Avatar billede HJÆÆÆLP Praktikant
02. marts 2020 - 21:52 Der er 5 kommentarer

Problemer med indholdsfortegnelse

Jeg vil gerne have, at min indholdsfortegnelse er på den måde, at nogle få overskrifter ikke er nummererede, da de ikke indgår som en del af selve opgaven. Dette gælder derfor også bilag, men word er mærkelig når jeg sletter tallet foran overskriften. Det kommer til at stå som her:
Bilag8

8-tallet kommer, fordi det er side 8. Jeg vil gerne have det til at stå således:
Bilag.............................................8

Jeg forstår det ikke helt, da jeg har slettet tallet foran en anden overskrift, hvor der ingen problemer var. Problemet forsvinder igen når jeg sætter et tal foran "Bilag". Ville gerne sende et billede, men det kan tilsyneladende ikke lade sig gøre her.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
02. marts 2020 - 23:47 #1
Opsætningen af en indholdsfortegnelse i Word styres af typografierne Indholdsfortegnelse 1-9 (TOC 1-9 hvis engelsk version).

Prøv at tjekke definitionen af den Indholdsfortegnelses-typografi, som bruges til Bilag (har samme nr. til sidst som den overskriftstypografi, der er brugt (Overskrift 1 <> Indholdsfortegnelse 1 osv.). Der er sandsynligvis defineret en tabulator, som er placeret sådan, at der lige præcis er plads til "Bilag" før tabulatoren (vil få sidetallet til at bruge den første tabulator), mens der ikke er plads, hvis teksten er længere, hvilket den er, når der indgår et nummer.

Du kan ændre den/de relevante Indholdsfortegnelse-typografier, så første tabulator er placeret lidt længere til venstre. hvis det kan lade sig gøre i forhold til numrene i andre overskrifter.

Du kan slå linealer til (Vis > Lineal). Så kan de se tabulatorer(ne), når du klikker i et afsnit.

Hvis der ikke er en tabulator, som er årsag til problemet: Se denne artikel (engelsk): http://word.mvps.org/faqs/formatting/TOCJasonTabs.htm. Problemet beskrevet deri forekommer sjældent i nyere versioner af Word.

(NB Du bør skrive en beskrivende overskrift på spørgsmål, du stiller, så man ud fra overskriften har en chance for at finde ud af, hvad spørgsmålet handler om).
Avatar billede HJÆÆÆLP Praktikant
03. marts 2020 - 09:59 #2
Typografien jeg bruger til bilag er overskrift 1, ligesom de andre overskrifter. Ved ikke helt hvordan jeg ændre i tabulatorerne, vil du prøve at beskrive det trinvist?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. marts 2020 - 13:15 #3
Er der vist en tabulator langt mod venstre på linealen, når du klikker i "Bilag" i indholdsfortegnelsen?

Har du selv søgt efter hjælp om tabulatorer?
Se f.eks. https://support.office.com/da-dk/article/inds%C3%A6tte-eller-tilf%C3%B8je-tabulatorstop-06969e0f-2c81-4fe0-8df5-88f18087a8e0
Avatar billede HJÆÆÆLP Praktikant
03. marts 2020 - 16:14 #4
Det var tabulatoren der var problemet. Tak for hjælpen!
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. marts 2020 - 16:48 #5
Velbekomme. Godt, at problemet nu er løst.

For at lukke spørgsmålet og gøre det lettere for andre at finde svar på samme spørgsmål, bør du markér det/de svar, som hjalp dig.

(NB En rettelse til min kommentar i #1 om overskriften: Din overskrift er helt OK. Jeg lod mig forstyrre af det brugernavn, du har valgt ;-)).