Avatar billede jarlja Forsker
31. marts 2020 - 23:00 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er github.com og hvordan fungerer det. 😁

Hej jeg se indimellem github men jeg forstår det ikke. 😀 Er der et sted på dansk. 😁  På forhånd mange tak
Avatar billede Slater Ekspert
31. marts 2020 - 23:15 #1
Spørger du som programmør eller almindelig bruger af software?

Og når du efterspørger et sted på dansk, mener du så noget tilsvarende Github eller noget der forklarer hvad Github er?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2020 - 00:34 #2
github.com er et SaaS VCS.

:-)

Men jeg gætter på at det er noget andet du vil vide.
Avatar billede jarlja Forsker
01. april 2020 - 05:17 #3
Godmorgen ja er det software som man kan bruge eller er det til en programmør. 😁 Jeg er kun interesseret i det hvis det rimeligt nemt at bruge. 😁 Dansk : mener jeg en lille guide på hvordan det er bygget op. 😁 Når jeg ser på forsiden af et eller andet.
Det er fordi der er et program som kan lave 2d til 3d. Det er jeg meget interesseret i. 😁 Og er der noget jeg skal bruge for at bruge softwaren. 😁  MVH.jarlja
Avatar billede Slater Ekspert
01. april 2020 - 06:49 #4
Det er primært beregnet til programmører, ja.
Sådan meget simpelt sagt er det et sted de kan lægge deres kode, så flere udviklere kan arbejde på det samme.

Der er også nogle der bruger det som et sted at lægge færdig (kompileret) software op, så almindelige brugere kan downloade det. Til det bruger de som regel "releases" siden, men det er ikke sikkert - der er mange måder at gøre det på, så det er lidt svært at forklare generelt.

Hvis det ligger som et release, som f.eks. dette software: https://github.com/kihecido/BMBF/releases (advarsel: jeg aner ikke hvad dette er - det var bare det første på en google-søgning på "github release exe") - så skal du som regel bare finde den øverste gruppe, som er sidste version, og gå ned under "assets" og finde en fil der passer til din platform, f.eks. .exe til Windows.

Men som sagt kan der være stor forskel på hvordan det er lavet. Kan du evt. vise os det specifikke du vil have?
Avatar billede jarlja Forsker
01. april 2020 - 09:06 #5
https://github.com/bmild/nerf  det er den her jeg er interesseret i eller noget lignende. 😁 Og 1000 tak. 😀
Avatar billede ejvindh Ekspert
01. april 2020 - 09:29 #6
Nu er det jo altid relativt, hvad "rimeligt nemt at bruge" vil sige, men dette projekt forudsætter nok, at du ikke er skræmt af at arbejde med python-scripts og kommandolinje. De har ikke lagt endelige releases ud, men så vidt jeg lige kan se, så er meningen vist, at man skal downloade projektet til en mappe, og så kan man køre de scripts, som er en del af projektet.

Når de bruger ".sh" som endelse på deres batchscripts, kunne det også godt forlede mig til at tro, at det er beregnet for linux. Dette har jeg dog ikke undersøgt nærmere, da min erindring om Windows' batch-syntax er ved at være lidt rusten...

Se evt. de instruksioner, der linkes til øverst i beskrivelsen under overskrifterne "Project | Video | Paper".
Avatar billede Slater Ekspert
01. april 2020 - 09:54 #7
Helt korrekt, ejvindh. Windows batchscripts er generelt .bat eller .cmd, og har en anden syntaks der ikke er kompatibel med shellscript. Det kræver at man har f.eks. Cygwin eller WSL for at kunne køre .sh scripts på Windows.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2020 - 15:15 #8
Et par supplerende bemærkninger.

Et source control system er basalt set et system som holder styr på alle versioner af alle filer i et software udvikling projekt.

Det gør at du kan se revisions historie, hvem lavede hvilke rettelse hvornår og hvorfor (der skrives en kommentar om hvad rettelsen gør når man laver den nye version).

Det gør også at du nemt kan gå tilbage til en tidligere version hvis nogle rettelser viser sig at have været en forkert retning.

Alle serøse software udviklings projekter bør bruge source control.

Git er et distrubueret source control system. Og Github er en Git server på internettet.

Hvis du bruger Github behøver du ikke køre din egen server.

Skal du bruge noget fra Githib er der forskellige muligheder:
1) er der en binary release kan du bare downloade den og bruge den
2) for source code kan du vælge to veje:
A) downloade source code som ZIP fil, unzippe og arbejde med den
B) bruge Git enten command line eller fra din IDE til at hente koden med
Avatar billede jarlja Forsker
01. april 2020 - 21:59 #9
1000 tak 😃 for info. 😁
Avatar billede Peter Guru
31. august 2021 - 13:05 #10
Ejet af MS