Avatar billede hanloven Mester
20. marts 2020 - 20:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Rendering af DVD og Blu-ray filer

Hej.

Jeg har i over 10 år brugt Adobe Premiere Pro til produktion af DVD og Blu-ray. Det har fungeret rigtig godt med PP's egen render. Jeg er nu skiftet til Davinci Resolve og kan derfor ikke længere konvertere mine videoer til DVD og Blu-ray.

Jeg har derfor brug for et "løst" program som kan output'e filer som kan brændes på de to medier. Jeg har dog en ældre Premiere Pro CS 5.5, som kan klare det, men det tager lang tid, da den ikke udnytter min I9 9900K CPU og mit 1080 TI grafikkort..

Det er afgørende at det er et "løst" program, som kan konvertere til de her "DVD and Blu-ray compliant files" og altså ikke et hvor man kan lave menuer og brænde skiverne. - Både gratis og betalte programmer har interesse.

På forhånd tak.
Kent.
21. marts 2020 - 00:15 #1
Avatar billede eurositi Ekspert
21. marts 2020 - 11:03 #2
Findes der overhovedet MPEG2-codecs, som udnytter GPU-acceleration?

Der findes H.264 og H265 codecs som f.eks. NVENC og Intel QSV, som kan booste omkodningen til disse videoformater gevaldigt (50-100 gange), men mig bekendt er der ikke lavet tilsvarende til det ældgamle MPEG2 (H.262) codec, som DVD-standarden kræver. Til gengæld er kodning til MPEG2 mindre komplekst og går derfor "naturligt" hurtigere.

Blu-ray benytter MPEG2-TransportStream. Her ved jeg ikke, om der findes GPU-drevne codecs.
Avatar billede hanloven Mester
21. marts 2020 - 14:36 #3
Tak for linket til dvdfab. Jeg har kigget på det, og hentet en trial. Det ser ud til, som mange andre, at det ikke kan lave løse dvd og blu-ray filer. - Men laver renderingen "inde bagved" og så ellers giver mulighed for at lave menuer og brænde de færdige skiver.

Jeg bruger Encore CS 5.5 til at opsætte filerne i dvd / blu-ray menuerne.

Jeg ved ikke om der er lavet programmer der understøtter GPU-acceleration, når det gælder Mpeg2. - Jeg ved bare at Premiere Pro CC (som kun kan fåes i abonnement), renderer en hel del hurtigere end CS 5.5 udgaven, så et eller andet har de gjort. - Det er formodentligt uderstøttelse af flere CPU kerner..(?)

Blu-ray kan både understøtte Mpeg 2 og Mpeg 4 (h.264) .

Det mest optimale ville være hvis Resolve kunne understøtte de formater direkte.. De ville gøre mit liv en del nemmere. Atternativt kunne de udvikle en frame-server, som kunne fungere som bindeled imellem Resolve og et andet konverteringsprogram, som kunne output'e til dvd / blu-ray.. Ku være fedt hvis sådan en fandtes..
Avatar billede eurositi Ekspert
21. marts 2020 - 20:54 #4
Som jeg har forstået udgangspunktet, så skal det helst være selve dét program, du redigerer videoen med, som skal kunne outputte direkte til de to disc-formater  f.eks. som VOB-filer i en VIDEO_TS-mappe (DVD) eller en Blu-ray mappestruktur med M2TS-filer?

Du kunne jo alternativt bare gemme din DaVinci-redigerede video i et nogenlunde tabsfrit format (f.eks. ProRes) og så derefter indlæse denne fil i et program, som kan spytte ud i produktionsformater.

Hvis dette kunne være en løsning, kan jeg varmt anbefale det helt gratis Xmedia Recode (https://www.xmedia-recode.de/en/download.php), som findes i en 64-bit version, der i hvert fald udnytter CPU-kernerne fuldt ud. GPU-acceleration gælder som sagt kun for nyere videoformater.

Xmedia kan kan både outputte til DVD Video (MPEG2 video i VOB containere á 1 gb) med standard 720x576 25 fps.
Og presettet "Sony TV" outputter til H.264/MPEG2 i video M2TS container, hvilket svarer til Blu-ray. Her vælger du selv om opløsningen skal være 1280x720 eller 1920x1080 samt om billedhastigheden skal vær 25, 30, 50 eller 60 fps.

Disse outputformater kan så evt. brændes med et gratisprogram, som understøtter video disc-brænding, f.eks. Burnaware Free.
Avatar billede hanloven Mester
22. marts 2020 - 10:11 #5
Det ser interessant ud Eurositi.. Det ku godt være det jeg er ude efter..

Hvad jeg helt konkret skal bruge er renderede filer af typen .m2v og .mpa (til dvd), på hhv. billede og lyd siden. Det er afgørende at jeg frit kan vælge bitraten, så jeg kan tilpasse størrelsen på de to filer, så de udfylder en dvd. Opløsningen skal være 720*576 og skal følge standarden for "dvd compliant files".

Ved blu-ray, skal filerne enten være h.264: .m4v og .wav (hhv. video og lyd) eller mpeg2: .m2v og .wav

Jeg tjekker lige programmet ud og ser om det kan klare det og vender tilbage :-)
Avatar billede hanloven Mester
22. marts 2020 - 10:46 #6
Det er ikke sådan lige at gennemskue. Jeg skal lige bruge et par dage med tests, så vender jeg tilbage. Tak indtil videre
Avatar billede hanloven Mester
22. marts 2020 - 22:09 #7
Det ser ikke ud til at programmet kan det jeg skal bruge. Jeg har dog i mellemtiden løst problemet med den ældre udgave af Premiere Pro CS 5.5. Det var muligt at få den til at understøtte mit 1080 Ti grafikkort. Uden understøttelsen, tager det 4 timer at konvertere en video på 2 timer til dvd. Med understøttelsen, tager det 15 min, så der er virkelig noget at hente.

Tak for jetres indspark 😊