Avatar billede pwn Forsker
23. februar 2020 - 10:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

QR-kode og -generator

Jeg kunne godt tænke mig en QR-kode på en label, der henviser til en hjemmeside, men er lidt i tvivl om det frit kan benyttes (nedenfor dog et eksemple, ta det kan det), og dem der er frie, modtager de så data fra scans?

En del sider tilbyder generering af QR-koder og enkelte har en prøveperiode. Andre skriver, at koden generet på siden frit kan benyttes privat- og firmamæssigt, mens andre har max scans og en månedlig fee.

Nu tænker jeg, da intet er gratis i denne verden, følger der mere med i koden end blot webadressen?

Eksempler:
1)  https://qrgenerator.dk/ skriver nederst, at det frit kan benyttes privat og til firma

2) https://www.qr-code-generator.com/pricing/ har en månedlig fee. Der er i nogle af muligheder en begrænsning på antal scans - noget information må gå til virksomheden fra dem der scanner fx en plakat - eller?

mvh

Paul
Avatar billede Slater Ekspert
23. februar 2020 - 11:32 #1
Der er masser af ting der er gratis i denne verden, specielt inden for software.

QR-koder er supersimple og kan generes af alle og enhver, så der er som regel ingen penge involveret. Dem der tager penge for det, som det andet link du har postet, er dem der tillader dig at generere QR-koder via en API fra kode, hvilket kræver at de stiller servere til rådighed der kan håndtere en del kald - og det er det de tager penge for. Men selv for det lyder det absurd dyrt, og det at de påstår QR-koderne kun gælder i tre år efter man opsiger abonnementet hos dem, tyder på at de også bruger redirects uden man beder om det, hvilket er rimelig lyssky. Hold dig langt fra dem.

Hvis det kun er én kode du skal bruge, så skal du ikke betale en krone for det - så bliver du meget groft snydt.

Om ikke andet kan du altid bruge generatoren fra ZebraXing, som er et open source projekt. Den er fuldstændig åben og gratis, og alle kan se i koden så du ikke bliver snydt. Og hvis du skal generere mange QR-koder fra noget software, kan du frit hente og bruge deres library til at gøre det.
https://zxing.appspot.com/generator
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
23. februar 2020 - 15:28 #2
#1 har fuldtstændigt ret!

Vedr. betaling af koden så vil den altid være gratis og kan indeholde alle de oplysninger du ønsker at give med den. Og der er ingen "Udløbsdato" på den.

Selve fremstillingen af den, kan i nogle tilfælde koste et mindre beløb, men er afhængigt af, hvad du ønsker QR koden skal indeholde.

Som jeg læser dit spørgsmål, vil #1 Slaters løsning https://zxing.appspot.com/generator være fuldt ud tilstrækkelig
Avatar billede pwn Forsker
23. februar 2020 - 16:50 #4
Tak for et godt svar; det fungerer perfekt.
mvh
Paul