Avatar billede jakupveyhe Novice
18. marts 2020 - 14:34 Der er 6 kommentarer

Hvordan kan jeg ændre IP addressen på en device igennem lan?

Jeg har et lydkort fra Audinate som jeg er kommet til at døbe en totalt forkert addresse. Eneste mulighed at kommunikere med kortet er igennem lankabel.

Der er altså ikke nogen anden mulighed for at kommunikere med kortet. Addressen, som kortet nu har, er 127.0.0.3 som fix´ed addresse. Det vil programmet, Dante Controller, som ellers styrer kortet ikke genkende.

Findes der programmer, som kan omforme ip-addressen, selv om addressen er en 127 addresse?

Jeg har en log fra Wireshark, som siger:

Internet Protocol Version 4, Src: Nucleus2-0aea99.local (127.0.0.3), Dst: 224.0.0.233 (224.0.0.233)

Jeg har bedt om support, men her er problemet, at kortet er fra Audinate men det står i en controller fra Solid State Logic. Solid State Logic, som burde supportere, har ikke kunne hjælpe mig endnu...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2020 - 14:53 #1
Du slår WiFi fra din PC, og sætter den med et kabel direkte mellem PC og lydkort.

Så går du ind i indstillingerne for dit LAN netkort, og sætter PC´ens adresse til 127.0.0.1 - så burde du være i stand til at snakke med kortet.

Alternativt, hvis du kender MAC-adressen, kan du forsøge dig med en af de ældste netkommandoer der findes - ARP

Gå i en kommandoprompt og skriv arp -? - så får du listen over de kommandoer du kan bruge.

Du skal formentlig bruge kommandoerne:

arp -s ny.ip.addres.se mac-adres-se

ping ny.ip.addres.se -t

Det sidste ping er vigtigt, da ARP kommandoen først lagres i din PC´s IP-stack, og først når du pinger den ny IP adresse, vil den forsøge at sætte adressen på fjernenheden med den pågældende mac-adresse.

Men jeg har nu min tvivl om ARP vil virke - sikkerhedsmæssigt har de fleste enheder lukket af for den, da den jo kan misbruges relativ groft :-)
Avatar billede jakupveyhe Novice
18. marts 2020 - 14:59 #2
Tak for svaret.

Jeg har en mac book pro, og den vil ikke tillade, at computeraddressen er 127.x.x.x

Jeg har også adgang til en pc... og vil prøve hvorvidt den kan døbes 127.0.0.1, men jeg er lidt i tvivl. Lad os nu se.

Jeg har MAC addressen, og jeg har prøvet arp, men det tillader kortet ikke, desværre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2020 - 15:55 #3
127.0.0.1 bruges også som "Local Host", i hvert fald på Windows platformen. Det kan være det er derfor man ikke kan tage en statisk IP i det segment - prøv evt. 127.0.0.2 for en god ordens skyld (eller .5)
Avatar billede jakupveyhe Novice
18. marts 2020 - 17:53 #4
Hvordan sætter man en PSs IP addresse til at være noget med 127.x.x.x? Jeg har prøvet  med "netsh interface set address etc." men cmd svarer "Forkert parameter".

Jeg kan ændre til andre addresser, men ikke til 127.x
Avatar billede jakupveyhe Novice
18. marts 2020 - 17:53 #5
PC skal stå...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. marts 2020 - 18:14 #6
:-/ - desværre ser det også umuligt ud.

Jeg har lige forsøgt selv, og får følgende fejl:

"IP-adresser, der begynder med 127, kan ikke bruges, fordi de er reserveret til tilbagekoblingsadresser. Angiv en anden gyldig værdi mellem 1 og 223".

Så det ser også ud til at være en blindgyde....

Den eneste mulighed jeg så ser, er på en eller anden måde at resette enheden fuldstændig - men det har jeg ikke kunne se var en mulighed på nettet...  så det...