Avatar billede lupin12 Mester
14. marts 2020 - 15:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Fjern password

Er der en der ved hvordan man fjerne et password på et låst ark
Avatar billede Mikael Ekspert
14. marts 2020 - 15:40 #1
Plejer at ligge under "Gennemse" i øverste Excel menu.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. marts 2020 - 15:45 #2
Avatar billede Mikael Ekspert
14. marts 2020 - 15:49 #3
Men man SKAL kende det password.. Ellers er det heldigvis ikke muligt.. ;)
Avatar billede Paw Winther Mester
14. marts 2020 - 15:52 #4
Det kommer nok and på hvad version du har, og der findes en del online løsninger hvor du kan uploade filen hvor efter den kommer ulåst tilbage. Jeg har dog aldrig fået dem til at virke.

Men nedenstående manuelle metode har altid virket:
Lav først et helt nyt og tomt Excel ark, hvor du sætter kode på arket til "Hej".
Gem og luk arket.
Ændre filformatet til en zip fil. (Gøres i stifinder hvor du sætter vis til detaljer samt visning af filtypenavn, her efter omdøber du blot filen til .zip i stedet for .xlsk eller hvilken excel type du nu anvender)
Udpak zip filen.
Åben den udpakkede mappe, og find den tekst fil der repræsentere det excel ark du skal bryde koden på. (Hos mig ligger den i mappen xl / worksheet )
Teksfilen åbnes med notesblok, og her efter finder du et sted hvor der står noget med <sheetProtection algorithmName="SHA-512" hashValue="qrtPdQDk172cB0QelWI6GomzL3E1ZhU4iYSaVC0k9wEfprD0Kjl22D+ZVemzOw2BKEMZjr3I2Rd/1xNqqMYEIw==" saltValue="2whMigIOxbYO0NFDG32CgQ==" spinCount="100000" sheet="1" objects="1" scenarios="1"/>
Det der står mellem "<" og ">" er et udtryk for koden "Hej"

Søg evt. kun efter SheetProtection, da det der står efter afhænger af hvilken version af excel du har.

Nu gør du det samme med det ark du vil bryde koden på, hvor du erstatter det der i det ark står efter sheetProtection, med det der stod i det ark hvor du havde sat koden til "Hej". Husk at tage alt mellem "<SheetProtection" til næste ">".

Nu gemmer du tekst dokumentet.
Pakker mappen til en zip fil igen.
Ændre filnavnet til .xlsk eller hvad excel fil du havde anvendt.

Koden til ark beskyttelsen er nu ændret til "Hej" :-)
Avatar billede Paw Winther Mester
14. marts 2020 - 15:56 #5
Jeg antager at spørgsmålet skyldes du ikke kender koden, ellers er #Mikael 's løsning lidt nemmere.

Men det er altid muligt at bryde en kode, nogle koder er bare lettere end andre :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
14. marts 2020 - 16:01 #6
#4 og #5..

Nu kan jeg kun se een undskyldning for at bryde et låst ark, en anden har lavet/beskyttet.
At man selv er ejer og har glemt koden.

Jeg fik selv "stjålet" et større beregner program som var låst med kode i Excel.
Opdagede at Open Office dengang automatisk låste det op.

Det sker heldigvis ikke længere..
Avatar billede Paw Winther Mester
15. marts 2020 - 13:30 #7
#lupin12
Lykkes det for dig at fjerne koden?

#Mikael
Det er selvfølgelig træls hvis man for stjålet noget man mente man havde "rettigheder" til. Men jeg har selv stået i den situation at jeg havde glemt koden til mit eget ark, var nu sikker på jeg tastede den rigtige, men den virkede ikke.

Ligeledes har jeg prøvet at overtaget et regneark fra en tidligere ansat, hvor der har været en kode på. Da arket er lavet af medarbejderes under hans ansættelse hos virksomheden, er det virksomheden der ejer rettighederne til arket. Ligeledes kendte de folk der skulde bruge arket i dagligdagen, hvordan arket var opbygget, og dermed hvordan de skulle bruge det. Eneste udfordring var at satserne skulle opdateres, hvilket var låst med kode. Da medarbejderen var blevet bortvist, var kontakten med ham i den forbindelse forsvundet, og vi kunne derfor ikke få oplyst koden.
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. marts 2020 - 14:50 #8
Der findes købeprogrammer der kan klare det. Prøv at søge internet, som jeg husker er der et program der hedder Passware. Dette program tester millioner af muligheder.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
15. marts 2020 - 18:33 #9
Brug denne her i fremtiden:
http://www.EXCELGAARD.dk/Bib/Protect%20E/

...så undgår I problemer med glemte adgangskoder :-)
Avatar billede lupin12 Mester
16. marts 2020 - 14:15 #10
Hej Paw
Nej desværre ikke , lidt for omstændig for mig.
Avatar billede Paw Winther Mester
19. marts 2020 - 16:16 #11
OK, jeg har desværre ingen andre løsninger.

Har du forsøgt at tage den punkt for punkt? Hvis Ja, hvor går du i stå?
Avatar billede lupin12 Mester
14. juni 2020 - 18:11 #12
Tak for alle jeres input, opgaven er løst