Avatar billede Klaus W Ekspert
27. marts 2020 - 12:33 Der er 1 kommentar

Hjælp til VBA

Hej alle Excel hjælpere
Jeg har denne VBA kode, der ligger i Arket Optælling med kasse bur
som samler mine data fra de forskellige Ark. Det køre rigtig godt.
Det eneste problem er at når jeg køre koden.
Så slette den hele Arket, det er lidt noget øv da jeg har nogle formler stående i kolonne L og M. Med de bliver slettet hver gang jeg køre VBA koden.
Koden ser sådan ud, kan nogle hjælpe.

Sub cbOpsamling() ' cb for at vise det er en CommandButton
        Dim wksSaml As Worksheet ' Worksheet variabel
        Dim wksHent As Range, kopiomr As Range ' Range Variable
        Dim Sidsterk As Long ' Tal Variabel
        Dim Kolonner As Variant ' varabel der ikke er tildelt en egenskab
        '-------------------------------------------------------------------------'
        Kolonner = Split(Names("HentKolonner").RefersToRange.Value2, ":")
        Set wksSaml = Worksheets(Names("SamlearkNavn").RefersToRange.Value2)
        wksSaml.Cells.ClearContents
        For Each wksHent In Names("OpsamlingFra").RefersToRange.Cells
            Sidsterk = Worksheets(wksHent.Value2).Range("A" & Worksheets(wksHent.Value2).Rows.Count).End(xlUp).Row
            'kopi dataomkr
            Set kopiomr = Worksheets(wksHent.Value2).Range(Kolonner(0) & "3:" & Kolonner(1) & Sidsterk)
            wksSaml.Range("A" & wksSaml.Rows.Count).End(xlUp).Offset(1, 0).Resize(kopiomr.Rows.Count, kopiomr.Columns.Count).Value2 = kopiomr.Value2
            'kopi overskrift
            wksSaml.Range("A1").EntireRow.Value2 = Worksheets(wksHent.Value2).Range("A2").EntireRow.Value2
        Next
End Sub

På forhånd tak

Klaus W
Avatar billede M.O Seniormester
28. marts 2020 - 21:50 #1
Et forsigtigt skud er WksSaml.Cells.ClearContents sletter formler også
jf. https://docs.microsoft.com/en-us/office/vba/api/excel.range.clearcontents

Hvis det er korrekt kan linket her måske være behjælpelig.

http://vba.relief.jp/excel-macro-clear-data-not-formulas/