Avatar billede goglov Seniormester
25. februar 2020 - 00:12 Der er 10 kommentarer

Hent tal fra websider

Jeg har rodet med dette i et stykke tid og nu er der gået totalt ged i det.
Jeg bruger Exel fra Office 2019.
Man vælger seneste kilder. Dobbeltklikker på den valgte url og kommer til Navigator. Vælger "flere elementer" og krydser af ved "Document", Table 0 eller table 1
Klikker på Indlæs og der oprettes en Projektmappe forespørgsel
Indlæs i … mærke ved Tabel. Mærke ved Eksisterende regneark.
Flueben i Føj disse data til datamodellen. Ok.

Underlig fejl:
På det angivende sted i eksisterende regneark linje 2 ses flg.
Kind Name Text alle med inaktive pile ned.H
Linje 3 Element HTML

Skærmklip taget: 24-02-2020 23:58
Excel kunne ikke opdatere tabellen 'Document' fra forbindelsen 'Forespørgsel - Document' Vi fik følgende fejlmeddelelse fra den eksterne datakilde:
"The operation failed because the source database does not exist, the source table does not exist, or because you do not have access to the data source.
More Details:
OLE DB- eller ODBC-fejl: [DataSource.Error] Funktionen Web. Page blev ikke afsluttet inden for timeoutgrænsen på IOO sekunder..
Der opstod fejl under behandling af tabellen 'Document'.
Den aktuelle handling blev annulleret, fordi en anden handling i transaktionen mislykkedes."

Hvordan kommer jeg videre. Evt. rydder op i bunker af underlige forsøgs urler.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. februar 2020 - 07:54 #1
Og du er sikker på at din datakilde er intakt og svarer på forspørgsel indenfor rimelig tid?
Avatar billede goglov Seniormester
25. februar 2020 - 18:51 #2
Helt bestemt. Jeg kan kontakte og læse siden i min browser! Det er bare Exel der ikke vil.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. februar 2020 - 19:14 #3
Udfra fejlmeddelelsen ser det jo ud til, at dataimporten forsøger at hente data i en del af databasen, som datakilden ikke får lov til at videregive dem fra.
Kan der være rettighedsproblemer eller er det offentligt tilgængelige data?
Avatar billede goglov Seniormester
26. februar 2020 - 00:03 #4
Jeg er helt sikker på at det er offentligt tilgængelige data der ligger på en side der kan ses af alle og som kan kopieres på almindelig måde (ctrl+c, skærmklip osv).

Men jeg kludre stadig i det.
Nu har jeg lavet et nyt regneark til friske forespørgsler og det virker tilsyneladende fint.
Jeg hentede data og alt var tilsyneladende i orden. De ønskede data er indlæst og velanbragte på et exelark.
Men nu har jeg en ny fejl:
Fejlmeddelelse:
Status for indlæsning
Indlæst i regneark og datamodel
Datamodeltabellen blev ikke opdateret:
Vi kunne ikke opdatere forbindelsen 'Forespørgsel - Table I'. Vi fik følgende fejlmeddelelse:
[DataSource.Errorl Funktionen Web.Page blev ikke afsluttet inden for timeoutgrænsen på IOO sekunder.
Send en sur smiley

Sp.
Hvordan afslutter man forespørgsel via web så fejlen ikke opstår ?
Hjælper det at sende en sur smiley ? Og til hvem sender man den: Databasens ejer eller Microsoft ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. februar 2020 - 11:10 #5
Den sure smiley må være til dataejeren. :-D

Anyway, du gør ikke noget aktivt for at afslutte en query, heller ikke mod en kilde på nettet - det skal ske "af sig selv" som en del af protokollen, så det kunne tyde på at serveren ikke får lukket forbindelsen som den bør, men årsagen til det er væsentligt nemmere at fejlsøge på med adgang til logs.
Avatar billede Jan K Ekspert
26. februar 2020 - 11:23 #6
Du skulle måske undersøge om hjemmesidden, du henter fra, har skiftet struktur.
Avatar billede goglov Seniormester
27. februar 2020 - 00:09 #7
Til C R Krogh
Desværre har jeg ikke adgang til Log på serveren.

Til Jan K
Jeg forstår ikke forslaget. Hvordan gør man det?
Så hvidt jeg kan se har sitet ikke ændret sig i den tid jeg har kendt det.

Men noget er galt.

Når jeg kikker på mit Excel ark ser jeg at "Overførslen blev ikke fuldført" sikkert som resultat af den sidste fejl.
Jeg vælger "Seneste kilder" og den aktuelle url.
Jeg vælger den aktuelle tabel og klikker på de 3 prikker/tabel/eksisterende regneark/ ok
Jeg får udskrevet det ønskede på mit exel ark.
    - Men efter lidt tid fik jeg flg. Fejl der minder meget om den forrige
"
Excel kunne ikke opdatere tabellen 'Table I' fra forbindelsen 'Forespørgsel - Table I'. Vi fik følgende fejlmeddelelse fra den eksterne datakilde:
The operation failed because the source database does not exist, the source table does not exist, or because you do not have access to the data source.
More Details:
OLE Da- eller ODBC-fejl: [DataSource.Error] Funktionen Web. Page blev ikke afsluttet inden for timeoutgrænsen på IOO sekunder..
Der opstod fejl under behandling af tabellen 'Table I
Den aktuelle handling blev annulleret, fordi en anden handling i transaktionen mislykkedes."
Det undre mig at den korrekte tabel bliver udskrevt og så, først bag efter, dukker fejlen op.
Noget må jeg have gjort rigtigt ;-)

Dokument 1 stammer fra samme søgning i "Seneste kilde" og er indlæst fra Projektmappe-forespørgsler
3 prikker/indlæs i
Tabel/eksisterende regneark/indlæs
Dokumentet indlæses på samme Excel ark

Lidt efter ny fejl:
"Vi kunne ikke opdatere forbindelsen 'Forespørgsel - Document (2)' Vi fik følgende fejlmeddelelse:
[DataSource.Error] Funktionen Web. Page blev ikke afsluttet inden for timeoutgrænsen på IOO sekunder."

Så selv om jeg ikke fatter det så må der være et eller andet på sitet fra før der nægter at lade sig hente.

Nu har jeg forsøgt en ny side. Så offentlig som jeg nu kan finde den :-)  Nemlig: https://danskespil.dk/lotto/vindertal Her gik alt gnidningsløst.
Power Query Editor
Her blev min tabel 0 fint vist lige til jeg forsøgte at opdatere så:
Bare rolig! Så gik der ged i det.
Den gav fejlen:
"DataSource.Error: Funktion Web.Page blev ikke afsluttet inden for timeoutgrænsen på 100 sekunder."
En fejl der ligner de andre
Hvad er det jeg ikke kan finde ud af :-(
Avatar billede Jan K Ekspert
27. februar 2020 - 07:30 #8
#7 Ved at kontakte ejeren af hjemmesiden.
Avatar billede Jan K Ekspert
27. februar 2020 - 07:37 #9
Sker det kun ved automatiske opdateringer, ells sker det også, hvis du opdaterer manuelt. jeg har af og til selv problemer med den automatiske opdatering, især hvis opdateringsfrekvensen er kort.
Avatar billede goglov Seniormester
27. februar 2020 - 23:55 #10
Ang. Opdatering.
Jeg ved ikke af at man kan foretage automatiske opdateringer af sites.
Hvor kan man det?

Jeg henter et exelark der ikke har været opdateret i et par dage og aktivere indholdet: "Eksterne dataforbindelser er blevet deaktiveret"
Tabellen er sikkert anbragt i mit ark.
Jeg klikker på "Opdater alle". Tabellen opdateres.
Lidt efter klikker jeg igen på "Opdater alle" men nu går der længere tid og jeg får fejlmeddelelsen:
"Vi kunne ikke opdatere forbindelsen 'Forespørgsel - Table I'. Vi fik følgende fejlmeddelelse:
[DataSource.Error] Funktionen Web. Page blev ikke afsluttet inden for timeoutgrænsen på IOO sekunder. "
Og lige efter:
"Vi kunne ikke opdatere forbindelsen 'Forespørgsel - Table O'. Vi fik følgende fejlmeddelelse:
[Expression.Error] Kolonnen 'Antal rigtige' i tabellen blev ikke fundet. "
Og én til:
"En eller flere forbindelser blev ikke opdateret, eller opdateringen blev annulleret. Vil du opdatere de resterende forbindelser?"
Her svare jeg: Annuller
Efter en pause på ca 3/4 kvarter var det  muligt at opnå opdatering.
Det virker da nærmest som om noget skal køre i lang tid for at blive færdiggjort.
Men lige så snart man begynder at rode med det nægtes opdatering.

Har nogen et forslag til hvordan man får fat i lottotallene som jo IKKE optræder som tabel?