Avatar billede peterpeter Seniormester
06. marts 2020 - 10:18 Der er 3 kommentarer og
4 løsninger

Outlook mails op i skyen

Hjælp til: En lille firma skal have mails i skyen !!

Kære alle
Situation pt:
Et lille firma har en standalone pc med Windows og Outlook. Al deres mail kommer direkte ind i Outlook på pc.

1.
De ønsker, at mail skal kunne tilgåes flere steder fra. Jeg vil foreslå at deres fremtidige mails videresendes til en nyoprettet Gmail konto.
Det er vel den nemmeste måde at løse dette på ??

2.
De har to administrative deltidsmedarbejdere, der skal kontrolere de indkomne mails.
Skal de bruge den samme Gmail login - eller kan de have hver deres login, men kontrolere den samme postkasse ??

3. Er der en mulighed for, at de kan konvertere/sende/flytte alle deres gamle mails fra Outlook over på den nye Gmail konto ??

Ovenstående løsning er vel den nemmeste, eller er der noget bedre - eller noget jeg har glemt ??

Tak - Hav en dejlig dag.

/Peter
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2020 - 11:08 #1
Hvis kontoen skiftes fra pop3 til imap, så ligger mails i skyen, og alle med de rigtige koder, kan læse og besvare mails.
Avatar billede peterpeter Seniormester
06. marts 2020 - 11:44 #2
Hej Claus
Tak for svar.
Det forstår jeg ikke lige.......
Med imap ligger de i skyen !! - og hvordan tilgår man dem så ??
Med Outlook ??
- Skal man så have programmet på alle pc'er eller kan man gøre det via Outlook i en browser ??

Tak
(Er ikke helt så stærk på dette område...) ;-)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2020 - 11:58 #3
mails vil ligge hos jeres udbyder af web/mail, og kan tilgås via webmail, eller (nok mere praktisk) ved at installere outlook på andre pc'er også. De skal have samme login - men man kan/bør lave en personlig 'signatur' i programmet på den enkelte pc, så der automatisk skrives navn på afsender - noget i stil med

med venlig hilsen
xxx
firmanavn
tlfnummer

Du skal måske kontakte dem, der styrer jeres web og høre ad, hvordan I skifter fra pop3 til imap (det kan være, at I har imap allerede) - jeg er ikke selv outlook-bruger, men se i kontoindstillinger / serverindstillinger, om imap er valgt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2020 - 13:34 #4
Det grundlæggende i sagen - Outlook er "bare" et program der kan vise mails. Det er ikke en mailudbyder i sig selv (Og dog - Microsoft har en mailtjeneste ved navn outlook - men glem lige det).

Virksomhedens mail kommer gennem en mailserver - som ejes af mailudbyderen. Eks. @email.dk hører til jubii mail, @mail.tele.dk hører til Yousee/TDC, @gmail.com hører til Google o.s.v.

Selve de mails der kommer, ligger i første omgang på udbyderens server, og hvis der er plads nok her, kan man som Claes foreslår, bare sætte yderligere outlook klienter op til at se direkte på serveren via protokollen imap.

Men først og fremmest skal du have identificeret mail-udbyderen - hvad er der efter @ i mailadressen?

Du KAN gøre som foreslået, men det bliver noget rod, hvis ikke virksomheden selv ved/forstår hvordan det sættes op og administreres.
Avatar billede peterpeter Seniormester
06. marts 2020 - 13:54 #5
Tak
Det er hos Unoeuro.dk ;-)
/Peter
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2020 - 14:09 #6
jeg har også unoeuro - og de har imap-mail. Du kan teste de på https://www.unoeuro.com/dk/ i top lidt til højre er Web-mail, hvor du kan se jeres mail.
Så det er bare at tjekke nuværende pc's opsætning mht serverindstillinger og så det samme på den anden medarbejders pc.
Du kan se mere om mail-opsætning og imap på https://www.unoeuro.com/dk/support/faq/mail/  og for outlook på https://www.unoeuro.com/dk/support/faq/mail/336/
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
06. marts 2020 - 19:04 #7
Du kan også bare bruge unoeuros webmail. Den er lige blevet opdateret og fungerer meget fint. Så er der ikke noget bøvl med at mail gemmes på pc´en eller indtastning af IMAP adresser mv. Det kan bruges på alle pc´ere og ikke noget bøvl når man skifter pc. Det er nemt.

Du kan bare lægge en genvej ud på skrivebordet. Højreklik på skrivebord, vælg ny, genvej, indsæt URL (dvs. linket til Unoeuro webmail).