bestemme, hvad der godt!!
Jeg er ikke i tvivl om, at jeg bliver nødt til at sætte den gamle hardisk med kun w7 i igen, så jeg kan fungere med alt det, jeg gerne vil.
Spørgsmålet er bare, om jeg kan have en w10 også.
I hverdagen bruger jeg mest at gå på messenger, dba, yousee play, you tube, og jeg bruger chrome. Tænker at antivirus (avg) og ccleaner er godt nok beskyttelse en tid endnu.
Hvis jeg så skal lede efter billeder, opdatere min hjemmeside eller noget andet større, så kunne jeg måske skifte til w10.

I går skulle jeg oprette en reklamation, hvor jeg skulle uploade billeder, og selv den dialogboks jeg hentede billederne fra var ret uskarp. (tog et printscreen). Jeg synes dælme det er mærkeligt det hele, og jeg er sååå træt.
Avatar billede solhexen Juniormester
19. februar 2020 - 15:17 #6
til Valby:
Og til spørgsmål om installere programmer som kompatibel....
Fisk? Der er ikke installeret noget fra nyt - da der blev lavet en opdatering fa w7-w10.
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. februar 2020 - 15:42 #7
#5
Jeg vil ikke give dig ret i at man som bruger af Windows 10 "må undvære meget af det gamle". Jeg har et program til fremstilling af CD/DVD etiketter der er helt tilbage fra 1999. altså 21 år gammelt, og det kører fint. Der skal dog lige et par "cowboytricks" til, men det er ikke nødvendigt at anvende kompatibilitets tilstand for at det virker. Det var det til gengæld med Windows Vista. Jeg har også andre programmer der kører fortrinligt under Windows 10.
Dog er der nogle ting der irriterer mig, men men også det er der råd for. Jeg kan ikke forlige mig med startmenuen i Win 10. Derfor har jeg downloadet Classic Shell. Dette får startmenuen i Win 10 til at ligne den i Win XP, Vista og Win 7.

http://www.classicshell.net/downloads/

Også mange de forbandede unødige apps i Windows 10 kan fjernes. Der går man ind i Power Shell som administrator.  Især er mailprogrammet i Win 10, noget skrammel (synes jeg) Jeg vil hellere anvende Outlook, men det er smag og behag.

  https://www.howtogeek.com/224798/how-to-uninstall-windows-10s-built-in-apps-and-how-to-reinstall-them/
Avatar billede solhexen Juniormester
20. februar 2020 - 11:23 #8
Jeg overvejer meget, om der kan være gået noget galt i opdateringen? Kan min hd være røget? Grafikkortet - også det nye? Hvis bare jeg vidste det....
Lyder jo mærkeligt, hvis du - Erikhg - kan køre programmer fra 1999, og jeg så ikke kan.
Jeg prøvede jo selv at opgradere herhjemme fra for ca et år siden, - men jeg kunne ikke forliges med det.... Til gengæld tjekkede jeg, at det gamle, især office virkede i w10, og så var jeg egentlig rolig og ville bare vente til w7 døde helt.
Synes også, at det er underligt, at mine programmer egentlig kører, men at grafikken er dårlig!!

Måske skulle jeg lige høre lidt mere om nogle "cowboytricks" :-)

Mht startmenuen, så synes jeg nu ikke at det er så slemt, har fjernet alt det, som windows havde en mening om, at jeg skulle bruge, og har i stedet fastgjort alt det, jeg havde brug for en hurtig adgang til...eks. denne pc,kontrolpanel, søg.....
Det dur.
Men w10 "billeder", som w har sat som standard, det kan bruge 20-30 sekunder på at åbne et billede!!!
Avatar billede solhexen Juniormester
20. februar 2020 - 11:24 #9
Jeg vil gerne fortsætte med office 2000, mest fordi, (jeg er trafikuheldsramt - piskesmæld mm) - og de dage, hvor jeg ikke rigtig ved, hvilken planet jeg er på, da kan jeg stadig en hel masse, fordi det er rutine og velkendt.
Mig bekendt er 2000 den sidste udgave, der blev lavet på den måde...
Men jeg kan godt se nu, at den måde w10 er lavet på, nok mere matcher de nye office (som jeg husker, jeg har set hos andre).
Mht office, så skulle den koste 1100....så hvorfor mon man kan købe på e-bay til 100?  Har vist lige fundet en 2016 på nettet til 345

Udover min gamle office 2000 har jeg et gl HP billedbehandlingsprogram fra et camera, som jeg bruger til billedredigering, samt et ældre Mahjong spil og en screensaver.

Jeg kan godt se, det ikke er nemt dette her....
Men at tage alt det velkendte fra mig på een gang, magter jeg bare ikke. Jeg har brug for det i små bidder....
Avatar billede solhexen Juniormester
20. februar 2020 - 11:24 #10
Jeg tror egentlig, at det bedste lige nu ville være at indoperere min gamle hd med w 7 - som omputeren var, da jeg indleverede den.
Og så 1: tilrane mig noget mere viden, især om de nye office....mm
2: hvis det så kan lade sig gøre, samtidigt installere denne hd, som jeg måske så langsomt kan tilrette, måske finde "fejlen".....
Nogen der ved, om det kan lade sig gøre?
Avatar billede ErikHg Ekspert
20. februar 2020 - 13:06 #11
Avatar billede INK Ekspert
20. februar 2020 - 13:24 #12
Kun til info: i går købte jeg en office 2019 pro på e-bay for 62,- kr.
Modtag mail med licensnummer i løbet af 10 sekunder, samt link til Microsoft downloadside. Loggede ind med vennens Microsoft konto, downloadede Office 2019 og den blev straks aktiveret og godkendt af Microsoft.
Han kørte en Office 2007, hvor Outlook ikke længere accepteres af Google mail.
Efter installation af Outlook 2019, fandt den selv opsætningsfiler, datafiler mv.
En simpel login på Google kontoen og mailen fungerede upåklageligt 😀.
Avatar billede Bent Thomsen Praktikant
20. november 2020 - 11:01 #13
Hej jeg har et AutoCad 2012 og det kan ikke installeres på en computer med Windows 10 har prøvet 4. Gange og hver gang melder den fejl i indstalationen men ingen fejl i Windows 7
Avatar billede INK Ekspert
20. november 2020 - 11:13 #14
#13 Bent Thomsen, foreslår du opretter et nyt spm. Det er ikke alle, der følger en gammel tråd.