Avatar billede Jakob Novice
05. april 2020 - 20:44 Der er 15 kommentarer

opgradering af grafikkort (gerne en der ved meget om computere)

Hej jeg har overvejet stærkt at købe jeres Asus GeForce RTX 2070 8gb ram. Lige nu har jeg en Lenovo stationær som er købt for 2 år siden https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/stationar-pc/LE90H7008QMW/lenovo-legion-y520-tower-stationare-gaming-computer
Jeg er klar over at jeg skal købe en 550W strømforsyning oven i. Men jeg ville høre om det er noget der kan lade sige gøre? Både i forhold til plads og også om mit bundkort understøtter mit grafikkort.
Avatar billede ErikHg Ekspert
05. april 2020 - 21:15 #1
Hvad var prisen på pc´en fra ny?
Jeg har kikket på Pricerunner og kan se at grafikkortet du omtaler ikke er helt billigt.
Jeg er forbavset over at strømforsyningen kun er på 280 Watt, i følge maskinens specifikationer. Prisen på en strømforsyning skal og også tages med i det samlede beløb. Om bundkortet kan samarbejde med grafikkortet der må jeg være dig svar skyldig.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2020 - 22:09 #2
Den konfiguration ser mærkelig ud - stort kabinet med plads til 4 PCIe kort - motherboard med et enkelt PCIe. Utrolig lille strømforsyning.

For mig at se er det et godt kabinet  uden tilsvarende indmad - herunder strømforsyning og motherboard.
Avatar billede milter Ekspert
05. april 2020 - 22:58 #3
#1 og #2.

Jeg er enig. Nvidia anbefaler selv minimum 400w PSU til deres Nvidia GTX 1060, 3 GB.

Og hvad skal du bruge computeren til, som et Nvidia GTX 1060, 3 GB ikke kan klare?

Med en ny og større PSU burde det ikke være et problem at putte et  RTX 2070 8gb kort i det kabinet, hvis ellers  der er plads på bundkortet og plads til den nye strømforsyning i kabinettet. MEN, vi skal vide, hvilket bundkort der sidder i for at kunne være sikre, og det kan man ikke finde nogen oplysninger om uden serienummeret.

https://support.lenovo.com/dk/da/solutions/ht505229-find-my-product-or-serial-number
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. april 2020 - 23:54 #4
Mit bud er det ser nogenlunde sådan ud - med motherboard mindre end kabinettet er bygget til - her med et grafikkort der fylder 2 PCIe pladser ....

https://www.windowscentral.com/sites/wpcentral.com/files/styles/xlarge_wm_brw/public/field/image/2018/02/legion-y520t-review-internal-01.jpg?itok=rThIrWW2
Avatar billede Jakob Novice
06. april 2020 - 14:07 #5
Tusind tak for at i tager jer tid til at give jeres vurdering af min situation. Jeg ved ikke computer nørd så har ikke overdrevet meget styr på tingene
Det jeg skal bruge er 144fps i fortne. Er Semi professionel spiller. Så jeg kan ikke gå ned på udstyr
Serienummer er dette: S100XKJL
produktnummer er dette: 90H7008SMW
Jeg har skrevet til de 10 første support hjemmesider inkl. Lenovo selv. Der er ikke en eneste der kan give mig et reelt svar på om jeg kan opgradere min computer.
Har 4000kr at gøre med

Med hensyn til Motherboard, så ved jeg ikke hvordan jeg kan se hvilket et det er
Avatar billede Jakob Novice
06. april 2020 - 14:12 #6
Det eneste jeg reelt set har brug for er 144 fps i fortnite med et budget på 4000kr. Har kigget på en ny computer men man kan ikke rigtig få noget ordenligt for 4000kr. så det er nok mest optimalt at opgradere hvis muligt
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. april 2020 - 15:50 #7
#5

Download Speccy - det er gratis.
Dette program fortæller en masse om computerens tilstand, samt delene i den herunder motherboardet.

https://www.ccleaner.com/speccy/download

Herunder er et link til et billede af oplysningerne på min egen pc (selvbygget)

https://ibb.co/1LJ03F0
Avatar billede Jakob Novice
06. april 2020 - 16:57 #8
Avatar billede milter Ekspert
06. april 2020 - 18:35 #9
Jeg har kigget lidt mere på det hele og er kommet mere og mere i tvivl om, om jeg kan give et 100% sikkert svar.

For det første, du kommer ikke uden om at skulle anskaffe en ny PSU, og der kommer så det første problem. Lenovo bruger ikke altid de ATX-standarder, der gælder for de fleste kabinetter, bundkort og strømforsyninger. Læs om det herunder:

https://en.wikipedia.org/wiki/ATX

Jeg har ikke kunnet finde noget nogen steder, som bekræfter at kabinet, PSU og bundkort i din Y520 Tower overholder ATX-standarderne, og det betyder så igen, at der ikke er nogen garanti for, at f.eks. kablerne fra en ny PSU, som er konstrueret til ATX-standarderne passer til tilslutningerne på dit bundkort. Det kan måske nok løses med et mellemled, men det tør jeg ikke udtale mig om ud fra de oplysninger, vi har. Jeg vil tro, at det eneste sted, hvor du kan få troværdig information om det, er fra Lenovo eller i deres brugerforum. Eller en Lenovobruger her, som har haft det samme problem.

Hvis du får løst PSU-problemet, så skal du åbne kabinettet og finde et målebånd frem. Du bliver nødt til at måle, hvor meget ekstra plads, der er i længden og ved siderne af dit nuværende grafikkortog sammenligne det med dimensionerne på det RTX 2070 8gb, du gerne vil købe. De findes i flere forskellige størrelser, afhængig af fabrikant, men f.eks. et "Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce 2X HDMI 3xDP 8GB" fylder 40 x 265 mm. Hvis dit nuværende kort er et "ZOTAC GeForce GTX 1060 Mini 3GB" (hvad strømforsyningen på 280 W kunne tyde på), så er længden på det 174 mm, dvs. ca. 10 cm kortere.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. april 2020 - 19:00 #10
Det kan nå at løbe op, inden du får set dig om. Hvis ikke kabinettet overholder standarderne, så skal du måske have et andet kabinet, oven i en ny kraftigere strømforsyning samt det som det hele drejer sig om, nemlig et nyt grafikkort.
Avatar billede Jakob Novice
06. april 2020 - 20:50 #11
Det er en fornøjelse at se jeres dybdegående svar.
Syntes i jeg skal investere i en ny pc til 7000kr (som er rimelig mange penge for mig, som allerede har brugt 6000kr på min nuværende pc) med en 2060 6gb og en i5 9400f
https://www.dustinhome.dk/product/5011169119/legion-t530?ssel=true&LGWCODE=5011169119;90883;5443&gclid=CjwKCAjwpqv0BRABEiwA-TySwY3fZplwpx7boPQ5g14y304MBb7kZeO9Nz6tFGYzACSvnj7_neuAkRoC9xkQAvD_BwE
Eller burde jeg opgradere kabinettet også så jeg kan jeg måske vil kunne lave min opgradering (fornuftigt økonomisk).
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. april 2020 - 21:16 #12
Din nuværende computer er udmærket bortset fra gaming -
Køber du en ny har du to - hvoraf du kan realisere en.

Opgraderer du har du en computer + dele der er vanskeligere at realisere. En pokerspille vil nok kalde det at smide gode penge efter dårlige.
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. april 2020 - 21:28 #13
Det vil altid være en god ide (ved selvbyg - at have  et stort kabinet, for så vil der ved eventulle udskiftninger/opgraderinger være plads til både et større motherboard og et større grafikkort. Jeg har selv bygget min pc, og fra starten købte jeg et stort kabinet (fulltower) se linket:

https://www.proshop.dk/Kabinet/Corsair-Obsidian-750D-Airflow-Kabinet-Full-tower-Sort/2493345

Målene er:B:23,5 cm H.56,0 cm D: 54,6 cm

Dette er kun et eksempel - der findes et bredt udvalg på markedet.

Det er med opgraderinger, at det ene trækker det andet med sig, for det er ikke altid komponenterne kan samarbejde. Der sker lige som så mange andre steder hele tiden en udvikling så det der var nyt i går, er forældet i morgen.
Avatar billede Jakob Novice
06. april 2020 - 22:06 #14
Jeg kan altid sælge min gamle pc for omkring 3000kr så jeg vil kun skulle bruge 4000kr. Men stadig. der er mange penge i min alder når jeg kun har 7000kr på kontoen i alt.
ErikHG, så du vil mene at jeg måske skal prøve mig ad med et nyt kabinet og motherboard eller hvad tænker du?
Avatar billede milter Ekspert
07. april 2020 - 16:48 #15
#14.
Hvad du skal gøre, kan kun du selv finde ud af, men jeg ville helt sikkert ikke starte med at skifte bundkort og kabinet. Jeg ville starte med det, jeg skrev i #9, nemlig forsøge at få nøjagtige oplysninger ang. mulighed for opgradering/udskiftning gennem Lenovo eller deres brugerforum.