Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2020 - 16:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Office 2019 kan ikke læse WPS filer

Jeg har Office 2019 installeret på både min stationære og min bærbare pc.
Jeg fandt nogle gamle Word dokumenter som jeg godt ville læse i gennem. Disse dokumenter sår som WPS filer, og Word kan ikke læse dem.

Der står filens navn:

tekst tekst.wps    WPS-fil

På de nye Word dokumenter står:

tekst tekst.docx    Microsoft Word-dokument

Er der nogen mulighed for på en eller anden måde at få ændret de ulæselige filer til læselig? De ulæselige filer er oprettet helt tilbage i 2007 for nogles vedkommende.

Håber at nogen kan komme med en løsning på mit problem.

På forhånd tak.
ErikHg
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2020 - 16:48 #1
wps er oprindelig en Microsoft Works fil. Ved ikke om du kan konvertere den om så du kan se indholdet?
https://www.zamzar.com/convert/wps-to-doc/
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2020 - 16:56 #2
Libre Office kan åbne WPS filer :
https://fileinfo.com/software/libreoffice/libreoffice
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2020 - 16:59 #3
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. februar 2020 - 17:00 #4
Som der skrives, er converteren for WPS filer ikke inkluderet i Office 2019. Faktisk ikke siden 2010 :-) :
https://docs.microsoft.com/da-dk/office/troubleshoot/word/open-wps-file-word

Den kan dog hentes her: https://www.computerhope.com/issues/ch001017.htm - jeg har ikke testet den, så anbefales med et gran salt.

Når du har installeret den, burde Word 2019 være i stand til at åbne WPS filer, men husk så at gemme med det samme som docx fil, så du ikke får problemet i fremtiden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. februar 2020 - 17:17 #5
#2 Det virker bare :-)
Tusinde tak for hjælpen.

#4 Jeg har kunnet åbne WPS dokumenterne med Office 2013
Avatar billede 220661 Ekspert
28. februar 2020 - 17:21 #6
Velbekomme ErikHg :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. februar 2020 - 17:38 #7
Så er det jo nok fordi dine WPS dokumenter er af de nyere - der står i det sidste link jeg lægger "Microsoft Word 2013 is capable of opening Microsoft Works 6.0 to 9.0 documents by default". Men 2013 kunne ikke åbne de ældre WPS dokumentversioner.