Avatar billede Xs_Razr Seniormester
23. februar 2020 - 19:09 Der er 2 kommentarer

Service Desk analyst til programmør?

Hej derude!

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få noget sparring med nogen, som har en lidt dybere indsigt i de forskellige brancher med IT, og som kan fortælle mig lidt mere om, hvad der er muligt og ikke er muligt.

Jeg har nu været indenfor IT i snart 4 år, og jeg er virkelig vild med det - heller ikke i tvivl om, at det skal være min levevej de næste mange år.
Jeg startede som ganske almindelig tech support for en stor virksomhed udenlands, sad derefter for en anden stor amerikansk IT virksomhed i 2 år, hvor jeg både sad som 1'st og 2'nd level support, og nu sidder jeg så indenfor en større nordisk virksomhed, og trives fint i en rolle hvor man skal kunne lidt af hvert (hardware, software, fejlsøgning osv.). Lønnen har fuldt stødt stigende med, for hvert skift jeg har taget, hvilket stille og roligt har gjort hverdagen og mulighederne bedre og mere bekvemme. Men nu står jeg i et dilemma.

Grundet en rigtig kedelig start på livet, har jeg ikke været med på uddannelsesbølgen, som størstedelen af de mennesker jeg kender har, og det kan jeg mærke konsekvensen af. Jeg nåede med nød og næppe lige at få studenterhuen fra handelsgymnasiet med, men grundet meget svær sygdom, kunne jeg aldrig nå at rette op på de gode karakterer jeg havde, inden jeg blev syg.
Selvom om snittet ikke er voldsomt højt på mange IT-uddannelser - sammenlignet med jura, medicin og mange af handelsuddannelserne, så rækker det stadig ikke langt nok.

I dag er jeg 27 år og ønsker ikke at være et offer at min fortid - den kan jeg alligevel ikke ændre på, og efter flere samtaler med kolleger, siger de alle sammen, at jeg burde komme i gang med noget uddannelse nu, fordi at de kan se, at jeg har potentialet til mere. Jeg sidder hver dag selv og tager onlinekurser i alt lige fra PowerShell til HTML og Oracle databaser (ja jeg ved at det er en god blanding af system admin, front end og back end), men jeg synes det er virkelig spændende. Jeg er enormt nysgerrig og kan godt lide at fordybe mig, men jeg er virkelig kommet i tvivl om hvad jeg skal vælge, og om man kan klare sig uden uddannelse. På en måde, så føler jeg mig ikke helt fuldendt, før jeg har en uddannelse, men omvendt så har jeg det også rigtig godt hvor jeg er nu, og overvejer om jeg blot skal blive, og så satse på al den uddannelse og træning jeg kan få internt.

Jeg kan bare ikke rigtig beslutte mig og vil egentlige gerne avancere fra min nuværende rolle til noget større - jeg gider bare ikke rigtig support/fejlsøgningsdelen længere, da jeg ikke synes det er så voldsomt krævende mere.

Jeg har tidligere overvejet en bachelor i softwareteknologi (DTU) eller lignende som diplomingeniør, men begge kræver fysik og matematik på et meget højt niveau. Jeg har flere omgange forsøgt med matematik på a-niveau, men har simpelthen måtte bøje under, da jeg ikke kunne gennemskue det. Fandt til sidst ud af, at matematik måske ikke er så svært som mange (inkl. mig selv) går og siger, men kræver at man tæsker det meget igennem før man kommer til de rigtige resultater, som iøvrigt er enormt tidskrævende.
Jeg har - som nævnt tidligere - også kigget på datamatiker-studiet, da jeg rent faktisk opfylder de formelle krav der stilles for ansøgning, men jeg ved ikke hvor god den er i forhold til en bachelor i softwareteknologi eller tilsvarende fra andre universiteter.

Skal jeg bare bide I det sure æble og få tæsket den matematik igennem og så slide på skolebænken indtil jeg bliver 30, eller skal jeg tage datamatikeren og i 2 1/2 år og hvor langt den kan føre mig? Hvad er jeres tanker - hvor langt kan jeg komme med hvad? Lad mig endelig høre!

På forhånd tak.
Avatar billede Slater Ekspert
23. februar 2020 - 19:23 #1
Selvom uddannelse aldrig er en dårlig ting, så tror jeg det er vigtigere for dig at du fokuserer på noget du gerne vil lave.

Du nævner at du godt kan lide at lave både netværk, software, hardware osv - men en rolle der behandler alle disse ting vil kun eksistere i små firmaer, som ikke har råd til at hyre en person til hver, og lønnen vil være tilsvarende lav og fremtidsudsigterne mangelfulde. En virksomhed med penge bag vil til enhver tid foretrække at hyre en person der er specialiseret i netværk til det, og fokuserede udviklere til udviklingsroller. Sandsynligvis endda fokuseret på enten backend eller frontend.

Jeg er selv udvikler, så min personlige erfaring er mest på det område - men jeg kender mange der ikke har nogen nævneværdig uddannelse. Jeg har selv kun en kort videregående, da jeg fik et job da jeg ellers ville til at læse videre, og aldrig er kommet tilbage i det. Siden mit første job har ingen gået op i uddannelse, men kun erhvervserfaring. Min nærmeste kollega har ingenting efter folkeskolen, og en af mine venner fra min uddannelse, som har det samme eksamensbevis som mig, sidder og tjener 70k hos et meget stort firma.

Er du mere til netværk, så er min erfaring som sagt mere begrænset, men så vidt jeg ved går virksomheder mere op i certificeringer og kurser end decideret uddannelse.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
23. februar 2020 - 20:36 #2
Tak for dit input!

Jeg er i en funktion, hvor det er afgørende, at man kan løse en lang række forskellige udfordringer - deriblandt netværk, men som jeg også skriver længere nede, så sidder jeg og træner forskellige ting, som ikke kun har med netværk at gøre. Det er også meget tydeligt i den virksomhed jeg sidder i, at de forskellige områder er afdækket af folk, som er specialiserede indenfor deres område/funktion.

I bund og grund, så vil jeg rigtig gerne gå fra min nuværende rolle til en programmør - men som du nok selv ved, så dækker programmering jo også over en bred vifte af forskellige områder. Kort sagt, så vil jeg gerne i den retning. Dertil tænkte jeg, at datamatikeren ville være oplagt, men det er kun få sprog de koncentrerer sig om - måske det bare er godt udgangspunkt, og så kan man lægge mere på senere hen? Jeg har adgang til massere af kurser, og har også et enkelt certifikat på provenuet, men hvad kræves det at gå i den retning?

Du nævner at du selv har en kortere videregående - hvilken? Jeg synes jeg hører meget blandede meninger - både hos venner og bekendte, men også i medier og på arbejdspladsen. Nogen siger, at det er afgørende med en uddannelse, andre siger at certificeringer er lige så gode og nogen siger, at man ikke er specielt godt stillet, hvis man ønsker at skifte job, da man ikke har papirerne. Overordnet set, synes jeg, at det gør det svært at træffe en beslutning.
Jeg synes at jeg læser mere og mere om, at virksomheder er blevet mere åbne for folk, som kan men som ikke nødvendigvis har en lang eller ingen uddannelse... men ja, jeg synes ikke, at det er nemt.