Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
07. april 2020 - 10:57 Der er 73 kommentarer og
5 løsninger

åben bærbar uden password

jeg har fået en bærbar af en ældre herre, som ikke kan huske sit password. Hvordan åbner jeg ?
Avatar billede Slater Ekspert
07. april 2020 - 11:20 #1
Det kommer an på hvad det er et password til.

Snakker vi Windows login? Windows 10 i så fald?
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
07. april 2020 - 11:35 #2
Det drejer sig om password til at åbne windows 7 (vistnok: det er det der står på den bærbare) . Jeg har jo kun glæde af den bærbare, hvis jeg kan komme på nettet.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
07. april 2020 - 12:14 #4
hvordan skal jeg kunne installere det foreslåede program, når de eneste muligheder der bliver givet på skærmen er:
1) Afgiv fingeraftryk
2) Angiv kode
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. april 2020 - 12:18 #5
Hvis det er en PC du har fået til eget brug, og det ikke skal reddes data ud af den, er det eneste etisk korrekte at reinstallere den. Ellers vil der være data fra den tidligere ejer, som det vil være forkert at støde på.

Som bonus forsvinder password beskyttelsen også ved reinstallation.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
07. april 2020 - 12:26 #6
hvordan reinstallerer jeg den med de ovennævnte muligheder ?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2020 - 12:43 #7
#4 Det skal oprettes fra anden pc og køres på den pc hvor du skal fjerne password på. Det fortæller guiden også :-).
#5 Jeg er enig på det punkt.
#6 Du kan kun installere et system ved at bruge en anden pc til at hente det installations medie der skal bruges til formålet. Spørgsmålet er så blot om man ikke skal installere Windows 10 på den når man starter fra bunden af.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. april 2020 - 12:43 #8
Uanset hvilken løsning vi kan finde, vil det indbefatte hjælp fra en anden PC.

Indtil da har du bare en fancy dørstopper.

Du kommer ikke forbi et password med en hemmelig tast kombination. Det virker kun på film.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2020 - 12:45 #9
#8 :-)))
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. april 2020 - 12:56 #10
#8

Du kommer ikke forbi et password med en hemmelig tast kombination. Det virker kun på film.

Nogle gange overgår virkeligheden dog selv det mest urealistiske i filmene ;-)
Avatar billede michael_stim Ekspert
07. april 2020 - 13:16 #11
Desuden tror jeg det er lige på gränsen af hvad vi må hjälpe med her på eksperten.

1. Helt nyoprettet bruger
2. Hotmail-konto
3. Hjälpe med at bryde ind i en PC, som lige så godt kunne väre stjålet
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2020 - 13:39 #12
# Så må du jo bare anmelde tråden
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2020 - 14:05 #13
Der er jo ingen admins her på eksperten der overvåger trådene her, så det er udelukkende os hjælpere der skal gøre det.
Så Michael hvis du selv mener/tror det er noget fusk så anmelder du bare tråden.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
07. april 2020 - 14:43 #14
Tak for de mange svar, som giver anledning til nye kommentarer: Jeg kan godt forstå, at mit spørgsmål kan virke mistænkeligt. Men,
1) Hvis jeg var garvet havde jeg nok ikke behøvet at stille spørgsmålet.
2) Hvad mistænkeligt er der ved en hotmail ?
3) jeg har faktisk et navn, en adresse  og  et telefonnummer. Og havde det ikke været for corona, var jeg taget hen til ham og fået ham til at "give mig en finger". - fingergenkendelse skulle jo være nok, ik`?

Hvis nu jeg henter et program til en anden computer for at  resette (hvilket i øvrigt ?), risikerer jeg så ikke at alt forsvinder på den anvendte computer ?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2020 - 15:34 #15
Når du resetter koden er det kun koden for at logge på du ændrer/sletter. Filer for liver uændret
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
07. april 2020 - 18:14 #16
1) Ændrer jeg så ikke samtidigt koden på den anvendte PC ?
2) Hvis jeg kan få den tidligere ejer til at lægge en tommelfinger til, kan jeg vel skifte kode efterfølgende ?
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2020 - 18:17 #17
#18 2 Har ikke erfaring med fingeraflæser. Men umiddelbart vil jeg mene du kan deaktivere fingeraflæser og bruge noget andet kode hvis det ønskes.
1 Mener koden deaktiveres med programmet her
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
07. april 2020 - 18:34 #18
jeg prøver blot, at finde den enkleste og billigste løsning til at åbne PC en. Jeg er ikke interesseret i indholdet, kun brugsværdien.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. april 2020 - 19:27 #19
hvis du låner en finger, pg retter du i hans kode, så får adgang til alt (også fremtidigt) på hans it. Det vil du ikke - han kan ikke selv logge på mere...
Lav nu bare en boot-usb og installer win10 forfra inkl formatering på pc, og brug dit eget navn til login når den kommer så langt.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
07. april 2020 - 22:27 #20
Det vil jeg prøve. - Er det ligegyldigt hvilket USB stik jeg benytter: Der popper hele tiden forslag op der samtidig gør PC en hurtigere. Er det værd at investere i, eller er det blot reklametricks ?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. april 2020 - 06:43 #21
Du skal bare have minimum 8gb og ikke andet på usb (det formateres når du opretter boot systemet). Og da det er en ældre pc, så har den nok usb2, og det er relativt langsomt. Lev med det. Det bliver ikke hurtigere. Usb2 har sort tunge i stik, mens den hurtigere usb3 har blå.
Typisk virker boot på ældre kun via usb2 selvom den skulle have usb3, da den oprindeligt brugte en driver som blev indlæst med Windows, og ikke bar til rådighed ved boot.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2020 - 06:57 #22
#20 Som claes57 8 GB usb stik til at oprette på, og når du skal installere så put den i en usb 2 port så man er sikker på den vil boote.
Tilbud med programmer der kan gøre din pc hurtigere skal du bare hoppe over. De er kun ude efter din pengepung efter min mening.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. april 2020 - 09:52 #23
Held og lykke med dit nye system :-)
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
08. april 2020 - 10:10 #24
Tak for de mange løsningsmodeller og gode ønsker. Jeg skal bare lige have fundet den CP jeg skal arbejde ud fra, så vil jeg forsøge: Min hidtidige er en meget gammel Thinkpad (skolemodel), som det tager 14 min at starte og 1 min at taske et bogstav. Så den lever jeg nok ikke længe nok til at anvende i denne forbindelse. Men jeg er for nærig til at købe en ny dyr model, da jeg ikke spiller, og derfor ikke har brug for en lynhurtig model.
Jeg har 2 gange været uheldig gennem DBA. Så jeg tænkte, at det er begrænset hvor meget jeg bliver snydt, når jeg overtager en der hidtil har virket, men kun er kasseret fordi ejermanden ikke virker længere.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. april 2020 - 10:24 #25
Hvis du har et minimum 8gb USB-stik på lager, så kan den hurtigt laves på en vens pc. 5 minutter, og den er klar til at reformattere din nye
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. april 2020 - 10:59 #26
Jeg ved godt at Lazersoft er nævnt i #3, men jeg vil gerne gentage det. Det program har jeg personlig gode erfaringer med. Det er enkelt at brænde en USB (Ikke noget med Rufus e.lign.) Bare følg vejledning på hjemmesiden.
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. april 2020 - 11:00 #27
Rettelse: Lazesoft er navnet.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. april 2020 - 11:15 #28
usb til win10 installation laves via https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
der er en 'download værktøjet nu' knap, og et par linjer længere nede et +, hvor man kan se den fulde opskrift (det er meget enkelt)
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
08. april 2020 - 14:02 #29
Jeg har en SanDisk MicroMate  SSDR 113 , Dur den til at downloade windows 10 ?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. april 2020 - 14:14 #30
jeg kan ikke se, hvorfor den ikke skulle
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
08. april 2020 - 20:10 #31
Jeg er på neandertalerstadiet, når det angår it (trods mit avancement til juniormester. Siden jeg fik at vide, at mit usb stik var egnet, har jeg trykket på det link du sendte til at installere Windows 10.Det har kørt lige siden, og gjort anden aktivitet meget, meget langsom. Derfor skriver jeg nu på min mobil, for lige at meddele, hvor langt jeg er nået i processen:

Da overførslen var gennemført på den lånte PC (en skolemodel), satte jeg USB nøglen in i PCen og genstartede i håb om, at alt hvad der kræves bliver overført til USB stikket og senere kan overføres til min genbis låste PC. Er det korrekt, eller er det alligevel ikke så simpelt?
Avatar billede ErikHg Ekspert
08. april 2020 - 23:36 #32
Du skal under opstarten klikke på sandsynligvis F11 tasten (genvejstast) adskillige gange. Det kan også være F12 tasten der skal klikkes på under opstarten. Derved kommer der en boot-menu. Vælg den hvor USB-nøglen (Flash-drive) er vist. Derved startes indlæsningen af Windows.

Se linket.

https://www.youtube.com/watch?v=aJCkI14Lcd4

Det er ikke så svært endda, så opgiv ikke. :-)
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
09. april 2020 - 13:14 #33
Jeg har prøvet at finde ud af hvor meget hukommelse, og hvad der i øvrigt var på mit USB stick. Flg dukkede op:
windows 10 logs are now generated using ETW (Event Tracing for Windows).
Please run the Get-WindowsUpdateLog PowerShell command to convert ETW traces into a readable WindowsUpdate.log.

Hvordan skal det fortolkes ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. april 2020 - 13:47 #34
Måske er der her noget der kan hjælpe:

https://www.youtube.com/watch?v=z6X0isVxaSs
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
09. april 2020 - 20:52 #35
Da jeg forsøgte at gemme ovenstående, fik jeg at vide at jeg ikke havde adgang, men skulle henvende mig til administrator. Så jeg skal vel bare starte forfra med en overførsel ?
er det ligegyldigt om jeg benytter "Free" eller "Rufus" ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. april 2020 - 21:40 #36
Jeg må desværre være dig svar skyldig. "Free" betyder bare "gratis" på engelsk.
Der er mange programmer på nettet hvor der står netop "free".
Disse indeholder bare ikke alle funktioner, så man er "nødt" til at betale hvis man ønske at få alle funktionerne med. Jeg ville holde mig til "free" versionen..
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
09. april 2020 - 22:00 #37
Dette er noget af et maratonløb. Hver gang jeg tror jeg har fundet en løsning, dukker et nyt problem op. Sidste var, at min PC ikke kunne genkende min USB og jeg derfor ikke kunne komme videre. Ved et andet forsøg, skulle jeg gøre rede for hvad kopien skulle bruges til. Tilsyneladende godtog man ikke gratis at lade mig kopiere med henblik på at reinstallere i en anden PC.
Så hvad gør jeg nu ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
10. april 2020 - 10:16 #38
Det er noget med licensen til softwaren (programmet, eller i dette tilfælde styresystemet Windows) Der findes to former for Windows software. Den forudinstallerede udgave (OEM) der er installeret af producenten af computeren. Denne version er bundet til den maskine den er installeret på. Den anden er en såkaldt "retail version", der kan flyttes over på en anden maskine.

https://fossbytes.com/what-is-oem-windows-vs-retail-windows/
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
10. april 2020 - 22:16 #39
Ja, alt har noget med penge at gøre. Men alt hvad jeg kan klare selv, betaler jeg principielt ikke for. I stedet prøver jeg at finde ud af hvad det er for instrumenter, evner eller uddannelse der gør,  at nogle kan, det jeg ikke kan.
Men IT virker p.t. uoverskueligt for mig. Så måske skulle jeg gå hen til Blue City og høre hvad de skal have for, at gøre min nyerhvervelse brugbar?
Avatar billede Uvanga Ekspert
11. april 2020 - 14:33 #40
Har du prøvet det der står i #3? Det er ret enkelt at bruge.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
11. april 2020 - 16:45 #41
Nej det har jeg ikkr prøvet. Jeg ved ikke engang hvordan jeg finder linket
Avatar billede claes57 Ekspert
11. april 2020 - 17:01 #42
ved #3 programmet er på https://www.lazesoft.com/lazesoft-recovery-suite-free.html
og der en knap sidst i teksten med 'free download now'
så er du nået til punt 2 i vejledningen i https://supportpcogandet.dk/fjern-kode-med-lazesoft-recovery-suite-home-edition/
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
11. april 2020 - 20:59 #43
Jeg har prøvet at downloade på en tablet jeg har på prøve, men får flg svar fra Lazesoft:Script error:id=tab-Filler does not exist
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
11. april 2020 - 21:04 #44
Er der en metode til at tømme min USB, hvis indhold jeg ikke har adgang til.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. april 2020 - 21:20 #45
Du sætter bare din USB-nøgle i en USB-port, klikker "fromater". Derved er USB-nøglen tom.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
11. april 2020 - 22:13 #46
Tak for oplysningen. Desværre er der ikke en sådan port på tabletter,  Så jeg skal have fat i en funktionsdygtig computer. Det er lidt frustrerende at være så tæt på, og så alligevel så langt fra.
Jeg har ikke givet op endnu: jeg tror på mirakler
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
13. april 2020 - 10:30 #47
Jeg har lige fået min usb tilbage fra en student. Det var meningen at han skulle tømme den. Men han gav den tilbage og sagde at den overhovedet ikke viste noget på hans computer. Han mente at den måske var for gammel eller for stor. Kan det være årsagen?
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. april 2020 - 11:46 #48
Hvis Windows optager mere plads end USB nøglen kan rumme så skal der en USB nøgle til med større plads.

https://komputer.dk/computerudstyr/operativsystem/windows-10/saa-meget-kraever-windows-10-af-din-computer
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
13. april 2020 - 14:52 #49
Problemet for ham var vist det modsatte,:at der var for megen kapacitet.
Mit USB stik hedder SanDisk micromate sddb 113.men jeg aner ikke hvad d
Er står for.
Alerhelst vil jeg åbne den HP probook, som Søren kasserede sammen med sin lenovo. Jeg har fået hans tilladelse til at åbne den. Han kan bare ikke huske koden, og er ved at flytte på plejehjem. Så jeg skal nok ikke vente yderligere hjælp fra Ham. Jeg tænkte bare, at der måske var en anden mulighed eftersom jeg har både hans navn, telefonnummer, adresse og sågar cpr nummer.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2020 - 15:22 #50
Har du en pc-tekniker i byen? De kan for få penge køre en frisk win10 ind hvis pc ellers kan klare det. Ellers kan du få en Linux, der ligner win7 lagt ind.
I Helsingør er det jumbo data, der klarer det...
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
13. april 2020 - 17:47 #51
Mit problem i første omgang er at åbne den computer jeg har fået af ejeren. Han kan ikke huske koden og er på vej til plejehjem. Så jeg forventer ikke mere fra den side. Men da en masse firmaer køber kasserede PCer fra genbrugsstationer, findes der altså redskaber til at åbne dem. Jeg er oven i købet så heldig,ss at jeg har den tidligere ejers navn, adresse, telefonnummer og vist også lidt cpr nummer. Så skulle man tro, at det var muligt selv at åbne.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. april 2020 - 18:49 #52
typisk skulle du også have en telefon på det nummer, så du kan svare på sms med koder til windows, evt kunne svare på hans e-mail med accept af login.
Derfor - en linux på, og derefter en windows hvis det skal bruges.
Jeg har lige fået brændt min samsung tlf af - ville så købe en ny hos min hardwarepusher, men de kræver svar via sms på, at jeg er mig - det giver jo et problem. Du har ramt samme catch-22 https://en.wikipedia.org/wiki/Catch-22_(logic)
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
15. april 2020 - 11:42 #53
Jeg har desværre aldrig haft held hvad it angår.og syntes ikke jeg kunne være bekendt at bruge mere af jeres tid. Så I går krøb jeg til korset og afleverede computeren til et værksted. Det viser sig nu, at computeren er defekt. Jeg kan komme på, men kun fordi den flinke reparatør gav mig et keyboard med, da der er en del bogstaver på computeren der ikke virker. Bla kunne jeg ikke skrive min emailadressen. Men dette indslag er skrevet på den nye Så jeg skal nok bare vende mig til at visse bogstaver får computeren til at skifte program
Jeg slutter her inden det forsvinder igen.

.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
15. april 2020 - 11:55 #54
Hvad mener du om PC SpeedCAT.Jeg er lige blevet opfrdret ti at installere den Men er det en fordel ?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2020 - 12:09 #55
Drop brug af alle programmer, der skulle sætte fart på pc. De virker ikke.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
15. april 2020 - 18:01 #56
Hvad med sikkerhedsprogrammer: Jeg bliver konstant bombarderet med advarsler om mit sikkerhedsniveau, man har sågar fundet et kritisk niveau ved visse filer mm . Men når jeg ser på computerens egne sikkerheds installationer er alt i fineste orden. Mig bekendt sørger windows 10 konstant for at opdatere sikkerheden. Jeg mener også at have læst at to antivirus programmer kan modarbejde hinanden og derved netop give anledning til virus. Er du også enig i dette ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. april 2020 - 18:18 #57
Samme som "sæt fart på PC" programmer - hold dig væk fra alle tilføjelsesprogrammer, antivirusprogrammer o.s.v. - de fleste du tilbydes, er stik det modsatte.

VIL du have andet end det indbyggede i Windows 10, så hold dig til de gratis, store spillere - AVG, Avast og i den dur.

Du har helt ret i at to forskellige produkter ofte vil modarbejde hinanden, og låse harddisken. Men Microsofts indbyggede antivirus træder selv i baggrunden, hvis der kommer et andet (autoriseret) antivirus produkt på maskinen, så den skal du ikke (kan du ikke) gøre noget ved.

Færdes du ofte på "grå sider", leder efter "hacks" til spil o.s.v., så må du også forvente ofte at få mere med end du har bedt om. Det er der som regel ikke nogen antivirus programmer der forhindrer 100% - men et betalingsprodukt vil dog ofte kunne fange lidt mere end gratis og Microsoft udgaver gør.

Du skriver "bliver bombaderet med"... - er du sikker på du så ikke allerede har snavs på PC´en? - sædvanligvis bliver man ikke "bombarderet" med nogen advarsler, andet end dem som malware selv giver fra sig, for at få dig til at installere endnu mere snavs...
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2020 - 18:19 #58
win10 har selv defender og firewall - der er rigeligt for 99% (mig inkl). Men hvis du søger på eller vil handle på sites, der tilbyder underlødigt (?)  materiale (film / programmer), så tag en af de store, der har større sikkerhed (dog ikke mod, at man stadig ikke skal klikke på alt med et godt tilbud i russiske bekendtskaber osv)
Bare et link: https://www.trendmicro.com/en_dk/forHome.html - ved godt, du ikke har brug for det, men andre kan læse med...
De har også et housecall (gratis) hvor man lige kan tjekke sin pc, hvis ens kammerat har lånt den en aften https://www.trendmicro.com/en_ca/forHome/products/housecall.html
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
15. april 2020 - 18:41 #59
Jeg går hverken på det grå eller sorte marked. Men jeg har alligevel en mistanke om, at der har sneget sig noget uønsket ind Feks er der rod i mine mapper(folders). Rækkefølgen er ikke helt alfabetisk. Det er ikke altid at indholdet passer med det jeg forventede. Det kan være svært at genfinde mails.
Jeg mener det gik galt, da Outlook overtog Hotmail.
Og hvad angår min mobil: Når jeg søger indbakke, viser den mails tilbage til 2018.Jeg må selv foreslå feks DBA, for at få dagens indbakke.
Jeg er derfor lidt tilbageholdende med at give tilladelse til at overføre data til coputeren og omvendt: Dårligdommene følger jo med. ik`?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2020 - 19:07 #60
Man kan klikke på dato i mail-oversigt og så får man vist mails i datoorden. Klik en gang til og den skifter mellem ældste til nye eller omvendt.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
15. april 2020 - 19:08 #61
Jeg har lige modtaget en systemadvarsel: Din enhed er beskadiget af ondsindet software.
En anden skriver: Din PC er inficeret. Klik for yderligere oplysninger.

Samtidig dukker NORTON op og påstår at min kontrakt er udløbet. Jeg anede ikke jeg havde haft en kontrakt med dem
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2020 - 19:25 #62
Det kan alt være snyd. Kør housecall jf #58.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
15. april 2020 - 20:02 #63
Øhhh jeg er ikke helt med på hvordan og hvor jeg kører housecall  !  (jeg er jo kun juniormester)
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2020 - 20:49 #64
I #58 andet link. Klik på det, og vælg at køre housecall. Det tager noget tid, da alt på din harddisk skannes for onde udyr.
Når du klikker, så hentes et lille program. Det skal du klikke på, og så tester den alt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. april 2020 - 21:22 #65
#61
norton popupen er nok ikke fra din pc - men fra en side i din browser
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
16. april 2020 - 09:09 #66
ved 22¨-tiden i går aftes tykkede jeg på Housecall download. Efter en halv time var 3% scannet uden at finde noget . Så jeg gik i seng og håbede  på at resten var færdigscannet her til morgen, da jeg ikke havde slukket for computeren. Men det se ud til at jeg skal starte forfra.
Kan det være rigtigt ?
Derudover er min smartphone en Huawei. Skal den ikke scannes separat , da den jo har et andet styresystem?
Hvis jeg foretager to scanninger , med 0 virus. Er det så ikke tegn på at Window 10 s antivirus program er godt nok, så jeg kan cansel Housecall programmet ?
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
16. april 2020 - 10:39 #67
Jeg har nu kørt Housecall igen. Det gik noget hurtigere, - og  0 trusler .
Men nu ønsker man IP adresse og WIFI SSID oplysninger. For at kunne give mig bedre dækning fremover. Men Window 10 `s antivirus fungerer åbenbart fint, så: Skal oplyse det ?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. april 2020 - 10:48 #68
nix - du er færdig med programmet - bare kør videre med windows defender.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
16. april 2020 - 11:06 #69
Tak, jeg lader programmet blive, og lader være med at hoppe på deres nye forslag. Men hvad med min huawei smartphone, er den dækket ?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. april 2020 - 12:22 #70
der skal du have android software til at tjekke - og jeg ved ikke, om det kan virke, da hver app kører i sin egen 'sandkasse' og ikke har adgang til andre apps pladser.
Hvis du har data delt via fx onedrive eller google drev, så blev de skannet på pc, og vil derfor være ok på nettet, og dermed på telefonen.
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
16. april 2020 - 14:14 #71
Nogle oplysninger er delte, men vistnok ikke med min gode vilje: Engang imellem kan jeg blot ikke komme videre, hvis jeg ikke godkender.
Så vidt muligt undgår jeg at lade al for meget sive ud til offentligheden, da jeg ikke kan overskue konsekvenserne. For et par måneder siden blev jeg nød til at røbe mit telefonnummer og e-mail, for at kunne oprette en boligannonce. Selvom jeg officielt havde tre muligheder, var Facebook den eneste kilde der virkede. I går kom så det jeg frygtede: 2 personer truede med at offentliggøre kompromiterende oplysninger om mig til mine venner, hvis jeg ikke betalte 200 (dollar?) i Bitcoin. Den side har jeg har jeg overladt til politiet. Men oplysningerne er der jo til evig tid, så det bliver nok ikke den sidste henvendelse af den slags,
Avatar billede claes57 Ekspert
16. april 2020 - 15:09 #72
Så er det med at skifte password på alle sider og firmaer på nettet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. april 2020 - 15:13 #73
#71
Ofte er den slags et skud i tågen - de har ikke de oplysninger de truer med. Og betal aldrig - lykkes noget for afpressere vender de ofte tilbage med flere krav.

Og er man ked af at opgive mail og telefon behøver man jo ikke at bruge sin primære mail eller sin primære telefon.  Hvis din mail udbyder understøtter alias - kan du lave et sådant som du sidenhen kan slette.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. april 2020 - 15:29 #74
#71
Jeg kan kun sige én ting: Fjæsbog er Fandens værk...….
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
16. april 2020 - 16:23 #75
Nej jeg kunne aldrig drømme om at betale. Og da jeg stort set aldrig røber noget om mig selv på Facebook og det de i øvrigt skriver om mig, ikke passer ,og det er enslydende tekst, har du helt ret i at det er et skud i tågen, men som måske rammer gennemsnittet. Derfor sendte jeg det også øjeblikkelig videre til politiet, For det første er det kriminelt, at sende trusler. For det andet er det  kriminelt at videregive personlige oplysninger uden tilladelse.
Men det hjælper vel ikke ret meget at ændre password, som Claes foreslår.De kan jo stadigvæk locke ind på boligportalen, hvor jeg bliver nød til at opgive en måde for potentielle lejere at kontakte mig på.
For mig er boligportalerne indirekte medskyldige: Det virker meget uprofessionelt, at man efter to måneder stadig ikke kan locke på med ID, samtidig forhindrer de mig i at tage kontakt med lejere, før dette er sket. Og ikke nok med det: Jeg kan ikke slette min annonce. Den skal figurere som udlejet, hvilket det indtil videre heller ikke er lykkedes mig, - Og mine mails bliver ikke besvaret.
En opgave for Ekstrabladet , måske?
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. april 2020 - 18:26 #76
Noget jeg ikke forstår er at du anvender en mailadresse her på eksperten!
Jeg vil da for din egen skyld håbe, at den kun er fiktiv!
Man skal altid være varsom med at offentliggøre sin mailadresse. Du ser så at sige heller ingen brugere her på forummet bruge deres mailadresse, et tilfældigt navn der måske har relation til deres fødselsdag eller lignende. .
Avatar billede melusibe@hotmail.com Juniormester
16. april 2020 - 19:16 #77
Det er ikke med vilje, jeg er locket på her med min hotmail adresse. Jeg må have gjort et eller andet forkert. Derimod har jeg været meget opmærksom på ikke at offentliggøre den på Facebook, før boligportalen indirekte tvang mig til det.
Jeg har ikke været opmærksom på, at det kunne være et problem i dette forum. Men jeg lærer lidt hver dag. Og livet går videre.
Jeg har også en google konto, men benytter den ikke ret meget, da jeg synes de er for nærgående og vil have en til at oplyse gud og hver man hvad man foretager sig. Men måske skulle jeg alligevel hellere benytte den, da outlook forvolder mange problemer. Da jeg imidlertid ikke har styr på, hvor mange der kun kan komme i kontakt med mig gennem den, er det ikke blevet til noget.
Avatar billede hansolesen Praktikant
24. juni 2020 - 10:25 #78
Kan man ikke åbne den i en boot tilstand?

Hans Olesen
http://solroddyreklinik.dk/