Avatar billede 1Dorte Guru
27. februar 2020 - 17:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problemer med ekstern harddisk

Jeg har Packard Bell ekstern hardisk (uden strømforsyning, USB 2.0).
Jeg har brugt den her i formiddags uden problemer, men nu giver den disse to besked, når jeg tilslutter den til pc’eren:
Kan jeg stadig komme til mine filer på den?

”Disken indeholder ikke et genkendeligt filsystem.
Kontrollér, at alle krævede filsystemdrivere er indlæst, og at disken ikke er beskadiget.”
Valgmulighed: ”OK”

”Du skal formatere disken i drev F:, før du kan bruge den.
Vil du formatere den?”
Valgmuligheder: ”Formatér disken”  ”Annuller”.

Mvh. Dorte
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2020 - 17:42 #1
Har du haft den koblet fra computeren efter du brugte den? Brugte du sikker fjernelse af hardware hvis du fjernede den?
Avatar billede claes57 Ekspert
27. februar 2020 - 17:43 #2
Du har måske pillet den fra mens den var ved at skrive data til disken, og filsystemet er derved gået i udu. Brug altid 'Sikker fjernelse' så windows har afsluttet sine opgaver på disken før den tages fra.
Der findes et 'minitool partition wizard' men den kan kun gemme de reparerede partitioner i pro-udgaven. Du kan køre den gratis version, og se, om den gendanner - og i så fald er det op til dig, om dine data er pengene værd.
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
evt kan du gå til deres Pro, og vælge 'Try Demo' for at se, om det er nok
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2020 - 17:50 #3
Man kan jo altid køre et recovery program for at gendanne filer. Tager lang tid at gendanne, og man skal ud i et større redigeringsarbejde bagefter da filerne ikke har de navne de havde før.
Avatar billede hjolsen Ekspert
27. februar 2020 - 17:57 #4
Prøv at køre denne kommando som administrator :
CHKDSK F: /f

#3 Der findes dog pro programmer der godt kan genskabe (dele) af mappe strukturen og filnavne .
Avatar billede 1Dorte Guru
27. februar 2020 - 19:09 #5
Jeg bruger altid 'Sikker fjernelse'.
Jeg kigger lige på jeres 2 forslag - men måske først i morgen.

Mvh Dorte
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2020 - 19:17 #6
Kan disken have været "lånt" i mellemtiden til en Mac computer?
Avatar billede 1Dorte Guru
27. februar 2020 - 20:25 #7
Den har været lånt ud til en anden pc - men også en windows.
Blæseren i min søns pc'er er stået af. Derfor tog jeg en backup, hvor noget af det ligger på det ødelagte ekstern harddisk.

Da jeg tilsluttede den låne-pc'eren meldte fejlen sig.

Mvh. Dorte
Avatar billede milter Ekspert
27. februar 2020 - 21:01 #8
Prøv at køre en chkdsk i kommandoprompt:

https://www.diskpart.com/windows-10/check-hard-drive-for-errors-windows-10-3889.html

Du skal gøre som beskrevet i afsnittet: "Check hard drive for errors in Windows 10 CMD" >  "chkdsk d: /f"  , hvor /f skal erstattes af det drevbogstav, din eksterne Packard Bell harddisk har. Fortæl os, hvad resultatet siger.
Avatar billede milter Ekspert
27. februar 2020 - 21:06 #9
Rettelse til #8.

Det drevbogstav, som skal esrtattes, er selvfølgelig d . Sorry!
Avatar billede 1Dorte Guru
28. februar 2020 - 18:11 #10
Jeg har installeret og kørt
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Det tog pænt lang tid (ca. 20 timer) at køre programmet.
Uden at betale kunne jeg restore 1GB.

En del var back-up - så det behøver jeg ikke at gendanne.  - Men jeg har noteret, hvad jeg præcis så mangler en back-up af.
Der var 20 tunge filer (i forhold til 1 GB), som jeg kunne downloade. - Det sværre var her, at jeg ikke anede, hvad de hed. Men Partition Wizard viste jo alle filnavne, så manglede der bare simpel googlesøgning.

Og så var der under 1 GB tilbage, som jeg gemte via Partition Wizard.

Jeg er nærmest helt høj. TAK for hjælpen.
Dorte