Avatar billede andersen112 Juniormester
13. marts 2020 - 09:40 Der er 8 kommentarer

Hvis funktion

Jeg har den udfordring at jeg skal bruge et resultat afhængig af ugedag.

hvis celle A6 er mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag skal resultat være AP6, hvis resultat er i A6 er lørdag, søndag, hellig1 skal resultat være AR6

Er der nogle derude der kan hjælpe?
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2020 - 10:41 #1
A6 er det tekst som i 'mandag' eller en dato?
Avatar billede jens48 Ekspert
13. marts 2020 - 10:58 #2
At få den til at skelne mellem ugedagene er ikke noget problem ,men hvis den også skal genkende de skæve helligdage har du nok brug for en liste over helligdagene. Jeg har lavet et eksempel i https://www.dropbox.com/scl/fi/onsgohcoaj6pfdn5h0lsq/Helligdage.xlsx?dl=0&rlkey=pjci3wlv5k9cemsufaydb4qnu
Det er forudsat at A6 har en dato.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2020 - 11:23 #3
tænkte på, om ARBEJDSDAG kan bruges? kan den finde helligdage, og kun se på datoen i A6, og returnere AP6 hvis alm dag, og ellers AR6.
Avatar billede andersen112 Juniormester
13. marts 2020 - 11:54 #4
A6 er med tekst mandag
A7 er med tekst tirsdag
osv

så formel skal smage på Række A og returnere række AP eller række AR afhængig af tekst i række A

Det er et ark med kalender vagtplan og løn oversigt derfor er mit spørgsmål så konkret
Avatar billede jens48 Ekspert
13. marts 2020 - 12:15 #5
Hvis A6 mv. står som tekst er der ingen måde du kan teste om det er en helligdag, med mindre du skriver det ind for hver enkelt dag. Skriv det som en dato og formater cellen som "dddd". Så vil det være vist som mandag etc. Og så kan formlen i mit eksempel i #2 bruges
Avatar billede andersen112 Juniormester
13. marts 2020 - 14:19 #6
det har ikke noget med den dag at gøre.

I række A står der ugens dage og det er fint. men hvis der står mandag i celle a1 skal en celle returnere værdier fra Celle AP,.
hvis der står lørdag i celle a1 skal en celle returnere værdier fra Celle AR
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2020 - 14:40 #7
ok i fx b6 =HVIS(A6="lørdag";AP6;HVIS(A6="søndag";AR6;HVIS(A6="hellig1";AR6;AP6)))
så tager den lørdag, søndag, hellig1 fra a6, og skriver indhold fra ar6, og i alle andre tilfælde tager den indhold fra ap6
og formel kan kopieres ned, så b7 bliver
=HVIS(A7="lørdag";AP7;HVIS(A7="søndag";AR7;HVIS(A7="hellig1";AR7;AP7)))
du kan bruge $ ved ar6 og ap6 hvis det er faste felter (fx timetillæg)
Avatar billede claes57 Ekspert
13. marts 2020 - 14:42 #8
hovsa
=HVIS(A6="lørdag";AR6;HVIS(A6="søndag";AR6;HVIS(A6="hellig1";AR6;AP6)))
så lørdag også tager AR6...