Avatar billede hkv Forsker
01. marts 2020 - 22:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

2 skærme

Jeg har denne pc: HP Pavilion 590-p0003no stationær computer.
Vil jeg kunne koble en ekstre skærm til denne pc, og køre 2 forskellige skærmbilleder samtidig?
Mvh hkv
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. marts 2020 - 22:44 #1
Ifølge specifikationerne på https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/HP590P0003NO/hp-pavilion-590-p0003no-stationar-computer har den både en HDMI og en VGA grafikport. Du vil kunne slutte en skærm til begge porte.

Alternativt kan du købe et ekstra grafikkort med to udgange - så kan det også lade sig gøre. Eller købe et USB3 grafikkort - dem er der også masser af.

Men det burde kunne lade sig gøre med det du har i forvejen, så længe dine skærme har hhv. HDMI og VGA indgang.
Avatar billede Louis Praktikant
02. marts 2020 - 12:59 #2
Det burde du helt fint kunne gøre. Som ole_madsen også skriver, så skal der bare være HDMI og VGA stik. Har du fået det til at virke?
Avatar billede hkv Forsker
02. marts 2020 - 17:00 #3
#2 - ikke endnu, jeg skal lige have købt en ekstra skærm. Jeg ville ikke købe, hvis det ikke kunne lade sig gøre.
Avatar billede hkv Forsker
12. marts 2020 - 13:14 #4
Så har jeg modtaget 2 ny skærme - Samsung C27F390FHU. Jeg har også fået dem monteret. Begge virker med hdmi kabel, men ingen af dem virker med vga kabel, som var det, den "gamle" skærm kørte med. Og jeg har jo kun  en hdmi port og en vga port. Hvad gør jeg så? mvh hkv
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. marts 2020 - 13:26 #5
Undskyld min forbløffelse - du har købt TO NY skærme, og ikke sikret dig at de havde de port-tilslutninger du skulle bruge?? - det lyder godt nok åndssvagt.

Det bedste du kan gøre, er at bytte den ene skærm til en med VGA indgang.
Det næstbedste du kan gøre, er at købe et nyt grafikkort MED 2 HDMI UDGANGE!
Det tredjebedste du kan gøre er at købe et USB->HDMI grafikkort
Og det fjerdebedste du kan gøre er at købe en converter mellem VGA og HDMI.

Den sidste ville normalt være det mest oplagte, men langt de fleste convertere går kun i retningen HDMI->VGA, hvor du skal bruge fra VGA til HDMI - og det kan være en jungle at finde en der virker. Der er nemlig mange forskellige HDMI versioner, og er adapteren ikke beregnet specifikt til den version din skærm har, vil du få problemer. Du kan derfor komme til at købe dig fattig i adaptere, før du finder en der virker.
Avatar billede hkv Forsker
12. marts 2020 - 13:43 #6
#5 tak for dit svar. Hvis du nærlæste spørgsmålet, inden du gik i spåner og antydede at jeg var åndssvag, ville du kunne se, at det netop er, hvad jeg har sikret mig. At der på skærmene er både vga og hdim. Ligesom der på min pc er både vga og hdmi.
Jeg undersøger dine forslag.
Mvh hkv
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. marts 2020 - 21:51 #7
Ja så beklager jeg - jeg læser det sådan, at "ingen af dem virker med vga kabel" = Der er ikke nogen VGA port på skærmen.

Men det lyder så til at der er (jeg har ikke slået dem op, så jeg aner ikke hvilke skærme der er tale om).

I så fald er der lidt andre ting du skal sikre dig:

* Med skærmene sluttet til hver sin port, så genstart PC´en. Visse opsætninger virker først ordentlig efter en genstart.
* Se om skærmen der ikke virker, kan tvinges over på en anden "input" - altså manuelt sættes til at vise hvad der kommer ind på VGA porten.

Virker de to ovenstående ikke, kan vi være i en situation hvor VGA porten slet ikke er aktiv. Start i så fald med at slukke PC´en. Slut kun den ene skærm til VGA porten, og tænd. Hvis ikke PC´en giver signal på VGA porten, er den slet ikke aktiv. Så skal du i PC´ens BIOS og se, om du kan konfigurere grafikkortet. På nogle chipset/BIOS kan man deaktivere dele af grafik-chipsettet, for at spare på RAM (når det er aktivt, bruger den lidt af PC´ens RAM), så det kan ske det er sådan det hænger sammen.
Avatar billede hkv Forsker
13. marts 2020 - 15:18 #8
Så blev problemet løst.
Skærm 1 fra hdmi til hdmi, og skærm 2 fra hdmi til usb via denne adapter: https://www.av-cables.dk/soeg/?efter=k1791
Mvh hkv