Avatar billede huddie Professor
08. marts 2020 - 16:57 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Grund opstilling til Videopad Professional

Jeg er ved at nærme mig en løsning på mit problem, men jeg mangler lige et par små ting så burde jeg være godt kørende. Problemet med lyden tror jeg næsten jeg fik løst.

Så indtil videre har jeg brugt Compressor. Min første indstilling hed:

Treshold (dB):  -3
Ratio:                0
Limit(dB):        0

Jeg ved ikke om det skulle have været omvendt m.h.t. Treshold og Limit i værdierne.

Mit primære problem er nu billedstørrelsen hvis klippet skal kunne aflæses på en DVD til en TV-skærm, hvilke indstillinger under følgende skal man bruge for at få det optimale format:

Preset ?
Resolution ?
Letterbox eller Crop and Zoom(nok mest fordi jeg ikke ved hvad der menes med det sidste)
Frame Rate ?

Herfra burde jeg være godt kørende når ovenstående er på plads.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Huddie
Avatar billede milter Ekspert
08. marts 2020 - 18:37 #1
Undskyld, jeg havde ikke set din seneste kommentar. Til oplysning for andre er det en opfølgning til dette spørgsmål:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1032331

Mht. til lyden, så gælder det stadig, at indstillingerne afhænger af indholdet i udgangsmaterialet. Der skal eksperimenteres en del, og kun dine egne ører kan afgøre, hvad der lyder bedst.

Preset mht. videodelen afhænger så også af den originale video. Det er formentligt gamle optagelser i det, som kendes som SD-video. Er det korrekt? Du kan læse lidt om emnet i linket herunder, hvor det beskrives som "480 lines of vertical resolution (720 x 576 PAL)" :
https://support.discmakers.com/hc/en-us/articles/212944518-What-is-the-difference-between-SD-and-HD-

Det betyder, at du skal vælge det, der beskrives som ", DVD Movie Disc" som beskrevet på side 202 i denne vejledning:
http://help.nchsoftware.com/help/en/videopad/mac/help.pdf

... hvis du vil gemme videoen i noget, som skal brændes på en DVD.

Letterbox eller Crop and Zoom. Det hænger sammen med, at ikke alle skærme (både TV og PC) har samme forhold mellem højde og bredde i antallet af pixels. Du kan læse lidt om det på side 29 i vejledningen, jeg tidligere har linket til og i linket herunder:
https://da.wikipedia.org/wiki/Billedformat

Sagt på en lidt anden måde, så betyder det, at du kan gemme din video i et højde/bredde format, som enten klipper lidt af videoen eller laver nogle sorte områder i billedet på skærmen. Det sidste vil bibeholde alt det, som findes på videoen.

Framerate , eller FPS, er en betegnelse for, hvor mange billeder, et videoklip på et sekund indeholder. En normal videooptagelse i SD-format (som dit formentligt er) har en FPS på 25, og det skal du holde dig til.
Avatar billede huddie Professor
09. marts 2020 - 18:17 #2
Nu tror jeg at jeg har fundet min grundsten til at lave min klip.
Det ser således ud:

Preset: TV Pal
File format: mp4
Resolution: 768 x 576 - TV Pal
Crop and Zoom - grunden jeg vælger den, er fordi det lader til at være den eneste der ikke ændre billed-formatet. Jeg er ikke meget for de der sorte bjælker ej heller at billederne skal strækkes, det vil se forkert ud alt efter hvilken type skærm man har.
Frame rate: Constant 25 fps[TV PAL]

- mange af de indstillinger skete automatisk.

Lydsiden kører jeg p.t. med dette format:

Threshold (dB):  -3
Ratio:  0
Limit:  0

Lyder det alt i alt fornuftigt?
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2020 - 19:33 #3
Jeg skal lige høre, om slutresultatet skal være en DVD, som du kan afspille på DVD-afspillere, eller ...?
Avatar billede huddie Professor
09. marts 2020 - 20:19 #4
Ja, det skal være til at kunne afspille på en DVD afspiller.
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2020 - 21:04 #5
DVD-formatet for video, (lige som CD-formatet til lyd), kræver at både lyd og video opfylder visse kriterier. Det var noget, man blev enige om for mange år siden for at sikre sig, at alle DVD-er kunne afspilles på alle DVD-afspillere.

Det betyder, at du ikke kan bruge opløsningen (resolution) på 768 x 576. Den skal være 720 x 576 eller en anden, som er på listen i linket herunder i afsnittet "Video data". Husk, jo større opløsning, jo bedre videokvalitet.

Og det betyder også, at du ikke kan bruge MP4. Det skal være MP2. Læs linket herunder, især afsnittet "MPEG2 vs MPEG4 – Application".

https://www.videosolo.com/tutorials/mpeg2-vs-mpeg4.html
Avatar billede milter Ekspert
09. marts 2020 - 21:06 #6
Og så glemte jeg lige et link til den første del ang. "Resolution. Det kommer her:

https://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video
Avatar billede huddie Professor
09. marts 2020 - 22:29 #7
Jeg kan dog ikke finde værdierne 720 x 576 for resolution og mp2 i file format.
Når jeg vil indstille det går jeg ind på "Eksport Video" og ned på "Video File" og det er der jeg ikke kan finde de værdiger på listen du nævner.

Vælger jeg punktet "Movie Disc" under "Eksport Video", så er der intet at indstille og ikke noget der i værdig eller tal minder om det du har nævnt.

Mp2 findes end ikke under "Save Project". "Move" formatet kan vel ikke bruges i stedet for eller er det til noget helt andet?
Avatar billede huddie Professor
09. marts 2020 - 22:35 #8
Da jeg havde skrevet ovenstående fik jeg lige kigget på programmet Any Audio Converter  som jeg bruger efterfølgende og der er de omtalte værdier du omtaler.
Så når jeg har lavet dem i ovenstående format, så kommer de i det rigtige format når jeg har kørt dem igennem den.

Så nu vil jeg bare vide om jeg med okay kvalitet kan gå fra det format jeg får ud fra mp4 o.s.v. til jeg får det omformet til mp2 og 720 x 576 resolution?