Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. februar 2020 - 12:54 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

WebCam mangler

Well, lidt i retning af https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1032286 men med lidt mere fyld, måske...

Jeg sidder med en Lenovo X1 Carbon 1. gen (3460-CLG), hvor jeg heller ikke kan tilgå webcam. Det spøjse er, at det er synligt i BIOS, men ikke i Enhedshåndtering.

Når det foreslås at tjekke Privacy-settings for kameraet via Fn+F6, viser Lenovo Vantage heller ikke noget spor af kamera.

BIOS & drivers er opdaterede og intet står med gult i Enhedshåndtering.

Hvor hopper kæden mon af?
Avatar billede poko1 Ekspert
26. februar 2020 - 13:02 #1
Har du kigget under skjulte enheder?
blot et hint.
https://ibb.co/f0f2mgY
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. februar 2020 - 13:30 #2
Yes, intet skjult og intet nyt, hvis man søger efter hardware-ændringer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. februar 2020 - 13:49 #4
Som jeg skrev aller øverst, så er det jo desværre allerede prøvet.
Avatar billede milter Ekspert
26. februar 2020 - 14:11 #5
Har du prøvet at køre sfc /scannow ?
Avatar billede klaudi Ekspert
26. februar 2020 - 14:47 #6
Eller kigget i Indstillinger > Beskyttelse af personlige oplysninger > Kamera
er det aktiveret her!?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. februar 2020 - 20:43 #7
SystemFileCheck er virkningsløst, når det end ikke er synligt i Enhedshåndtering.
Under [Beskyttelse...] er der selvsagt heller ingenting af samme årsag.
Avatar billede klaudi Ekspert
27. februar 2020 - 13:18 #8
Måske der er noget her?
https://support.microsoft.com/da-dk/help/13753/windows-10-camera-does-not-work

Men det er nok os prøvet!

Så en anden mulighed er at installerer Driver Booster og se om de kan finde driver til kamera.
https://windowsreport.com/driver-booster-windows-8-outdated-drivers/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. februar 2020 - 13:40 #9
Ingen af delene er jo rigtigt relevante, når kameraet ikke engang er synligt i Enhedshåndtering - det er jo trods alt første forudsætning for at søge en driver.

Jeg krydser fingre lidt endnu; ellers må der jo en re-installation af Win10 til, så må den da om ikke andet kunne finde det, når den får lov til at opbygge tingene fra bunden.
Surt, men det kan jo blive enden på det hele.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. februar 2020 - 13:52 #10
Prøv at finde og geninstaller
chipset driver
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. februar 2020 - 14:00 #11
Det er også forsøgt som en del af det driver-opdatering, der sker gennem Lenovo Service Bridge. Jeg mistænker lidt at noget fundamentalt er kørt skævt i Windows, så budet er godt nok, jeg begynder bare at tvivle på at der kan rettes op på det.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. februar 2020 - 14:26 #12
En chipset driver er jo genvejs forbindelsen ud til diverse enheder og hvis porten er lukket kan den jo ikke se enheden
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. februar 2020 - 14:34 #13
Enig, men Lenovo har jo været så "venlige" at sørge for at drivers o.l. både tjekkes for tilstedeværelse og aktualitet gennem deres Service Bridge, så det er temmelig besværligt at fjerne ting som chipset drivers.
Men jeg giver lige den del et ekstra skud når jeg er hjemme fra job senere på dagen, så ser vi.
Avatar billede supportsiden Professor
28. februar 2020 - 10:30 #14
Installer Lenovo Vantage fra Microsoft Store i stedet for System Update
Kør opdatering derfra
Efter min mening skal man aldrig bruge "Driverbooster" og lignende
Test dit webcam her : https://da.webcamtests.com/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. februar 2020 - 13:19 #15
@SupportSiden: Du gad bare ikke læse tråden vel? Jeg har jo netop benyttet Lenovo Vantage til at søge drivers....
Avatar billede supportsiden Professor
28. februar 2020 - 13:57 #16
Det har jeg sku' overset ....
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. februar 2020 - 14:43 #17
Nor prb. jeg synes jeg har været ret grundig i min tilgang før jeg smed et nødblus ud her. :-)
Avatar billede supportsiden Professor
28. februar 2020 - 21:40 #18
Tak :-)
Har du prøvet at resette BIOS til default værdier ?
Hvis du har tid nok, tag en image backup med f.eks Macrium Reflect
Installer Windows helt forfra med nyeste version + updates
Installer Lenovo Vantage og opdateringer  derfra
Jeg har før set at Lenovo's fabriks image ikke kunne køre specifikke programmer, men med en clean installation virker det.
Ved du om cam er tilsluttet via USB (internt) ?
På min X280 er det (vis enheder efter forbindelse) integreret camera under USB sammensat enhed under USB rodhub
Avatar billede falster Ekspert
28. februar 2020 - 23:00 #19
Måske lidt udenfor, men det er enkelt at teste, om hardwaren virker med denne gratis svenske software:

https://www.yawcam.com/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. februar 2020 - 10:00 #20
@SupportSiden:
Det er lidt af udfordringen, da jeg bruger laptoppen både privat og til job, så jeg tør ikke starte længere forsøg på den uden at have en ret klar idé om, hvor længe der går med at nå tilbage til udgangspunktet.
Men BIOS blev så også opdateret først på ugen, da jeg kørte den en tur igennem Lenovo Vantage / Service Bridge (også derfor, jeg er sikker på at BIOS er seneste).I BIOS ser tingene ok ud, altså kamera er enabled. Den information når bare ikke rigtigt med over i Windows.

@Falster:
Nå jeg kigger på den app, er den jo netop ramt af samme handicap som det OS den skal installeres på - kameraet skal være tilgængeligt i Windows, hvad det jo netop ikke er.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. februar 2020 - 10:37 #21
Du kunne jo også vælge opgrader med Microsofts Download værktøj. Her får du en mappe Win. Old som er der i 10 dage. du skal starte hvor der står 3.
https://ibb.co/7W9KVVf
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. februar 2020 - 21:08 #22
Arh, den vil vel næppe acceptere at "opgradere" en Windows, der allerede er på nyeste build?
Gør man det, skodder den jo i øvrigt også samtlige applikationer, man måtte have installeret...
Avatar billede poko1 Ekspert
29. februar 2020 - 21:14 #23
Tror du virkelig jeg ville foreslådig det hvis det ikke hjælper . Du mister over hovedet intet det er kun delve grundpakken der er ny og iøvrigt 1909.
men det er jo så op til dig selv. jeg har foretaget denne utallige gange.
Men du gør jo bare som du selv vil .
og så er det jo blot en Microsoft opskrift.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. februar 2020 - 21:30 #24
Det harmonerer nu hverken med egen erfaring eller det, der er beskrevet lidt mere i detaljer her:
https://teknikalt.dk/8588/geninstaller-windows-10-genoprettelse/
Avatar billede poko1 Ekspert
29. februar 2020 - 21:46 #25
Det er jo ikke den vej der foreslås det er fra download siden som på billedet
Det starter med "Download værktøjet nu"
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Og når jeg skriver det er Microsofts opskrift
Men gør som du vil jeg trækker mig
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. februar 2020 - 23:58 #26
Helt i orden, jeg fornemmer bare at det lidt er to forskellige ting vi snakker om, men fint nok, tak for input.